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12 Years’ Experience with Intraoperative Radiotherapy (IORT) of Malignant Gliomas

12-Jahres-Erfahrungen mit der intraoperativen Strahlentherapie (IORT) bei malignen Gliomen

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Background:

Even after surgery and radiotherapy, malignant gliomas still have a poor prognosis. The authors report on their experience with IORT in 71 patients.

Patients and Methods:

From May 1992 to February 2004, 71 patients with malignant gliomas were treated with IORT. 26 patients suffered from grade III gliomas, 45 patients from glioblastomas (GBM). IORT was carried out using a standard electron tube and 9- to 18-MeV electrons. 52/71 patients who were primarily treated received 20 Gy IORT + 60 Gy postoperative radiotherapy, 19/71 patients with recurrences only received IORT (20–25 Gy).

Results:

The complication rates were 1.4% for wound infections and 5.6% for hemorrhage. Median disease-specific survival amounted to 14.9 months (gliomas III) and 14.2 months (GBM). The 2-year survival rates amounted to 26.9% (gliomas III) and 6.8% (GBM; p = 0.0296). Total versus subtotal resection had no significant influence on survival (p = 0.0741), nor had age, sex, tumor site, performance status, size, primary versus recurrence, and radiation dose. A comparison to a conventionally treated patient group did not show a significant survival improvement. 3 months after treatment, initial symptoms had improved in 59% (hemiparesis), 50% (aphasia), 50% (hemianopsia), and 60% (convulsions).

Conclusion:

IORT has been shown to be feasible; perioperative complication rates were not increased. Survival was generally not improved compared to a historical control group. Recurrences achieved the same survival as primary tumors, and GBM also had a slightly increased survival, thus being possible indications for IORT.

Hintergrund:

Auch nach Resektion und Strahlentherapie haben maligne Gliome nach wie vor eine schlechte Prognose. Die Autoren berichten über ihre Erfahrungen mit der IORT bei 71 Patienten.

Patienten und Methodik:

Von Mai 1992 bis Februar 2004 wurden 71 Patienten mit malignen Gliomen mit IORT behandelt. 26 Patienten hatten Grad-III-Gliome, 45 Patienten Glioblastome (GBM). Die IORT wurde mittels eines üblichen Elektronentubus und 9- bis 18-MeV-Elektronen durchgeführt. 52/71 Patienten wurden primär mit 20 Gy IORT + 60 Gy postoperativer Radiotherapie behandelt, 19/71 Patienten mit Rezidiven erhielten nur eine IORT (20–25 Gy).

Ergebnisse:

Die Komplikationsraten betrugen 1,4% für Wundinfektionen und 5,6% für Blutungen. Das mediane krankheitsspezifische Überleben lag bei 14,9 Monaten (Gliome III) und 14,2 Monaten (GBM). Die 2-Jahres-Überlebensraten betrugen 26,9% (Gliome III) und 6,8% (GBM; p = 0,0296). Der Resektionsstatus hatte keinen signifikanten Einfluss (p = 0,0741), ebenso wenig Alter, Geschlecht, Lokalisation, Allgemeinzustand, Größe, Primärtumor versus Rezidiv und Bestrahlungsdosis. Ein Vergleich mit einem konventionell behandelten Patientenkollektiv zeigte keine signifikante Verbesserung des Überlebens. 3 Monate nach Therapie hatten sich die initialen Symptome in 59% (Hemiparese), 50% (Aphasie), 50% (Hemianopsie) und 60% (Krampfanfälle) gebessert.

Schlussfolgerung:

Die IORT ist gut durchführbar; die perioperative Komplikationsrate war nicht erhöht. Das Überleben konnte im Vergleich zu einer historischen Kontrollgruppe insgesamt nicht verbessert werden. Rezidive erzielten dasselbe Überleben wie Primärtumoren, und auch GBM erreichten ein etwas besseres Überleben; diese beiden Gruppen sind am ehesten mögliche Indikationen für die IORT.

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Correspondence to Patrick Schueller MD.

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Schueller, P., Micke, O., Palkovic, S. et al. 12 Years’ Experience with Intraoperative Radiotherapy (IORT) of Malignant Gliomas. Strahlenther Onkol 181, 500–506 (2005). https://doi.org/10.1007/s00066-005-1354-2

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-005-1354-2

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