Purpose:
To evaluate the influence of tumor characteristics and irradiation on blood selenium concentrations and their course during radiotherapy.
Material and Methods:
Selenium levels were determined at various times during radiotherapy (I: beginning, II: mid, III: end, IV: 6 weeks after) by atomic absorption spectrometry in whole blood. The values were correlated with patient-, tumor- and irradiation-related parameters.
Results:
A total of 690 samples were analyzed in 224 patients. The mean selenium value was 75.64 μg/l at the beginning of radiotherapy. 170 patients (77%) had reduced selenium levels < 89 μg/l. Twelve patients (5.4%), mostly with head-and-neck cancer, had critically low values which need to be controlled and monitored. Three patients (1.3%) with breast cancer had critically increased values. Female patients showed higher selenium concentrations than male patients (p = 0.0404). Patients diagnosed for head-and-neck cancer had significantly lower selenium values than breast cancer patients (p = 0.016). Previous treatment by surgery and/or chemotherapy was correlated with lower selenium concentrations compared with irradiation as primary treatment (p = 0.039). According to analysis of variance, there was no significant change of the selenium concentration during the course of radiotherapy (p > 0.05).
Conclusion:
A preexisting selenium deficiency could be diagnosed in the broad majority of cancer patients undergoing radiotherapy. In contrast to the widely held opinion, it was not further aggravated by standard radiotherapy protocols.
Ziel:
Der Einfluss von Tumorcharakteristika und Bestrahlung auf den Selenspiegel und dessen Verlauf während einer Radiotherapie sollte untersucht werden.
Maerial und Methodik:
Der Selenspiegel wurde zu verschiedenen Zeitpunkten der Bestrahlung (I: zu Beginn, II: in der Behandlungsmitte, III: am Ende, IV: 6 Wochen danach) mittels Atomabsorptionsspektrometrie im Vollblut bestimmt. Die Werte wurden mit patienten-, tumor- und bestrahlungsrelevanten Parametern korreliert.
Ergebnisse:
Insgesamt wurden 690 Proben bei 224 Patienten analysiert. Zu Beginn der Bestrahlung betrug die durchschnittliche Selenkonzentration 75,64 μg/l. 170 Patienten (77%) zeigten reduzierte Werte unterhalb des Referenzbereichs (< 89 μg/l). Zwölf Patienten (5,4%), überwiegend mit Kopf-Hals-Tumoren, hatten kritisch erniedrigte Selenwerte, und drei Patientinnen (1,3%) mit Mammakarzinom wiesen kritisch erhöhte Werte auf, die jeweils kontrolliert werden sollten. Frauen hatten höhere Selenspiegel als Männer (p = 0,0404). Bei Patienten mit Kopf-Hals-Tumoren fanden sich signifikant niedrigere Werte im Vergleich zu Patientinnen mit Mammakarzinom (p = 0,016). Eine vorangegangene Operation und/oder Chemotherapie war mit einem niedrigeren Selenwert verbunden (p = 0,039). Gemäß Varianzanalyse wurden keine signifikanten Veränderungen der Selenkonzentration im Verlauf der Strahlentherapie beobachtet (p > 0,05).
Schlussfolgerung:
Ein bereits bestehender Selenmangel konnte bei der großen Mehrheit der Tumorpatienten, die sich einer Bestrahlung unterziehen, diagnostiziert werden. Dieser wird – im Gegensatz zur verbreiteten Meinung – durch die gängigen Radiotherapieprotokolle nicht weiter verstärkt.
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Fraunholz, I., Eberlein, K., Schopohl, B. et al. Selenium Levels during the Course of Radiotherapy. Strahlenther Onkol 184, 411–415 (2008). https://doi.org/10.1007/s00066-008-1867-6
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-008-1867-6