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Renal Dysfunction after Total-Body Irradiation

Significance of Selective Renal Shielding Blocks

Eingeschränkte Nierenfunktion nach Ganzkörperbestrahlung: Bedeutung selektiver Abschirmung der Nieren

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Purpose:

A retrospective analysis was conducted on the outcome of total-body irradiation (TBI) followed by bone marrow transplantation (BMT) on leukemia patients. Also studied was the risk of renal dysfunction after TBI/BMT with or without the use of selective renal shielding blocks.

Patients and Methods:

The cases of 109 leukemia patients who received TBI as a component of the conditioning regimen for their BMT were reviewed. They received 12 Gy of TBI in six fractions over 3 consecutive days. Doses to eyes and lungs were reduced to 7 Gy and 8 Gy, respectively, by customized organ shielding blocks. After March 1999, renal shielding blocks were used to constrain the renal dose to 10 Gy. The patients were followed for a median period of 16.6 months (range: 0.3–180.1 months).

Results:

The 2-year and 5-year overall survival rates were 55.4% and 43.2%, respectively. Renal dysfunction-free rates were different between those with and without renal shielding blocks: 100% and 78.5%, respectively, at 2 years. Overall survivals were not significantly different among these patients: 60.4% and 52.9%, respectively, at 2 years in patients with and without renal shielding blocks (p = 0.53).

Conclusion:

The use of selective renal shielding blocks provided evidence for reducing radiation-induced renal toxicities without decreasing the overall survival rate.

Ziel:

Retrospektive Analyse des Outcome der Ganzkörperbestrahlung („total body irradiation“: TBI) vor Knochenmarktransplantation (KMT) bei Leukämiepatienten. Untersucht wurde auch das Risiko von Nierenfunktionsstörungen nach TBI/KMT mit oder ohne Einsatz selektiver Abschirmung der Nieren.

Patienten und Methodik:

Ausgewertet wurden 109 Leukämiepatienten, die eine TBI im Rahmen der Vorbereitung ihrer KMT erhalten hatten. Sie erhielten eine TBI von 12 Gy in 6 Fraktionen an 3 aufeinanderfolgenden Tagen. Die Bestrahlungsdosen an Augen und Lunge wurden durch individuelle Abschirmung auf 7 bzw. 8 Gy reduziert. Ab März 1999 wurden auch die Nieren abgeschirmt, um die Strahlendosis auf 10 Gy zu vermindern. Die Patienten wurden im Median 16,6 Monate (Bereich: 0,3–180,1 Monate) nachbeobachtet.

Ergebnisse:

Die 2- and 5-Jahres-Gesamtüberlebensraten betrugen 55,4% bzw. 43,2%. Der Anteil der Patienten ohne Nierenfunktionsstörung lag in den Gruppen mit oder ohne Nierenabschirmung bei 100% bzw. 78,5% nach 2 Jahren. Beim Gesamtüberleben wurden mit 60,4% bzw. 52,9% nach zwei Jahren keine signifikanten Unterschiede zwischen den Gruppen mit und ohne Nierenabschirmung festgestellt (p = 0,53).

Schlussfolgerung:

Die selektive Abschirmung der Nieren verminderte strahleninduzierte Nierenschädigungen, ohne die Gesamtüberlebensrate zu beeinträchtigen.

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Correspondence to Hiroshi Igaki MD.

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Igaki, H., Karasawa, K., Sakamaki, H. et al. Renal Dysfunction after Total-Body Irradiation. Strahlenther Onkol 181, 704–708 (2005). https://doi.org/10.1007/s00066-005-1405-8

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-005-1405-8

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