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Antidote in der klinischen Toxikologie

Antidotes in clinical toxicology

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Zusammenfassung

In dieser Übersicht sollen diejenigen Antidote und deren klinische Pharmakologie beschrieben werden, die in der gegenwärtig praktizierten klinischen Toxikologie aufgrund ihrer nachgewiesenen Wirksamkeit unter entsprechenden Indikationen einen etablierten Stellenwert in der Behandlung gewisser bedrohlicher Vergiftungen besitzen. Für die sachgemäße zielführende und rationelle Anwendung eines Antidots ist die Kenntnis seiner pharmakologischen Grundlagen erforderlich, weshalb dieser Aspekt hier im Mittelpunkt der Betrachtungen steht. Als Grundlage werden aktuelle Literaturdaten herangezogen. Es sollen aber auch bisher gesammelte Erfahrungen über mögliche unerwünschte Wirkungen erwähnt werden, um diese in die therapeutischen Überlegungen einbeziehen zu können. Die jeweilige Posologie der Antidote ist Gegenstand verschiedener anderer Übersichtsarbeiten und wird in dieser Synopsis nicht berücksichtigt.

Abstract

This overview describes antidotes, and their clinical pharmacology, that have an established significance in the currently practiced clinical toxicology because of their proven effectiveness in the treatment of serious poisonings. For the proper, efficient, and targeted use of an antidote, pharmacological knowledge is required, which is a central subject of this article. Current data from the literature are used as reference along with the accumulated experiences about possible adverse effects in order to include them in therapeutic considerations. The dosage of antidotes is the subject of several other review articles and is therefore not included in this synopsis.

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Literatur

  1. Uhl W, Nolting A, Golor G et al (2006) Safety of hydroxocobalamin in healthy volunteers in a randomized, placebo-controlled study. Clin Toxicol 44:17–28

    Article  CAS  Google Scholar 

  2. Brent J, Wallace KL, Burkhart KK et al (Hrsg) (2005) Critical care toxicology. Diagnosis and management of the critically poisoned patient. Elsevier Mosby, Philadelphia

  3. Buchanan JA, Alhelail M, Cetaruk EW et al (2010) Massive ethylene glycol ingestion treated with fomepizole alone-a viable therapeutic option. J Med Toxicol 6(2):131–134

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Hovda KE, Froyshov S, Gudmundsdottir H et al (2005) Fomepizole may change indication for hemodialysis in methanol poisoning: prospective study in seven cases. Clin Nephrol 64(3):190–197

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Zilker T (2008) Klinische Toxikologie für die Notfall- und Intensivmedizin, 1. Aufl. UNI-MED, Bremen

  6. Reikeras O, Gunnes P, Sorlie D et al (1985) Haemodynamic effects of high doses of insulin during acute left ventricular failure in dogs. Eur Heart J 6:451–457

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Coleman GM, Gradinac S, Taegtmeyer H et al (1989) Efficacy of metabolic support with glucose-insulin-potassium for left ventricular pump failure after aortocoronary bypass surgery. Circulation 80:191–196

    Google Scholar 

  8. Kline JA, Tomaszewski CA, Schroeder JD, Raymond RM (1993) Insulin is a superior antidote for cardiovascular toxicity induced by verapamil in the anesthetized canine. J Pharmacol Exper Ther 267:744–750

    CAS  Google Scholar 

  9. Holger JS, Stellpflug SJ, Cole JB et al (2011) High-dose insulin: a consecutive case series in toxin-induced cardiogenic shock. Clin Toxicol 49:653–658

    Article  CAS  Google Scholar 

  10. Seger DL (2004) Flumazenil – treatment or toxin. J Toxicol Clin Toxicol 42:209–216

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Moldovan S, Atiya A, Adrian TE et al (1995) Somatostatin inhibits B-Cell secretion via a subtype-2 somatostatin receptor in the isolated perfused human pancreas. J Surg Res 59:85–90

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Weinberg GL (2008) Lipid infusion therapy: translation to clinical practice. Anesth Analg 106:1340–1342

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Weinberg GL (2012) Lipid emulsion infusion: resuscitation for local anesthetic and other drug overdose. Anaesthesiology 117(1):180–187

    Article  Google Scholar 

  14. Geib AJ, Manini A, Liebelt E (2009) Case series of intravenous lipid emulsion rescue for drug cardiotoxicity. Clin Toxicol 47:704

    Google Scholar 

  15. Jamaty C, Bailey B, Larocque A et al (2010) Lipid emulsions in the treatment of acute poisoning: a systematic review of human and animal studies. Clin Toxicol 48:1–27

    Article  CAS  Google Scholar 

  16. Calenda E, Dinescu A (2009) Failure of lipid emulsion to reverse neurotoxicity after an ultrasound-guided axillary block with ropivacaine and mepivacaine. J Anesth 23:472–473

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Antidotmonographien. Schweizerisches Toxikologisches Informationszentrum. http://www.toxi.ch/ger/welcome.html. Zugegriffen: 25. Juli.2013

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Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. K. Hruby gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

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Hruby, K. Antidote in der klinischen Toxikologie. Med Klin Intensivmed Notfmed 108, 465–470 (2013). https://doi.org/10.1007/s00063-013-0221-7

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