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CT-Guided Interstitial Brachytherapy of Primary and Secondary Lung Malignancies

Results of a Prospective Phase II Trial

CT-gesteuerte interstitielle Brachytherapie von NSCLC und pulmonalen Metastasen. Ergebnisse einer prospektiven Phase-II-Studie

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Background and Purpose:

CT-guided interstitial brachytherapy of primary lung malignancies and pulmonary metastases represents a novel interventional technique, combining conventional high-dose-rate (HDR) iridium-192 (192Ir) brachytherapy with modern CT guidance for applicator positioning and computer-aided 3-D radiation treatment planning. The purpose of this study was to assess safety and efficacy of this technique.

Patients and Methods:

30 patients with 83 primary or secondary lung malignancies were recruited in a prospective nonrandomized trial (Table 1). After catheter positioning under CT fluoroscopy, a spiral CT was acquired for treatment planning (Figure 1). All but two patients received a defined single dose (coverage > 99%) of at least 20 Gy from a 192Ir source in HDR technique.

Results:

Adverse effects were nausea (n = 3, 6%), minor (n = 6, 12%) and one major pneumothorax (2%). Post intervention, no changes of vital capacity and forced expiratory volume could be detected. The median follow-up period was 9 months (1–21 months) with a local tumor control of 91% at 12 months (Figure 2).

Conclusion:

CT-guided interstitial brachytherapy proved to be safe and effective for the treatment of primary and secondary lung malignancies.

Hintergrund und Ziel:

Die CT-gesteuerte interstitielle Brachytherapie von primären Lungenmalignomen und Lungenmetastasen stellt eine weiterentwickelte interventionelle Technik dar, welche die konventionelle Hochdosisraten-(HDR)-Iridium-192-(192Ir-)Brachytherapie mittels moderner CT-Bildführung zur Applikatorpositionierung und computergestützter 3-D-Bestrahlungsplanung kombiniert. Ziel der Studie war die Analyse von Sicherheit und Effektivität dieses Verfahrens.

Patienten und Methodik:

30 Patienten mit 83 primären Lungenmalignomen oder pulmonalen Metastasen wurden in einer prospektiven, nicht randomisierten Phase-II-Studie behandelt (Tabelle 1). Nach Katheterpositionierung unter CT-Fluoroskopie erfolgte die Gewinnung eines 3-D-Datensatzes für die Bestrahlungsplanung (Abbildung 1). Alle Patienten bis auf zwei erhielten eine vorgeschriebene Einzeldosis (Abdeckung > 99%) von mindestens 20 Gy über eine 192Ir-Quelle in HDR-Technik.

Ergebnisse:

Minorkomplikationen waren Übelkeit (n = 3, 6%), diskreter (n = 6, 12%) sowie ein therapiebedürftiger Pneumothorax (2%). Postinterventionell ergaben sich keine Änderungen der Vitalkapazität oder des forcierten exspiratorischen Volumens. Die mediane Nachbeobachtungszeit betrug 9 Monate (1–21 Monate). Die lokale Tumorkontrolle lag nach 12 Monaten bei 91% (Abbildung 2).

Schlussfolgerung:

Die CT-gesteuerte interstitielle HDR-Brachytherapie stellt ein sicheres und effektives Verfahren zur Behandlung von primären Lungenmalignomen und pulmonalen Metastasen dar.

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Correspondence to Jens Ricke.

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Peters, N., Wieners, G., Pech, M. et al. CT-Guided Interstitial Brachytherapy of Primary and Secondary Lung Malignancies. Strahlenther Onkol 184, 296–301 (2008). https://doi.org/10.1007/s00066-008-1718-5

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-008-1718-5

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