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Fractionated Stereotactic Radiation Therapy in the Management of Benign Cavernous Sinus Meningiomas

Long-Term Experience and Review of the Literature

Fraktionierte stereotaktische Strahlentherapie in der Behandlung gutartiger Sinus-cavernosus-Meningeome. Langzeiterfahrungen und Literaturüberblick

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Strahlentherapie und Onkologie Aims and scope Submit manuscript

Purpose:

To analyze own long-term results with fractionated stereotactic radiotherapy (FSRT) in patients with benign meningiomas of the cavernous sinus and to review the literature on these rare lesions.

Patients and Methods:

57 patients were treated with FSRT for benign meningiomas of the cavernous sinus between 01/1990 and 12/2003 at the authors’ institution. Histology was WHO grade I in 28/57 lesions, and undetermined in 29/57 lesions. 29 patients received radiotherapy as primary treatment, ten following surgery, and 18 patients were irradiated for recurrent disease. Median target volume was 35.2 cm3. Median total dose was 57.6 Gy with 1.8 Gy per fraction. 51/57 patients showed clinical symptoms before radiotherapy like reduced vision (n = 19), diplopia (n = 25), or trigeminal hyp-/dysesthesia (n = 17).

Results:

Median follow-up period was 6.5 years. 50/57 patients were followed for > 36 months. Overall local tumor control was 100%. 39/57 patients had stable disease based on CT/MRI, while 18/57 had a partial remission of tumor volume. Overall survival for patients with WHO grade I meningiomas was 95.5% after 5 and 10 years. Two patients died 2.8 and 4.1 years after radiotherapy due to cardiac failure. In 11/57 patients, preexisting neurologic deficits improved. There was one patient with recurrent hyperlacrimation of one eye on the side of the irradiated meningioma. Three patients complained about subjective visual deterioration after FSRT without any objective findings in an ophthalmologic examination. No late toxicity RTOG ≥ °III was seen.

Conclusion:

These data demonstrate that FSRT is an effective and safe treatment modality for local control of benign cavernous sinus meningiomas with a minimal risk of significant late toxicity.

Ziel:

Darstellung der Langzeitergebnisse nach fraktionierter stereotaktischer Strahlentherapie (FSRT) von benignen Sinus-cavernosus-Meningeomen und Literaturübersicht dieser seltenen Befunde.

Patienten und Methodik:

Zwischen 01/1990 und 12/2003 wurden 57 Patienten mittels FSRT an einem benignen Sinus-cavernosus-Meningeom in der Abteilung der Autoren behandelt. Histopathologisch entsprachen 28/57 Befunde WHO-Grad I, und 29/57 Befunde waren ausschließlich bildmorphologisch eindeutig als Meningeom diagnostiziert worden. 29 Patienten wurden primär, zehn postoperativ und 18 in einer Rezidivsituation bestrahlt. Die mediane Zielvolumengröße betrug 35,2 cm3. Die mediane applizierte Gesamtdosis betrug 57,6 Gy bei einer wöchentlichen Fraktionierung von 5 × 1,8 Gy. Initial zeigten 51/57 Patienten neurologische Symptome, wie Sehverschlechterung (n = 19), Doppelbilder (n = 25) oder Trigeminushyp-/-dysästhesie (n = 17).

Ergebnisse:

Die lokale Tumorkontrollrate betrug 100% nach einer medianen Nachbeobachtungszeit von 6,5 Jahren. Bei 50/57 Patienten war der Nachbeobachtungszeitraum > 36 Monate. 39 Meningeome zeigten eine Größenkonstanz im CT/MRT, 18 Befunde eine Größenreduktion. Das Gesamtüberleben betrug 95,5% nach 5 und 10 Jahren. Zwei Patienten verstarben 2,8 und 4,1 Jahre nach Strahlentherapie an kardialer Ursache. Bei 11/57 Patienten zeigte sich nach Strahlentherapie eine deutliche Besserung der vorbestehenden neurologischen Symptomatik. Ein Patient entwickelte im Verlauf rezidivierendes Augentränen auf der Seite des bestrahlten Meningeoms. Drei Patienten berichteten über rezidivierende subjektive Sehverschlechterung ohne ophthalmologisches Korrelat. Es traten keine Spättoxizitäten RTOG ≥ °III auf.

Schlussfolgerung:

Die FSRT ist sicher anwendbar und erreicht gute lokale Tumorkontrollraten bei geringem Risiko für radiogene Spätkomplikationen.

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Milker-Zabel, S., Zabel-du Bois, A., Huber, P. et al. Fractionated Stereotactic Radiation Therapy in the Management of Benign Cavernous Sinus Meningiomas. Strahlenther Onkol 182, 635–640 (2006). https://doi.org/10.1007/s00066-006-1548-2

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