Purpose:
To evaluate perioperative morbidity, toxicity, and cosmetic outcome in patients treated with interstitial brachytherapy to the tumor bed as the sole irradiation modality after breast-conserving surgery.
Patients and Methods:
From November 1, 2000 to January 31, 2004, 176 women with early-stage breast cancer became partakers in a protocol of tumor bed irradiation alone using pulsed-dose-rate (PDR) or high-dose-rate (HDR) interstitial multicatheter implants. Patients became eligible, if their tumor was an infiltrating carcinoma ≤ 3 cm in diameter, the surgical margins were clear by at least 2 mm, the axilla was surgically staged node-negative, the tumor was estrogen and/or progesterone receptor-positive, well or moderately differentiated (G1/2), the tumor did not contain an extensive intraductal component (EIC) and the patient’s age was > 35 years. Implants were positioned using a template guide, delivering either 49.8 Gy in 83 consecutive hours (PDR) or 32.0 Gy in two daily fractions over 4 days (HDR). Perioperative morbidity, toxicity, and cosmetic outcome were assessed. Interim findings of the first 69 patients, who were treated in this multicenter trial, after a median follow-up of 24 months (range, 15–39 months) are presented.
Results:
One of the 69 patients (1.4%) developed a bacterial infection of the implant. No other perioperative complications, for example bleeding or hematoma, were observed. Acute toxicity was low: 2.9% of the patients (2/69) experienced mild radiodermatitis. Late toxicity: hypersensation/mild pain 7.2% (5/69), intermittent but tolerable pain 1.4% (1/69), mild dyspigmentation 10.1% (7/69), mild fibrosis 11.6% (8/69), moderate fibrosis 1.4% (1/69), mild telangiectasia (< 1 cm2) 11.6% (8/69), and moderate teleangiectasia (1–4 cm2) 1.4% (1/69). Good to excellent cosmetic results were observed in 92.4% of the patients evaluated. All patients (n = 176) remained disease-free to the date of evaluation.
Conclusion:
This analysis indicates that accelerated partial breast irradiation with iridium-192 interstitial multicatheter PDR/HDR implants is feasible with low perioperative morbidity, low acute and mild late toxicity, and does not significantly affect cosmetic results at a median follow-up of 24 months.
Ziel:
Evaluierung von perioperativer Morbidität, Akut- und Spättoxizität sowie des kosmetischen Ergebnisses nach alleiniger interstitieller Pulsed-Dose-Rate-(PDR-)/High-Dose-Rate-(HDR-)Multikatheter-Brachytherapie des Tumorbetts mit 192-Iridium nach brusterhaltender Operation.
Patienten und Methodik:
Zwischen 11/2000 und 01/2004 erhielten 176 Frauen nach brusterhaltender Operation eine alleinige PDR-/HDR-Brachytherapie des Tumorbetts. Einschlusskriterien in diesem multizentrischen Protokoll waren u. a. ein maximaler Tumordurchmesser von 3 cm, ein negativer Nodalstatus (pN0), eine R0-Resektion mit mindestens 2 mm Sicherheitssaum, nur gut oder mäßig differenzierte Karzinome (G1/2), östrogen- und/oder progesteronrezeptorpositive Tumoren, kein Nachweis einer EIC („extensive intraductal component“) und ein Patientinnenalter von mindestens 35 Jahren. Die PDR-Brachytherapie wurde mit 49,8 Gy in 83 aufeinander folgenden stündlichen Pulsen, die HDR-Brachytherapie bis 32,0 Gy in zwei täglichen Fraktionen über 4 Tage appliziert. Ergebnisse der ersten 69 Patientinnen bezüglich Morbidität, Toxizität und Kosmetik werden präsentiert. Die mediane Nachbeobachtungszeit betrug in dieser Analyse 24 Monate (Bereich: 15–39 Monate).
Ergebnisse:
Eine der evaluierten 69 Patientinnen (1,4%) entwickelte eine bakterielle Infektion des Implantats. Weitere perioperative Komplikationen, z. B. Blutungen oder Hämatome, wurden nicht beobachtet. Die Akuttoxizität war gering: 2,9% der Patientinnen (2/69) zeigten die Symptome einer Grad-1-Radiodermatitis. Spättoxizität: Überempfindlichkeit/gelegentliches Stechen im Narbenareal 7,2% (5/69), intermittierende, aber tolerable Schmerzen 1,4% (1/69), milde Dyspigmentation 10,1% (7/69), milde Fibrosierung 11,6% (8/69), moderate Fibrosierung 1,4% (1/69), milde Teleangiektasiebildung (< 1 cm2) 11,6% (8/69) und moderate Teleangiektasiebildung (1–4 cm2) 1,4% (1/69). Ein exzellentes oder gutes kosmetisches Ergebnis wurde bei 92,4% der Patientinnen gefunden. Zum Zeitpunkt der Auswertung waren alle behandelten Patientinnen (n = 176) krankheitsfrei.
Schlussfolgerung:
Diese Analyse zeigt, dass die alleinige interstitielle PDR-/HDR-Multikatheter-Brachytherapie des Tumorbetts nach brusterhaltender Operation mit niedriger perioperativer Komplikationsrate, geringer Akuttoxizität und milder Spättoxizität bei einer medianen Nachbeobachtungszeit von 24 Monaten durchführbar ist und das kosmetische Ergebnis bislang nicht signifikant beeinflusst.
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Ott, O.J., Pötter, R., Hammer, J. et al. Accelerated Partial Breast Irradiation with Iridium-192 Multicatheter PDR/HDR Brachytherapy. Strahlenther Onkol 180, 642–649 (2004). https://doi.org/10.1007/s00066-004-1294-2
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-004-1294-2