Skip to main content

Advertisement

Log in

Microscopic Residual Disease Is a Risk Factor in the Primary Treatment of Breast Cancer

  • Original Article
  • Published:
Strahlentherapie und Onkologie Aims and scope Submit manuscript

Objectives:

In the primary treatment of breast cancer, postoperative radiotherapy is performed in high-risk patients after mastectomy and in patients who received breast conserving surgery. In a retrospective analysis, our mono-institutional results of postoperative irradiation have been evaluated.

Patients and Methods: Between 1992 and 1996, 500 patients have been irradiated after surgery for primary breast cancer. Of these, 489 patients had no initial metastases. 89 patients with loco-regional disease had a mastectomy, 400 patients were irradiated after breast conserving surgery. Radiotherapy at the chest wall was performed with 50 Gy and 2 Gy fractions. After microscopically incomplete resection, an electron boost of 10 Gy was given. The ipsilateral lymph nodes were irradiated with 50 Gy when there was extensive lymph node involvement or invasion of tumor in the axillary fat tissue.

Results: The 5-year local control rate after mastectomy was 97.4% and 91.2% after breast conserving surgery. The only statistically significant risk factor for local failure was microscopically incomplete resection. The corresponding 5-year local control rates for microscopically incomplete and complete resections were 76.4% and 92.7% (p = 0.01). The risk of local relapse was increased with both marginal invasive and marginal DCIS-tissue. 86.6% of local relapses were in the same quadrant.

Conclusions: High-risk patients after mastectomy and patients with breast conserving surgery achieve a high local control rate with postoperative irradiation. After microscopically incomplete resection, there is an increased risk for local relapse.

Hintergrund:

In der Primärtherapie des Mammakarzinoms wird nach Mastektomie bei Hochrisikopatientinnen sowie nach brusterhaltender Operation eine postoperative Strahlentherapie durchgeführt. In einer retrospektiven Analyse wurden die Ergebnisse der postoperativen Strahlentherapie von Patientinen unserer Klinik evaluiert.

Patientinnen und Methode: Zwischen 1992 und 1996 wurden 500 Patientinnen postoperativ am Mammakarzinom bestrahlt, davon hatten 489 Patientinnen einen M0-Status. Bei 89 dieser Patientinnen erfolgte die Radiatio nach Mastektomie, bei 400 Patientinnen nach brusterhaltener Operation. Die Radiotherapie an der Brustwand wurde mit 50 Gy CT-gestützt rechnergeplant mit 5 × 2 Gy/Woche durchgeführt. R1-resezierte Patientinnen erhielten einen lokalen Elektronen-Boost von 10 Gy. Die ipsilateralen Lymphabflusswege wurden bei ausgedehntem Lymphknotenbefall oder kapselüberschreitendem Wachstum ebenfalls mit 50 Gy bestrahlt.

Ergebnisse: Die lokale Kontrollrate nach 5 Jahren betrug bei radikal operierten Patientinnen 97,4%, nach brusterhaltender Operation 91,2%. Der einzige statistisch signifikante Risikofaktor für ein Lokalrezidiv war der Resektionsstatus (R1 vs. R0); dabei war das Rezidivrisiko sowohl bei randständigen invasiven als auch bei DCIS-Anteilen erhöht. Nach brusterhaltender Operation betrugen die entsprechenden lokalen 5-Jahres-Kontrollraten 76,4% (R1) bzw. 92,7% (R0), p = 0,01. Bei 86,6% der Patientinnen traten Rezidive nach brusterhaltender Operation im gleichen Quadranten auf.

Schlussfolgerung: Hochrisikopatientinnen nach Mastektomie sowie Patientinnen mit brusterhaltender Operation haben nach postoperativer Bestrahlung eine hohe lokale Kontrollrate. Nach R1-Resektion besteht ein erhöhtes lokales Rezidivrisiko.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Received: October 12, 2001; accepted: March 25, 2002

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Schuck, A., Könemann, S., Heinen, K. et al. Microscopic Residual Disease Is a Risk Factor in the Primary Treatment of Breast Cancer. Strahlenther Onkol 178, 307–313 (2002). https://doi.org/10.1007/s00066-002-0950-7

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-002-0950-7

Navigation