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Bildgebung auf der Intensivstation

Imaging in intensive care units

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Zusammenfassung

Die Bildgebung ist ein wesentliches Instrument bei der Diagnostik und Behandlung kritisch kranker Patienten. Obwohl die Sonographie am Krankenbett und die Röntgenaufnahme des Brustkorbs die Hauptstützen der initialen Beurteilung sind, stehen dem Arzt auf der Intensivstation eine Vielzahl von Bildgebungsoptionen, wie Computertomographie, Magnetresonanztomographie oder nuklearmedizinische Untersuchungsmethoden, zur Verfügung. Interventionsverfahren am Krankenbett oder in der Radiologie spielen ebenfalls eine wichtige Rolle bei der Behandlung kritischer Krankheiten. Die Wahl der Bildgebungsmodalität ist gelegentlich schwierig und sollte anhand der aktuellen Empfehlungen oder Leitlinien, der verfügbaren Geräte und der Erfahrung des Untersuchers erfolgen. Angesichts der zunehmenden Bedeutung von Kosten müssen der diagnostische und therapeutische Nutzen des Bildgebungsverfahrens maximiert und gleichzeitig die Kosten minimiert werden. Die verschiedenen Indikationen, Stärken und Schwächen der Bildgebungsmodalitäten werden zusammengefasst und zudem auf die Diagnostik anhand von Beispielen eingegangen. Dabei wird auf die Röntgen-Bildgebung des Thorax und auf die verwendeten diagnostischen Bildgebungsmethoden auf der Intensivstation fokussiert.

Abstract

Imaging is essential in the diagnosis and treatment of critically ill patients. Although bedside ultrasound and chest x‑rays are the major tools in the initial assessment, there are a variety of imaging options available to physicians in the intensive care unit such as computed tomography, magnetic resonance imaging, or nuclear medicine. Bedside diagnostic tools or radiology intervention procedures also play an important role in the management of critically ill patients. The choice of imaging modality is sometimes difficult and should be based on current recommendations or guidelines, available equipment, and the experience of the examiner. With the increasing importance of costs, the diagnostic and therapeutic benefits of the imaging process must be maximized in line with minimizing costs. The various indications, strengths, and weaknesses of the imaging modalities are summarized and the diagnostic findings using clinical examples are discussed. The focus of this article is on imaging of the thorax and the diagnostic imaging methods used in the intensive care unit.

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Literatur

  1. American College of Radiology (2006) Appropriateness criteria: routine chest radiograph

    Google Scholar 

  2. Blanco P, Volpicelli G (2016) Common pitfalls in point-of-care ultrasound: a practical guide for emergency and critical care physicians. Crit Ultrasound J 25:1–12

    Google Scholar 

  3. Aliaga M, Forel J‑M, De Bourmont S, Jung B, Thomas G, Mahul M et al (2014) Diagnostic yield and safety of CT scans in ICU. Intensive Care Med. https://doi.org/10.1007/s00134-014-3592-1

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Akin S, den Uil CA, Groeninx van Zoelen CE, Gommers D (2016) PET-CT for detecting the undetected in the ICU. Intensive Care Med 42(1):111–124

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Oddo M, Taccone FS (2015) How to monitor the brain in septic patients? Minerva Anestesiol 81(7):776–788

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Goto Y, Koyama K, Katayama S, Tonai K, Shima J, Koinuma T, Nunomiya S (2019) Influence of contrast media on renal function and outcomes in patients with sepsis-associated acute kidney injury: a propensity-matched cohort study. Crit Care 23(1):249

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  7. Eisenhuber E, Schaefer-Prokop CM, Prosch H, Schima W (2012) Bedside chest radiography. Respir Care 57(3):427–443

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Dulce M, Steffen IG, Preuss A, Renz DM, Hamm B, Elgeti T (2014) Topographic analysis and evaluation of anatomical landmarks for placement of central venous catheters based on conventional chest X‑ray and computed tomography. Br J Anaesth 112(2):265–271

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Mathew RP, Alexander T, Patel V, Low G (2019) Chest radiographs of cardiac devices (Part 1): Lines, tubes, non-cardiac medical devices and materials. SA J Radiol 23(1):1729

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  10. Riber SS, Riber LP, Olesen WH, Licht PB (2017) The influence of chest tube size and position in primary spontaneous pneumothorax. J Thorac Dis 9(2):327–332

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  11. Senniappan K, Sreedhar R, Babu MSS, Dash PK, Gadhinglajkar SV, Sukesan S (2019) Bedside lung ultrasound for postoperative lung conditions in cardiothoracic intensive care unit: diagnostic value and comparison with bedside chest roentgenogram. Anesth Essays Res 13(4):649–653

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  12. Bentz MR, Primack SL (2015) Intensive care unit imaging. Clin Chest Med 36(2):219–234

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Trotman-Dickenson B (2003) Radiology in the intensive care unit (Part I). J Intensive Care Med 18(4):198–210

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Komiya K, Ishii H, Murakami J, Yamamoto H, Okada F, Satoh K, Takahashi O, Tobino K, Ichikado K, Johkoh T, Kadota J (2013) Comparison of chest computed tomography features in the acute phase of cardiogenic pulmonary edema and acute respiratory distress syndrome on arrival at the emergency department. J Thorac Imaging 28(5):322–328

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Ball L, Vercesi V, Costantino F, Chandrapatham K, Pelosi P (2017) Lung imaging: how to get better look inside the lung. Ann Transl Med 5(14):294

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  16. Zompatori M, Ciccarese F, Fasano L (2014) Overview of current lung imaging in acute respiratory distress syndrome. Eur Respir Rev 23(134):519–530

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to M. Buerke.

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P. Böttger und M. Buerke geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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M. Buerke, Siegen

C. Hermes, Bonn

S. Petros, Leipzig

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Böttger, P., Buerke, M. Bildgebung auf der Intensivstation. Med Klin Intensivmed Notfmed 115, 557–565 (2020). https://doi.org/10.1007/s00063-020-00735-7

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