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Radiation Therapy for Painful Heel Spurs

Results of a Prospective Randomized Study

Strahlentherapie beim schmerzhaften Fersensporn. Ergebnisse einer prospektiv-randomisierten Studie

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Purpose:

To evaluate the efficacy of two different dose-fractionation schedules for radiation therapy (RT) in patients with painful heel spurs.

Patients and Methods:

130 patients were randomized into two groups: the low-dose (LD) group (n = 65 heels) received a total dose of 3.0 Gy given in two weekly fractions of 0.5 Gy; in the high-dose (HD) group (n = 65 heels), two weekly fractions of 1.0 Gy were applied over 3 weeks (total dose 6.0 Gy). In 24 sites of the HD group and 17 sites of the LD group, a second RT course was given. The results were assessed using a five-level function score which was documented before RT, at the end of each RT course, and at 6 weeks and 6 months thereafter.

Results:

At 6-month follow-up, RT led to a highly significant reduction of symptoms in both groups. In the HD group, 31 sites were classified as excellent (score: 90–100), 13 as good (score: 70–85), twelve as moderate (score: 45–65), and nine as poor (score: 0–40). In the LD group, 35 sites were classified as excellent, eight as good, ten as moderate, and twelve as poor. The comparison of the difference of the sum score and the single criteria before RT and at 6 months after RT using the Wilcoxon-Mann-Whitney U-test revealed no statistically significant difference of response to RT between both groups.

Conclusion:

RT is an effective treatment option for the management of inflammatory heel spurs. The dose for an RT course should not exceed 3.0 Gy.

Ziel:

Prospektiv-randomisierte Untersuchung der Effektivität zweier verschiedener Dosisregime für die Strahlentherapie von Patienten mit schmerzhaften Fersenspornen.

Patienten und Methodik:

130 Patienten wurden in zwei Gruppen randomisiert: Die Gruppe mit niedriger Dosis (LD-Gruppe, n = 65) wurde mit 2 × 0,5 Gy pro Woche bis zu einer Gesamtdosis von 3,0 Gy pro Serie bestrahlt, die Gruppe mit höherer Dosis (HD-Gruppe, n = 65) erhielt zwei wöchentliche Fraktionen à 1,0 Gy bis zu einer Gesamtdosis von 6,0 Gy/Serie. 24 Fälle der HD-Gruppe und 17 der LD-Gruppe erhielten eine zweite Bestrahlungsserie. Die Evaluierung der Ergebnisse erfolgte anhand eines Funktionsscores vor Bestrahlungsbeginn, am Ende jeder Serie sowie 6 Wochen und 6 Monate nach der Therapie.

Ergebnisse:

6 Monate nach der Bestrahlung fand sich in beiden Gruppen eine hochsignifikante Verbesserung des Scores. In der HD-Gruppe wurden 31 Patienten als exzellent (Score: 90–100), 13 als gut (Score: 70–85), zwölf als zufriedenstellend (Score: 45–65) und neun als schlecht (Score: 0–40) eingestuft. In der LD-Gruppe wurden 35 Patienten als exzellent, acht als gut, 10 als zufriedenstellend und 12 als schlecht bewertet. Der Vergleich des Summenscores und Einzelkriterien mittels des Wilcoxon-Mann-Whitney-U-Tests zeigte keinen statistisch signifikanten Unterschied zwischen beiden Gruppen.

Schlussfolgerung:

Die Strahlentherapie ist eine effektive Therapieoption für die Behandlung entzündlicher Fersensporne. Die Gesamtdosis von 3,0 Gy pro Serie erwies sich als ausreichend.

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Correspondence to Reinhard Heyd.

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Heyd, R., Tselis, N., Ackermann, H. et al. Radiation Therapy for Painful Heel Spurs. Strahlenther Onkol 183, 3–9 (2007). https://doi.org/10.1007/s00066-007-1589-1

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-007-1589-1

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