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Impact of Femoropopliteal Bypass Surgery on the Survival and Amputation Rate of End-Stage Renal Disease Patients with Critical Limb Ischemia

Einfluss der femoropoplitealen Bypassoperation auf die Überlebens- und Amputationsrate von Patienten mit terminaler Niereninsuffizienz und kritischer Beinischämie

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Abstract

Background and Purpose:

The appropriate medical approach to treat patients with end-stage renal disease (ESRD) and critical limb ischemia (CLI) is still controversial. The goal of this study was to investigate the survival rate of ESRD patients with foot ulcers who underwent femoropopliteal bypass surgery versus patients who did not receive any major surgical interventions.

Patients and Methods:

A 5-year Kaplan-Meier survival analysis of 99 ESRD subjects with foot ulcers, stage IV, recruited in the authors' single-center study between 1997 and 2005, was performed. 27 patients underwent bypass surgery because of meeting standard eligibility criteria for this procedure, and 72 patients received only conventional treatment due to their poorer vascular condition. Patients were censored upon major amputation during the observation period. Start of the observation was date of ulcer diagnosis.

Results:

Survival rate was 16.2% (standard error [SE], 0.08) in the bypass group versus 18.6% (SE, 0.06) in the non-bypass group (p = 0.92; log-rank test). Median time to bypass surgery was 0.36 years (range, 0–2.65 years) after ulcer diagnosis. Six patients of 27 (22.2%) were censored due to major amputation in the bypass group versus 25 patients of 72 (34.7%) in the non-bypass group.

Conclusion:

These results may suggest that bypass surgery in ESRD patients with foot ulcers as treatment of CLI is not the appropriate surgical approach, since this procedure does not seem to cause a better survival than in patients who could not undergo revascularization surgery because of their poorer overall vascular condition.

Zusammenfassung

Hintergrund und Ziel:

Die geeignete Methode zur Behandlung von Patienten mit terminaler Niereninsuffizienz (ESRD) und kritischer Beinischämie (CLI) ist umstritten. Ziel war es, die Überlebensrate von Patienten mit ESRD und Fußulzera, die sich einer femoropoplitealen Bypassoperation unterzogen hatten, versus Patienten, die sich keinem größeren operativen Eingriff unterzogen hatten, zu untersuchen.

Patienten und Methodik:

Eine 5-Jahres-Kaplan-Meier-Überlebensanalyse mit 99 ESRD-Patienten mit Fußulzera (Stadium IV), die zwischen 1997 und 2005 in die Single-Center-Studie der Autoren aufgenommen worden waren, wurde durchgeführt. 27 Patienten unterzogen sich einer Bypassoperation, da sie die Standardauswahlkriterien für diesen Eingriff erfüllten, und 72 Patienten erhielten aufgrund ihrer schlechteren Gefäßsituation nur eine konventionelle Therapie. Während des Beobachtungszeitraums wurden Patienten mit einer Majoramputation zensiert. Beginn des Beobachtungszeitraums war das Datum der Ulkusdiagnose.

Ergebnisse:

Die Überlebensrate betrug 16,2% (Standardfehler [SE] 0,08) in der Bypassgruppe versus 18,6% (SE 0,06) in der Nicht-Bypass-Gruppe (p = 0,92; Log-Rank-Test). Die mediane Zeitspanne bis zur Bypassoperation betrug 0,36 Jahre (0–2,65 Jahre) nach der Ulkusdiagnose. Sechs von 27 Patienten (22,2%) wurden aufgrund einer Majoramputation in der Bypassgruppe zensiert versus 25 von 72 Patienten (34,7%) in der Nicht-Bypass-Gruppe.

Schlussfolgerung:

Die Bypassoperation bei ESRD-Patienten mit Fußulzera zur Behandlung von CLI ist möglicherweise nicht die geeignetste operative Methode, da keine bessere Überlebensrate erzielt wird als bei Patienten, die sich keiner Bypassoperation unterziehen.

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Koch, M., Trapp, R. & Hepp, W. Impact of Femoropopliteal Bypass Surgery on the Survival and Amputation Rate of End-Stage Renal Disease Patients with Critical Limb Ischemia. Med Klin 102, 107–111 (2007). https://doi.org/10.1007/s00063-007-1021-8

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