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Phase II Trial of Hyperfractionated Accelerated Split-Course Radiochemotherapy with 5-FU and Cis-DDP in Advanced Head and Neck Cancer

Results and Toxicity

Ergebnisse einer Phase-II-Studie zur hyperfraktionierten akzelerierten Radiochemotherapie mit 5-FU und Cisplatin bei fortgeschrittenen Kopf-Hals-Tumoren

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Background:

Simultaneous radiochemotherapy resulted in a significant benefit improving both local control and overall survival in advanced head and neck cancer. In this phase II study the efficacy and toxicity of a hyperfractionated accelerated split course radiotherapy with simultaneous application of 5-FU and cisplatin were evaluated in patients with locally advanced tumors of the oral cavity, oro- and hypopharynx.

Patients and Methods:

Between 1991 and 2002 the study recruited 45 patients. 41 (92%) presented with stage IV, 2 (4%) with stage II and III tumors, respectively. Radiation was delivered twice daily by a single dose of 1.5 Gy to a median total dose of 72 Gy with a 1 week break scheduled at 30 Gy. Chemotherapy consisting of 5-FU (800 mg/m2/d i.v.) and cisplatin (20 mg/m2/d i.v. bolus) was administered during the 1st and 5th treatment week.

Results:

Overall survival, cause-specific survival, locoregional tumor-free survival and distant metastasis-free survival were 53%, 65%, 77% and 73%, respectively, at 3 years. Mean follow-up was 21 months. Neutropenia was the only grade-4 toxicity that occurred in 2 patients.

Conclusion:

This regimen is effective and safe, however, distant relapses clearly exceed local failure rates. Future studies have to contemplate the implementation of new chemotherapeutic agents and the feasibility and efficacy of maintenance chemotherapy.

Hintergrund:

Die simultane Radiochemotherapie hat bei fortgeschrittenen Kopf-Hals-Tumoren eine signifikante Verbesserung von lokaler Kontrolle und Gesamtüberleben erreicht. Die vorliegende Phase-II-Studie hat die Effektivität und Toxizität einer hyperfraktionierten akzelerierten simultanen Radiochemotherapie mit 5-FU und Cisplatin bei fortgeschrittenen Tumoren der Mundhöhle, des Hypo- und Oropharynx geprüft.

Patienten und Methode:

Von 1991 bis 2002 wurden 45 Patienten zweimal täglich mit einer Einzeldosis von 1,5 Gy bis zu einer medianen Dosis von 72 Gy bei einer 1-wöchigen Pause nach 30 Gy bestrahlt. Davon präsentierten sich 41 (92%) Patienten mit Tumoren im UICC-Stadium IV, je 2 (4%) im Stadium II und III. In der 1. und 5. Behandlungswoche wurden simultan 5-FU (800 mg/m2 KOF/d kontinuierlich) und Cisplatin (20 mg/m2 KOF/d als Bolus) appliziert.

Ergebnisse:

Gesamtüberleben, tumorspezifisches Überleben, lokoregionäre Kontrolle und fernmetastasenfreies Überleben nach drei Jahren betrugen 53%, 65%, 77% und 73% mit einem medianen Follow-up von 21 Monaten. Die einzige Grad-4-Toxizität war eine Neutropenie bei zwei Patienten.

Schlussfolgerung:

Das geprüfte Therapieregime zeigte gute Wirksamkeit bei akzeptabler Verträglichkeit. Dabei wird das Überleben jedoch deutlich limitiert durch das Auftreten von Fernmetastasen. Zukünftige Protokolle müssen den Einsatz neuer Chemotherapeutika beinhalten, eventuell auch mit Prüfung der Durchführbarkeit einer Erhaltungschemotherapie.

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Correspondence to Antje Ernst-Stecken.

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Ernst-Stecken, A., Grabenbauer, G., Iro, H. et al. Phase II Trial of Hyperfractionated Accelerated Split-Course Radiochemotherapy with 5-FU and Cis-DDP in Advanced Head and Neck Cancer. Strahlenther Onkol 180, 805–810 (2004). https://doi.org/10.1007/s00066-004-1307-1

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-004-1307-1

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