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Sepsis – Kenntnisstand des nichtärztlichen Personals in Afrika

Eine Querschnittstudie in malawischen Distriktkrankenhäusern

Sepsis – Knowledge of non-physician personnel in Africa

A cross-sectional study in Malawian district hospitals

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Zusammenfassung

Hintergrund

Malawi hat eine der geringsten Arztdichten weltweit und ist eines der ärmsten Länder der Erde. Ein ausgebildeter Arzt ist für mehr als 50.000 Patienten zuständig. Fachärzte gibt es kaum. Besonders in den Distriktkrankenhäusern trägt nichtärztliches Personal, wie die „anaesthetic clinical officers“, häufig allein die Verantwortung für die Behandlung schwer kranker septischer Patienten. Am Queen Elizabeth Central Hospital werden seit Jahren Aus-, Fort- und Weiterbildungskurse durchgeführt, um die Versorgung zu verbessern.

Methoden

Anonymisierter Fragebogen mit 10 Multiple-Choice- und 4 Feedback-Fragen für 115 Teilnehmer der Kurse des Queen Elizabeth Central Hospitals der Universität Malawi in den Jahren 2011 und 2012.

Ergebnisse

Insgesamt wurden 64,2% der Fragen korrekt beantwortet mit nur geringen Unterschieden in vier, bezüglich ihres Ausbildungshintergrunds unterschiedlichen Gruppen. Trotz ausreichender Kenntnisse in der praktischen Therapie, ergab die Frage nach den Therapieempfehlungen der Surviving Sepsis Campaign mit 6% ein extrem schlechtes Ergebnis. Mit einer Steigerung von 17% der korrekt beantworteten Fragen am Kursende konnte ein besseres Ergebnis erzielt werden. Neben einem Einblick in die diagnostische und therapeutische Realität in den Distrikten erhielten wir auch vielfältige Hinweise und Vorschläge zu möglichen Verbesserungen unserer Unterrichtsthemen und zur Realisierbarkeit in abgelegenen Krankenhäusern.

Schlussfolgerung

Die Empfehlungen der Surviving Sepsis Campaign sind in Malawi nicht ausreichend bekannt und müssen an die Versorgungsstruktur in Schwellenländern angepasst werden. Intensivere Fort- und Weiterbildungsmaßnahmen sind in Malawi dringend erforderlich. Ein spezieller Sepsiskurs, etwa anlässlich der nächsten jährlichen World Sepsis Days wäre hilfreich. Dazu bitten wir alle Intensivmediziner, Anästhesisten, Kliniken und Organisationen um Unterstützung.

Abstract

Background

Malawi has one of the worst human resource situations in the world and each clinically working doctor has to serve around 50,000 patients. There are almost no Malawian specialists physicians so that in the district hospitals it is usually non-medical staff (e.g. anesthesia clinical officer) who have the responsibility for severely sick patients with sepsis. At the Queen Elizabeth Central Hospital we have organized different courses over the years to support these colleagues.

Methods

Anonymous questionnaires with 10 multiple choice and 4 feedback-related questions were distributed to 115 participants in order to achieve an overview of the basic knowledge related to sepsis in the Malawian setting.

Results

In total 64.2 % of the questions were answered correctly with only minor differences between the 4 groups of participants from different professional backgrounds. Despite a relatively good knowledge in practical therapy the question concerning the therapeutic strategies of the Surviving Sepsis Campaign obtained the worst score with 6 %. After the course there was a 17 % increase in correctly answered questions. Besides an overview over the diagnostic and therapeutic situation for sepsis in the districts we received suggestions and critical comments for a better adjustment of our courses towards the reality of rural district hospitals.

Conclusions

Healthcare workers in Malawi are not aware of key recommendations of the Surviving Sepsis Campaign. Guidelines have to be adapted to the specific healthcare structures in underdeveloped countries. We realized the wish and the desire of the participants for more training and more courses in Malawi. In order to be able to support these needs we would like to invite cooperation from interested institutions and colleagues for a special sepsis course on the occasion of the annual World Sepsis Days.

