Background:
Radical surgery is the treatment of first choice for retroperitoneal sarcoma. However, locoregional relapse is frequently observed leading to death in the majority of patients. The role of radiotherapy is not well defined in the management of retroperitoneal sarcoma. Yet, there is evidence that adjuvant irradiation does improve local tumor control.
Material and Methods: In order to deliver sufficiently high radiation doses to the retroperitoneum, different techniques for application of a local tumor boost dose in addition to external beam treatment have been proposed. We present a technique of hyperfractionated 192Ir brachytherapy (HFIR) of the tumor bed via intraoperatively implanted plastic catheters. Postoperative CT-based image-guided brachytherapy was performed. In two consecutive patients with recurrent retroperitoneal sarcoma, treatment was delivered twice daily with single doses of 1.5–2.0 Gy in 5–10 mm tissue depth up to a total dose of 18–32.5 Gy.
Results: HFIR of the tumor bed was easily accomplished facilitating delivery of high radiation doses to the retroperitoneum. No major late effects of treatment have been observed with a follow-up of 15 and 28 months, respectively. Details of the brachytherapy procedure are presented.
Conclusion: HFIR via intraoperatively implanted catheters in the retroperitoneum is a technique suitable for application of a local tumor boost dose. Thus, sufficiently high doses of radiation mandatory for long-lasting local tumor control can be delivered in the tumor bed of the retroperitoneum without exceeding normal tissue radiotolerance in this unfavorable disease.
Hintergrund:
Die radikale Resektion ist die Therapie der Wahl bei der Behandlung retroperitonealer Sarkome (RPS). Lokalrezidive werden jedoch regelmäßig beobachtet und sind die häufigste Todesursache bei diesen Patienten. Die Rolle der Strahlentherapie bei der Behandlung von RPS ist nur unzureichend definiert, es gibt aber Hinweise darauf, dass die Bestrahlung die lokale Tumorkontrolle verbessern kann. Die Applikation ausreichend hoher Strahlendosen im Retroperitoneum unter Schonung der Risikoorgane ist hingegen problematisch. Zur lokalen Dosisaufsättigung im Retroperitoneum wurden daher unterschiedliche Techniken vorgeschlagen.
Material und Methodik: Wir stellen eine Technik zur Brachytherapie über intraoperativ in das Tumorbett eingebrachte Katheter vor. Bei zwei Patientinnen mit Rezidiven eines RPS wurde nach CT-basierter bildgestützter Bestrahlungsplanung eine hyperfraktionierte 192Ir-Brachytherapie mit 2 × 1,5–2,0 Gy pro Tag in 5–10 mm Gewebetiefe bis zu einer Gesamtdosis von 18 bzw. 32,5 Gy durchgeführt.
Ergebnisse: Die vorgestellte Brachytherapietechnik erwies sich als einfach durchführbar und ermöglichte die Applikation hoher Strahlendosen im Retroperitoneum. Chronische Nebenwirkungen traten bei einer Nachbeobachtungszeit von 15 bzw. 28 Monaten nicht auf. Daten der Literatur zur Bestrahlung von RPS werden diskutiert.
Schlussfolgerung: Die hyperfraktionierte 192Ir-Brachytherapie des Retroperitoneums ist eine problemlos durchführbare Technik, mit deren Hilfe eine Dosisaufsättigung im Tumorbett bei einem günstigen Nebenwirkungsspektrum erreicht werden kann.
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Received: January 30, 2002; accepted: November 14, 2002
Correspondence Address Dr. Johannes Classen, Department of Radiation Oncology, Hoppe-Seyler-Straße 3, 72074 Tübingen, Germany, Phone (+49/7071) 29-82166, Fax -5026, e-mail: Johannes.Classen@uni-tuebingen.de
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Classen, J., Hehr, T., Lamprecht, U. et al. Hyperfractionated 192Ir Brachytherapy for Recurrent Retroperitoneal Sarcoma: a Technique for Delivery of Local Tumor Boost Dose. Strahlenther Onkol 179, 118–122 (2003). https://doi.org/10.1007/s00066-003-0998-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-003-0998-z