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Early Morbidity after Radiotherapy with or without Chemotherapy in Advanced Head and Neck Cancer

Experience from Four Nonrandomized Studies

Akute Morbidität nach Strahlentherapie mit oder ohne Chemotherapie in 399 fortgeschrittenen Hals-Nasen-Ohren-Karzinomen. Ergebnisse von vier nicht randomisierten Studien

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Background:

Data on early treatment-related morbidity after radiotherapy alone (RT; 217 patients) or combined with chemotherapy (RT + CT; 182 patients) of head and neck squamous cell carcinoma are analyzed.

Patients and Methods: The patients were treated between November 1985 and November 1996 in four Swiss centers that independently introduced combined-modality therapy in selected cases of head and neck cancer. RT schedules varied among the four centers, but within each institution all patients received the same dose-fractionation schedule irrespective of whether they had CT or not. The following early morbidity items were evaluated: skin, mucosa, larynx, salivary glands, dysphagia, weight loss, and toxic death. Toxicity was scored using the EORTC/RTOG scale.

Results: Although considerable variation was noted among the treatment schedules/centers, the main findings are as follows: (1) early morbidity was significantly enhanced after all five RT + CT schedules compared with RT alone; (2) typically, a third of the patients lost > 10% of their body weight during concurrent RT + CT as compared with 10% of the patients receiving RT alone; (3) at 12 weeks, the prevalence of grade 2 morbidity was 25–60% after RT + CT as compared with 4–20% after RT alone.

Conclusion: A number of early morbidity items were found to be more prevalent and/or more severe after RT + CT than after RT alone.

Hintergrund:

Vorstellung der akuten Nebenwirkungen nach alleiniger Radiotherapie (RT; 217 Patienten) oder kombinierter Radiochemotherapie (RT + CT; 182 Patienten) bei Patienten mit Hals-Nasen-Ohren-Tumoren.

Patienten und Methodik: Die Patienten wurden zwischen November 1985 und November 1996 in vier schweizerischen Spitälern behandelt. Dabei kamen verschiedene unabhängige, kombinierte Behandlungen für fortgeschrittene Hals-Nasen-Ohren-Karzinome zur Anwendung. CT- und RT-Protokolle waren unterschiedlich, innerhalb jedes einzelnen Zentrums wurden jedoch alle Patienten nach dem gleichen Bestrahlungsschema behandelt (mit oder ohne CT). Folgende akute Nebenwirkungen wurden erfasst: Haut, Schleimhaut, Larynx, Speichelfluss, Dysphagie, Gewichtsverlust und Tod durch Komplikationen. Die Beschreibung der akuten Toxizität erfolgte nach der EORTC/RTOG-Skala.

Ergebnisse: Trotz erheblicher Unterschiede in der Bestrahlungstechnik zwischen den Spitälern sind die wichtigsten Ergebnisse folgende: 1. Die akuten Nebenwirkungen waren bei kombinierter RT + CT signifikant stärker als bei alleiniger RT; 2. ein Drittel der Patienten verlor > 10% ihres Körpergewichts während der kombinierten RT + CTC; 3. 12 Wochen nach Abschluss der Behandlung stand eine Grad-2-Toxizität in 25–60% nach kombinierter RT + CT und in 4–20% nach alleiniger RT im Vordergrund.

Schlussfolgerung: Die akuten Nebenwirkungen waren nach kombinierter RT + CT stärker und häufiger als nach alleiniger Bestrahlung.

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Received: July 23, 2002; accepted: February 21, 2003

Address for Correspondence Dr. Sabine Bieri, Service de radio-oncologie, Hôpital de Sion-Hérens-Conthey, 1951 Sion, Switzerland, Phone (+41/27) 6034-520, Fax -4501, e-mail: sabine.bieri@chr.ch

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Bieri, S., Bentzen, S., Huguenin, P. et al. Early Morbidity after Radiotherapy with or without Chemotherapy in Advanced Head and Neck Cancer . Strahlenther Onkol 179, 390–395 (2003). https://doi.org/10.1007/s00066-003-1077-1

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-003-1077-1

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