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Clinicopathologic Features of Aggressive Meningioma Emphasizing the Role of Radiotherapy in Treatment

Klinisch-pathologische Merkmale aggressiver Meningeome und die Bedeutung der Strahlentherapie in der Behandlung

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Strahlentherapie und Onkologie Aims and scope Submit manuscript

Background and Purpose:

Although meningiomas are typically benign, they occasionally behave in an aggressive fashion and carry a less favorable prognosis. The aim of this study was to review the clinical, radiologic and histopathologic features of these aggressive variants as well as the outcome after multimodality therapy.

Patients and Methods:

16 patients with atypical meningiomas (n = 11) and anaplastic meningiomas (n = 5) were treated in the Departments of Neurosurgery and Radiation Oncology at the University Hospital of Philipps University Marburg, Germany, between 1997 and 2003. Tumor grading was based on new WHO criteria. There were eleven men and five women with a mean age of 54 years. The median follow-up period was 34 months.

Results:

A total of 24 surgical procedures were performed for these 16 patients. Only seven patients underwent postoperative fractionated stereotactic radiotherapy. Patients with atypical meningioma received radiotherapy only for the recurrent disease. Six patients (37.5%) experienced tumor recurrence after a mean period of 27.2 months in spite of gross total resection. Radiographic findings suggestive of aggressiveness were observed mostly with WHO grade III meningiomas. By comparing the proliferation rate in four cases with atypical meningioma operated twice, the recurrent tumor had a higher proliferation rate than the first tumor in three cases. A special proliferation pattern was noticed in MIB-1 with anaplastic meningiomas. The mean overall survival period was 66.5 months. There was no mortality among patients with atypical meningioma, while four out of five patients with anaplastic meningioma died during follow-up.

Conclusion:

Considering the higher rate of recurrence in aggressive meningiomas even after radical surgical excision and the possibility that the recurrent tumor is more aggressive than the original one, surgery should be combined with postoperative fractionated radiotherapy to improve local tumor control. The peculiar focal expression patterns of anaplastic meningioma in MIB-1 might be a marker of such malignant development.

Hintergrund und Ziel:

Obwohl Meningeome in der Regel gutartig sind, weisen sie gelegentlich ein aggressives Wachstumsverhalten mit einer weniger günstigen Prognose auf. Ziel dieser Studie war es, rückblickend diese aggressive Variante nach klinischen, radiologischen und histopathologischen Kriterien zu untersuchen und das Ergebnis nach multimodaler Therapie darzustellen.

Patienten und Methodik:

16 Patienten mit atypischen Meningeomen (n = 11) und anaplastischen Meningeomen (n = 5) wurden zwischen 1997 und 2003 in den Kliniken für Neurochirurgie und Strahlentherapie der Philipps-Universität Marburg behandelt. Die Tumorgraduierung erfolgte nach den neuen WHO-Kriterien. Es handelte sich um elf Männer und fünf Frauen mit einem Durchschnittsalter von 54 Jahren. Der mittlere Nachbetrachtungszeitraum betrug 34 Monate.

Ergebnisse:

Insgesamt wurden 24 chirurgische Eingriffe bei diesen 16 Patienten durchgeführt. Lediglich sieben Patienten wurden einer fraktionierten stereotaktischen Nachbestrahlung unterzogen. Die Patienten mit atypischen Meningeomen erhielten erst im Fall eines Rezidivwachstums eine Strahlentherapie. Sechs Patienten (37,5%) entwickelten trotz vollständiger Resektion nach durchschnittlich 27,2 Monaten ein Tumorrezidiv. Zeichen für aggressives Wachstum fanden sich in der radiologischen Befundung überwiegend bei Meningeomen des WHO-Grads III. Beim Vergleich der Proliferationsraten bei vier Patienten mit atypischen Meningeomen, die zweimal operiert wurden, wies der Rezidivtumor bei drei Präparaten eine höhere Proliferationsrate auf als der ursprüngliche Tumor. Bei den anaplastischen Meningeomen wurde ein auffälliges Muster der mit dem Proliferationsmarker MIB-1 markierten Tumorzellen beobachtet. Die mittlere Überlebenszeit des Gesamtkollektivs betrug 66,5 Monate. Alle Patienten mit atypischen Meningeomen leben, wohingegen vier der fünf Patienten mit anaplastischen Meningeomen in der Nachbeobachtungszeit verstarben.

Schlussfolgerung:

Berücksichtigt man die trotz radikaler Tumorexzision erhöhte Rezidivrate bei aggressiven Meningeomen und die Möglichkeit der Malignisierung des Rezidivtumors, sollte die postoperative Strahlentherapie Teil des multimodalen Behandlungskonzepts sein, unabhängig vom Ausmaß der Tumorresektion. Das eigenartige fokale Verteilungsmuster von MIB-1-markierten Tumorzellen anaplastischer Meningeome könnte ein typisches Merkmal dieser Malignisierung sein.

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Engenhart-Cabillic, R., Farhoud, A., Sure, U. et al. Clinicopathologic Features of Aggressive Meningioma Emphasizing the Role of Radiotherapy in Treatment. Strahlenther Onkol 182, 641–646 (2006). https://doi.org/10.1007/s00066-006-1555-3

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