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The Reverse Planning Method for Lengthening of the Lower Limb Using a Straight Intramedullary Nail with or without Deformity Correction

A New Method

Die „Reverse Korrekturplanungsmethode“ zur Beinverlängerung mit oder ohne Achsenkorrektur mit einem geraden Marknagel. Eine neue Methode

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Abstract

Objective

Lengthening of the lower limb with or without correction of angular deformity using an intramedullary nail with new correction strategies to restore or maintain a normal mechanical axis and orientation of the joints compared to traditional strategies using external fixation. Postsurgical lengthening will occur along the axis of the straight nail.

Planning Technique

The “reverse planning method” starts with the “ideal” final result of the projected correction and goes back to the preexistent deformity. The mechanical axis of the lower limb as well as the bone and joint orientation to it are well-defined geometrically measured. Technical considerations like the entry point of the nail, the diameter and geometry of the diaphyseal canal, the curvature of the bone, the apex of deformity, the level of osteotomy, and the creation of adequate bone segment size to allow for stable “locking” to the intramedullary nail are accommodated.

Results

The reverse planning method was used in the author’s center in more than 500 cases of deformity correction and lower extremity lengthening using the Fitbone® intramedullary lengthening nail, but the planning and surgical principles are applicable to lengthening and deformity correction with other intramedullary straight devices or for “lengthening over a nail” procedures.

Zusammenfassung

Ziel

Beinverlängerungen mit oder ohne Achsenkorrekturen unter Verwendung eines Marknagels erfordern im Vergleich zur herkömmlichen Methode mit externen Fixateuren neue Korrekturstrategien, um die mechanische Belastungsachse und die Gelenkwinkel exakt herzustellen, da die postoperative Verlängerung entlang der Marknagelachse erfolgt.

Planungstechnik

Die „Reverse Korrekturplanungsmethode“ beginnt mit dem „idealen“ geometrischen Endergebnis der geplanten Korrekturmaßnahme und entwickelt von dort die Korrekturschritte zurück bis zur vorbestehenden Deformität. Zugrunde liegen die eindeutig definierten, aus der Literatur bekannten geometrischen Gelenkwinkel und die mechanische Belastungsachse der unteren Extremität. Berücksichtigt werden die Marknageleintrittsstelle, die Kurvatur, der Durchmesser und der Verlauf des Markraums in der Diaphyse sowie das Zentrum der Fehlstellung. Die Höhe der Osteotomie und davon abhängig die Größe des gelenknahen Knochensegments werden zusätzlich noch von den Verriegelungsoptionen des verwendeten Marknagels bestimmt.

Ergebnisse

Die „Reverse Korrekturplanungsmethode“ wurde im Zentrum des Autors in über 500 Fällen zur Korrektur von Deformitäten an der unteren Extremität mit dem Fitbone®-Distraktionsmarknagel angewandt. Die Planungstechnik und die chirurgischen Prinzipien lassen sich aber auch auf andere gerade Distraktionsmarknägel oder Verlängerungen über solide Marknägel mit einem externen Fixateur (LON-Technik) übertragen.

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Correspondence to Rainer Baumgart.

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Baumgart, R. The Reverse Planning Method for Lengthening of the Lower Limb Using a Straight Intramedullary Nail with or without Deformity Correction. Orthop Traumatol 21, 221–233 (2009). https://doi.org/10.1007/s00064-009-1709-4

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00064-009-1709-4

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