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Radiation Therapy for Chordoma and Chondrosarcoma of the Skull Base and the Cervical Spine

Prognostic Factors and Patterns of Failure

Strahlentherapie von Chordomen und Chondrosarkomen der Schädelbasis und im Bereich der Halswirbelsäule. Prognose- und Risikofaktoren

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Background:

Prospective analysis of local tumor control, survival and treatment complications in 67 consecutive patients treated with fractionated photon and proton radiation for chordoma or chondrosarcoma of the base of the skull and the cervical spine.

Patients and Methods: Between December 1995 and January 2000, 67 patients with a median age of 52 years (range: 14–85 years), were treated at the Centre de Protonthérapie d'Orsay (CPO), France, using the 201-MeV proton beam, 49 for chordoma and 18 for chondrosarcoma. Irradiation combined high-energy photons and protons. Photons represented two thirds of the total dose and protons one third. The median total dose delivered within gross tumor volume (GTV) was 67 Cobalt Gray Equivalents (CGE; range: 60–70 CGE).

Results: Within a median follow-up of 29 months (range: 4–71 months), the 3-year local control rates were 71% and 85% for chordomas and chondrosarcomas, respectively, and the 3-year overall survival rates 88% and 75%, respectively. 14 tumors (21.5%) failed locally (eight within the GTV, four within the clinical target volume [CTV], and two without further assessment). Seven patients died from their tumor and another one from a nonrelated condition (pulmonary embolism). The maximum tumor diameter and, similarly, the GTV were larger in relapsing patients, compared with the rest of the population: 56 mm vs 44 mm (p = 0.024) and 50 ml vs 22 ml (p = 0.0083), respectively. In univariate analysis, age ≤ 52 years at the time of radiotherapy (p = 0.002), maximum diameter < 45 mm (p = 0.02), and GTV < 28 ml (p = 0.02) impacted positively on local control. On multivariate analysis, only age was an independent prognostic factor of local control.

Conclusion: In chordomas and chondrosarcomas of the skull base and cervical spine, combined photon and proton radiation therapy offers excellent chances of cure. In two thirds of the cases, relapses are located in the GTV. Maximum diameter, GTV, and age are prognostic indicators of local control. These results should be confirmed during a longer follow-up.

Hintergrund:

Prospektive Analyse der lokalen Tumorkontrolle, Überlebenszeit und Behandlungsfolgen bei 67 Patienten mit einem Chordom oder Chondrosarkom der Schädelbasis und im Bereich der Halswirbelsäule, die mit einer fraktionierten Strahlentherapie mit Protonen und Photonen behandelt wurden.

Patienten und Methodik: Zwischen Dezember 1995 und Januar 2000 wurden am Centre de Protonthérapie d'Orsay, Frankreich, 67 Patienten mit 201-MeV-Protonen behandelt. 49 Patienten wiesen ein Chordom und 18 ein Chondrosarkom auf. Das mediane Alter betrug 52 Jahre (14–85 Jahre). Die Strahlentherapie wurde kombiniert mit hochenergetischen Photonen und Protonen durchgeführt. Der Dosiseintrag erfolgt zu zwei Drittel durch die Photonen und zu einem Drittel durch die Protonen. Die applizierte Gesamtdosis im GTV betrug 67 Cobalt Gray Equivalents (CGE; 60–70 CGE).

Ergebnisse: Im medianen Nachbeobachtungszeitraum von 29 Monaten (4–71 Monate) betrugen die lokale Kontrollrate nach 3 Jahren 71% bzw. 85% sowie die 3-Jahres-Gesamtüberlebenszeit 88% bzw. 75% für Chordome bzw. Chondrosarkome. 14 Patienten (21,5%) rezidivierten lokal (acht im GTV, vier im CTV und zwei ohne nähere Angaben). Sieben Patienten verstarben am Tumor und ein weiterer an einer interkurrenten Erkrankung. Der maximale Tumordurchmesser war bei Patienten mit Rezidiv im Vergleich zu Patienten ohne Rezidiv größer: 59 mm vs. 44 mm (p = 0,024) bzw. 50 ml vs. 22 ml (p = 0,0083). In der univariaten Analyse zeigte sich ein positiver Einfluss auf die lokale Kontrollrate bei einem Alter ≤52 Jahre zu Bestrahlungsbeginn (p = 0,002), einem maximalen Tumordurchmesser < 45 mm (p = 0,02) und einem GTV < 28 ml (p = 0,02). In der multivariaten Analyse erwies sich nur noch das Alter als unabhängiger prognostischer Faktor der lokalen Kontrolle.

Schlussfolgerung: Bei Chordomen und Chondrosarkomen der Schädelbasis und im Bereich der Halswirbelsäule bietet die kombinierte Strahlentherapie mit Photonen und Protonen exzellente Heilungschancen. Zwei Drittel der Rezidive treten im GTV auf. Der maximale Tumordurchmesser, das GTV und das Alter waren die prognostischen Faktoren der lokalen Kontrolle. Die Ergebnisse sollten über einen längeren Beobachtungszeitraum bestätigt werden.

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Received: June 21, 2002; accepted: November 14, 2002

Correspondence Address Georges Noël, MD, Centre de Protonthérapie, PO Box 65, 91402 Orsay Cedex, France, Phone (+33/1) 692987-29, Fax -19, e-mail: noel@ipno.in2p3.fr

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Noël, G., Habrand, JL., Jauffret, E. et al. Radiation Therapy for Chordoma and Chondrosarcoma of the Skull Base and the Cervical Spine . Strahlenther Onkol 179, 241–248 (2003). https://doi.org/10.1007/s00066-003-1065-5

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-003-1065-5

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