Background and Purpose:
It has been suggested that the actual dose rate of an irradiating source may be a distinct influencing factor for the biological effect after brachytherapy with ruthenium-106 for uveal melanoma. The purpose of this study was to investigate a hypothesized impact of the dose rate on the clinical and echographic course after brachytherapy.
Patients and Methods:
In total, 45 patients were included in this retrospective study. According to the actual dose rate, two groups were defined: group 1 with a dose rate < 4 Gy/h and group 2 with a dose rate ≥ 4 Gy/h. Regarding age, tumor height, basal diameter, scleral and apical dose, differences between the groups were not significant. Clinical parameters, including early and late side effects, and echographic courses were compared.
Results:
A significantly lower metastatic rate was found in group 2. Using univariate Cox proportional hazards regression, only dose rate predicted metastatic spread significantly (p < 0.05), while in a multivariate analysis, using age at the time of treatment, greatest tumor height and greatest basal diameter as covariates, the variable dose rate was of borderline significance (p = 0.077). Patients in group 2 had more early side effects and more pronounced visual decline, but these differences were of borderline significance with p-values of 0.072 and 0.064, respectively.
Conclusion:
These data suggest that a higher dose rate may confer a lower risk for metastatic spread, but may be associated with more side effects and more pronounced visual decline.
Hintergrund und Ziel:
Es wurde vermutet, dass die Dosisrate einer Strahlenquelle einen maßgeblichen Faktor für den biologischen Effekt nach Brachytherapie mit Ruthenium-106 beim uvealen Melanom darstellt. Ziel dieser Studie war die Untersuchung des Einflusses der Dosisrate auf den klinischen und echographischen Verlauf nach Brachytherapie.
Patienten und Methodik:
Insgesamt wurden 45 Patienten in diese retrospektive Studie eingeschlossen. Entsprechend der Dosisrate zum Zeitpunkt der Brachytherapie wurden zwei Gruppen definiert: Gruppe 1 mit einer Dosisrate < 4 Gy/h und Gruppe 2 mit einer Dosisrate ≥ 4 Gy/h. Bezüglich des Alters, der Tumorhöhe, des basalen Durchmessers sowie der Sklerakontakt- und apikalen Dosis bestand kein signifikanter Unterschied zwischen den beiden Gruppen. Klinische Parameter inklusive früher und später Nebenwirkungen sowie der echographische Verlauf wurden verglichen.
Ergebnisse:
Es fand sich eine signifikant niedrigere Metastasierungsrate in Gruppe 2. Mit der univariaten Cox-Regression zeigte sich nur für die Dosisrate ein signifikanter Zusammenhang (p < 0,05), während der Zusammenhang in der multivariaten Analyse mit Alter, größter Tumorhöhe und größtem Tumordurchmesser als Kovariablen grenzwertig war (p = 0,077). Patienten der Gruppe 2 hatten eine höhere Rate an frühen Nebenwirkungen und einen größeren Visusverlust, wobei die Unterschiede grenzwertig signifikant waren (p = 0,072 bzw. p = 0,064).
Schlussfolgerung:
Diese Daten lassen vermuten, dass eine höhere Dosisrate ein niedrigeres Metastasierungsrisiko aufweist, aber mit einer höheren Rate an Nebenwirkungen und größerem Visusverlust assoziiert ist.
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Mossböck, G., Rauscher, T., Winkler, P. et al. Impact of Dose Rate on Clinical Course in Uveal Melanoma after Brachytherapy with Ruthenium-106. Strahlenther Onkol 183, 571–575 (2007). https://doi.org/10.1007/s00066-007-1734-x
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-007-1734-x