Purpose:
The purpose of our study was a retrospective evaluation whether the intensity of epidermal growth factor receptor (EGFR) expression predicts tumor response to preoperative chemoradiotherapy in patients with locally advanced gastric carcinoma.
Patients and Methods:
Thirty-six patients with gastric adenocarcinoma (cT2–4 or N+) were studied. Preoperative treatment consisted of 30–45 Gy of gastric irradiation with continuous 5-fluorouracil and weekly cisplatin. Surgical resection was performed 4–6 weeks later. EGFR expression in pretreatment tumor biopsies was assessed by immunohistochemistry. Level of EGFR expression was determined from the intensity and extent of staining. Tumor response was defined as a reduction of at least one T-stage level and/or finding of intense tumor regression in histopathologic examination.
Results:
Seventeen patients responded to preoperative chemoradiation – 8 patients (22%) had pathologic complete response, 9 patients (25%) were downstaged. Positive EGFR expression was found in 8 tumors (22%), and represented a significant predictive marker of poor tumor response in multivariate logistic regression analysis (p = 0.015). Response to chemoradiotherapy was found in 60% (16/28) of EGFR negative patients and in 13% (1/8) of EGFR positive patients (p = 0.044). None of the eight EGFR positive patients achieved pathologic complete response in comparison with 8/28 (29%) of patients with EGFR negative staining (p = 0.16).
Conclusion:
EGFR may represent a molecular marker predictive for poor response to preoperative chemoradiotherapy in locally advanced gastric carcinoma.
Ziel:
Ziel dieser Studie war eine retrospektive Evaluierung, ob die Expressionsintensität des epidermalen Wachstumsfaktor-Rezeptors (EGFR) die Tumorantwort auf präoperative Chemoradiotherapie vorhersagt bei Patienten mit lokal fortgeschrittenem Magenkrebs.
Patienten und Methodik:
36 Patienten mit Adenokarzinom des Magens (cT2–4 oder N+) wurden untersucht. Die präoperative Behandlung bestand aus einer Bestrahlung des Magens mit 30–45 Gy mit fortlaufendem 5-Fluorouracil und wöchentlichem Cisplatin. Die operative Resektion wurde 4–6 Wochen später durchgeführt. Die Expression des EGFR in den vorbehandelten Biopsiepräparaten des Tumors wurde mittels Immunhistochemie gemessen. Die Höhe der EGFR-Expression wurde festgelegt nach der Intensität und dem Ausmaß der Färbung. Das Downstaging wurde definiert als eine Reduktion von mindestens einem T-Stadium und/oder einem Befund von Tumorregression in der histopathologischen Untersuchung.
Ergebnisse:
17 Patienten haben auf die präoperative Chemoradiotherapie angesprochen – 8 Patienten (22%) hatten eine pathologisch komplette Reaktion, 9 Patienten (25%) wurden „downgestaged“. Eine positive EGFR-Expression wurde in 8 Tumoren gefunden (22%), und stellte einen signifikanten Vorhersagefaktor dar für eine geringe Tumorantwort in multivariater logistischer Regressionsanalyse (p = 0,015). Eine Reaktion auf die Chemoradiotherapie wurde bei 60% (16/28) der EGFR-negativen Patienten festgestellt und bei 13% (1/8) der EGFR-positiven Patienten (p = 0,044). Keiner der 8 EGFR-positiven Patienten erreichte eine pathologisch komplette Reaktion im Vergleich zu 8/28 (29%) der Patienten mit EGFR-negativer Färbung (p = 0,16).
Schlussfolgerung:
Der EGFR stellt einen Vorhersagefaktor für eine geringe Reaktion auf die präoperative Chemoradiotherapie beim lokal fortgeschrittenen Magenkarzinom dar.
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Sirak, I., Petera, J., Hatlova, J. et al. Epidermal Growth Factor Receptor as a Predictor of Tumor Response to Preoperative Chemoradiation in Locally Advanced Gastric Carcinoma. Strahlenther Onkol 184, 592–597 (2008). https://doi.org/10.1007/s00066-008-1880-9
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-008-1880-9