Zusammenfassung
Operationsziel
Verlängerung der lateralen Säule des Fußes zur Adduktion des Vorfußes und Aufrichtung des Längsgewölbes. Stabilisierung des Sprunggelenkkomplexes.
Indikationen
Korrigierbarer Pes planovalgus et abductus (Tibialis-posterior-Sehnendysfunktion Stadium II). Mediale Instabilität des oberen Sprunggelenks (OSG, oberflächliches Ligamentum deltoideum/„spring ligament“). Posttraumatische Valgus- und Abduktusfehlstellung des Fußes.
Kontraindikationen
Rigider Pes planovalgus et abductus (Tibialis-posterior-Sehnendysfunktion Stadium III und IV). Coalitio talocalcanearis oder naviculocalcanearis. Arthrose des Kalkaneocuboidgelenks.
Operationstechnik
Exposition des Kalkaneus auf Höhe des Sinus tarsi. Osteotomie und Spreizen derselben, bis die gewünschte Korrektur erreicht ist. Einsetzen eines Knochenspans. Schraubenfixation.
Weiterbehandlung
Ruhigstellung im Gips während 6 Wochen. Belastung von Beginn nach Maßgabe der Schmerzen.
Ergebnisse
In der überwiegenden Mehrheit Teil der Rückfußrekonstruktion. Zuverlässige und stabile Korrektur. Wenige Komplikationen.
Abstract
Objective
Lengthening of the lateral column for adduction of forefoot and restoration of the medial arch. Stabilization of the ankle joint complex.
Indications
Supple flatfoot deformity (posterior tibial tendon dysfunction stage II). Instability of the medial ankle joint complex (superficial deltoid and spring ligament). Posttraumatic valgus and pronation deformity of the foot.
Contraindications
Rigid flatfoot deformity (posterior tibial tendon dysfunction stage III and IV). Talocalcaneal and naviculocalcaneal coalition. Osteoarthritis of calcaneocuboid joint.
Surgical technique
Exposition of calcaneus at sinus tarsi. Osteotomy through sinus tarsi and widening until desired correction of the foot is achieved. Insertion of bone graft. Screw fixation.
Postoperative management
Immobilization in a cast for 6 weeks. Weight-bearing as tolerated from the beginning.
Results
In the majority of cases, part of hindfoot reconstruction. Reliable and stable correction. Safe procedure with few complications.
Literatur
Evans DC (1975) Calcaneo-valgus deformity. J Bone Joint Surg Br 57:270–278
Hintermann B et al (1999) Lengthening of the lateral column and reconstruction of the medial soft tissue for the treatment of acquired flatfoot deformity associated with insufficiency of posterior tibial tendon. Foot Ankle Int 20:622–629
Hintermann B et al (1999) Anteriore Kalkaneuverlängerungsosteotomie und mediale Weichteilrekonstruktion zur Behandlung der schweren Tibialis posterior-Sehnendysfunktion. Technik und präliminäre Resultate. Orthopäde 28:760–769
Myerson MS (1996) Adult acquired flatfoot deformity. J Bone Joint Surg Am 78:780–792
Gellman H et al (1987) Selective tarsal arthrodesis: an in vitro analysis of the effect on foot motion. Foot Ankle 8:127–133
Momberger N et al (2000) Calcaneocuboid joint pressure after lateral column lengthening in a cadaveric planovalgus deformity model. Foot Ankle Int 21(9):730–735
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R.A. Fuhrmann, Bad Neustadt
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R. Himmelhan, Mannheim
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Hintermann, B. Laterale Verlängerungsosteotomie des Kalkaneus. Oper Orthop Traumatol 27, 298–307 (2015). https://doi.org/10.1007/s00064-015-0408-6
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00064-015-0408-6
Schlüsselwörter
- Sprunggelenk
- Kalkaneusverlängerungsosteotomie
- Pes plano-valgus et abductus
- Plattfuß
- Tibialis-posterior-Sehnendysfunktion