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Prognostic Factors for Brain Metastases after Whole Brain Radiotherapy

Data from a Single Institution*

Prognostische Faktoren bei Patienten mit zerebralen Metastasen nach Ganzhirnbestrahlung. Daten einer einzelnen Institution

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Purpose:

Prognostic factors for overall survival of patients treated for brain metastases with whole brain radiotherapy (WBRT) at a single institution were retrospectively evaluated, and the validity of the RTOG recursive partitioning analysis (RPA) for prognostic classes was assessed.

Patients and Methods:

The data of all patients (n = 268) with brain metastases from solid tumors homogeneously treated between 01/1997 and 09/1999 at the University of Heidelberg, Germany, with WBRT without surgery or radiosurgery were reviewed. 13 different patient- and therapy-related variables were evaluated for prognosis. Second, a grouping of the study cohort was performed according to the RTOG RPA prognostic classes.

Results:

Median survival of the whole population after the start of WBRT was 3.8 months. The 1-year survival rate was 19%. Multivariate analysis revealed that only the Karnofsky performance status, control of the primary and no extracranial disease were independent prognostic factors for overall survival. These are also the main determinants of the RTOG RPA classes. Applying the RTOG RPA classes to the authors’ data set revealed three subgroups with significantly different prognosis.

Conclusion:

Based on this analysis, prognostic factors for survival after WBRT in patients with brain metastases could be identified. A total of 19% (n = 44/232) survived ≥ 1 year, whereas overall survival was poor. The potential value of the RPA classes in estimating the patient’s prognosis could be confirmed.

Ziel:

Es wurden Prognosefaktoren für Patienten mit Hirnmetastasen, die an einer einzelnen Institution mit einer Ganzhirnbestrahlung (WBRT) behandelt wurden, retrospektiv ausgewertet. Gleichzeitig wurde die Gültigkeit der Prognoseeinteilung der RTOG auf der Basis der rekursiven Partitionsanalyse (RPA) für dieses Patientenkollektiv überprüft.

Patienten und Methodik:

Die Daten aller Patienten mit Hirnmetastasen solider Malignome (n = 268), die zwischen 01/1997 und 09/1999 mit einer WBRT ohne Resektion oder Radiochirurgie am Universitätsklinikum Heidelberg behandelt worden waren, wurden ausgewertet. 13 verschiedene patienten- oder therapierelevante Faktoren wurden auf ihre prognostische Signifikanz hin analysiert (Tabelle 1). Zusätzlich wurde die Patientenpopulation entsprechend den RPA-Klassen der RTOG von 1997 eingeteilt.

Ergebnisse:

Das mediane Überleben aller Patienten lag bei 3,8 Monaten, das 1-Jahres-Überleben bei 19% (Tabelle 2). Bei der multivariaten Analyse erwiesen sich nur der Karnofsky-Index, die Primärtumorkontrolle und das Fehlen extrakranieller Metastasen als prognostisch signifikant (Tabelle 3). Diese Faktoren sind auch die entscheidenden Determinanten der RPA-Klassen. Die Gruppierung der Patientenpopulation entsprechend den RPA-Klassen der RTOG ergab drei signifikant unterschiedliche Prognosegruppen (Abbildung 1, Tabellen 4 und 5).

Schlussfolgerung:

Anhand dieser Analyse konnten prognostische Faktoren für das Überleben bei Patienten mit Hirnmetastasen nach WBRT identifiziert werden. Bei insgesamt niedrigem medianen Gesamtüberleben von 3,8 Monaten lag das 1-Jahres-Überleben bei 19% (n = 44/232). Die prognostische Signifikanz der RPA-Klassen konnte für das vorgestellte Patientenkollektiv bestätigt werden.

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Correspondence to Katharina Fleckenstein** MD.

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*To Professor Wannenmacher on the occasion of his 65th birthday.

**Both authors equally contributed to this article.

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Fleckenstein**, K., Hof**, H., Lohr, F. et al. Prognostic Factors for Brain Metastases after Whole Brain Radiotherapy. Strahlenther Onkol 180, 268–273 (2004). https://doi.org/10.1007/s00066-004-1234-1

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-004-1234-1

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