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Literatur

  1. Kissoon N, Carcillo JA, Espinosa V et al (2011) World federation of pediatric intensive care and critical care societies: global sepsis initiative. Pediatr Crit Care Med 12(5):494–503

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. World Health Organization: Millenium Development Goals. http://www.un.org/milleniumgoals

  3. Integrated Management of Childhood Illnesses: WHO Homepage: http://www.who.int/Management of Childhood Illness. http://www.Who.Int/Child-Adolescent-Health/New_Publications/IMCI/lmci.Html

  4. Reddy EA et al (2010) Community-acquired bloodstream infections in Africa: a systematic review and meta-analysis. Lancet Infect Dis 10:417–432

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  5. Bell M, Archibald LK, Nwanyanwu O et al (2001) Seasonal variation in the etiology of blood stream infections in a febrile inpatient population in a developing country. Int J Infect Dis 5:63–69

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Gordon MA, Walsh AL, Chaponda M et al (2001) Bacteraemia and mortality among adult medical admissions in Malawi – predominance of non-typhi salmonellae and Streptococcus pneumoniae. J Infect 42:44–49

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Peters RP, Zijlstra EE, Schijffelen MJ et al (2004) A prospective study of bloodstream infections as cause of fever in Malawi: clinical predictors and implications for management. Trop Med Int Health 9:928–934

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Waitt P, Downie P, Mukaka M et al (2009) Sepsis: markers of mortality in Malawi. J Infect 59(6):444

    Article  Google Scholar 

  9. Schnittger T, Pollach G (2011) The effect of providing resuscitation training to front-line staff on rates of maternal and trauma mortality in two health districts in Malawi. Malawi Med J 23(1):11–15

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  10. Zijlstra EE, Broadhead RL (2007) The College of Medicine in the Republic of Malawi: towards sustainable staff development. Hum Resour Health 5:10

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  11. Geubbels E (2006) Epidemiology of maternal mortality in Malawi. Malawi Med J 18(4):206–225

    Google Scholar 

  12. McDermott JM, Slutsker L, Steketee RW et al (1996) Prospective assessment of mortality among a cohort of pregnant women in rural Malawi. Am J Trop Med Hyg 55:66–70

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Dellinger RP, Carlet JM, Masur H et al (2004) Surviving Sepsis Campaign guidelines for management of severe sepsis and septic shock. Crit Care Med 32:858–873

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. (o A) (2004) Malawi Demographic and Health Survey 2004. National Statistical Office, Zomba, Malawi, ORC Macro Calverton, Maryland, USA. pp xxii, 2, 453

  15. Baelani I et al (2011) Availability of critical care resources to treat patients with severe sepsis or septic shock in Africa: a self – reported, continent – wide survey of anaesthesia providers. Crit Care 15:R10

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  16. Pollach G, Namboya F (2012) Gibt es eine Struktur der notfallmedizinischen Versorgung in Malawi (Zentralafrika). Abstract Anasthesiol Intensivmed 53(Suppl 1):7

    Google Scholar 

  17. Pollach G, Namboya F (2011) Cluster bombs on sepsis bundles. Infection 39 (Suppl 2):129

    Google Scholar 

  18. Pollach G, Namboya F (2012) Treating sepsis in Africa: a case report on a challenging public health topic. J Med Med Sci 3(7):452–455

    Google Scholar 

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Correspondence to G. Pollach M.A. (pol.).

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Peltola, L., Goddia, C., Namboya, F. et al. Sepsis – Kenntnisstand des nichtärztlichen Personals in Afrika. Med Klin Intensivmed Notfmed 110, 49–54 (2015). https://doi.org/10.1007/s00063-013-0215-5

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00063-013-0215-5

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