Abstract
Purpose
The aim of this study was to investigate the relationship between monocyte count/high density lipoprotein cholesterol (HDL-C) ratio (MHR) and the severity of coronary atherosclerosis, as assessed by the SYNTAX score (SXscore), in patients with stable coronary artery disease (CAD) undergoing coronary angiography.
Materials and methods
A total of 428 patients were included in the study between March 2012 and February 2015. The SXscore was determined with baseline coronary angiography. An SXscore ≥ 23 was regarded as severe CAD by definition, and the patients were divided into two groups: those with low SXscores (< 23) and those with high SXscores (≥ 23).
Results
MHR and C-reactive protein (CRP) were significantly higher in patients with high SXscores (p < 0.001 and p < 0.001, respectively). Left ventricular ejection fraction (LVEF) was lower in the group with high MHR and high SXscores. The cutoff value of MHR that predicted a high SXscore was 24, with a sensitivity of 66 % and a specificity of 65.1 %.
Conclusion
To the best of our knowledge, this is the first study in the literature showing that MHR is significantly associated with SXscores. Our results suggest that MHR can be used as a prognostic marker in patients with stable CAD, since it is an easily available and inexpensive test.
Zusammenfassung
Ziel
Ziel der vorliegenden Studie war es, den Zusammenhang zwischen dem Quotienten aus Monozytenzahl und High-Density-Lipoprotein(HDL)-Cholesterin (MHR) und dem mit dem SYNTAX-Score (SX-Score) erfassten Schweregrad der Koronararteriosklerose bei Patienten mit stabiler koronarer Herzkrankheit (KHK) und erfolgter Koronarangiographie zu untersuchen.
Material und Methoden
Insgesamt 428 Patienten wurden zwischen März 2012 und Februar 2015 in die Studie eingeschlossen. Der SX-Score wurde bei der Ausgangskoronarangiographie ermittelt. Ein SX-Score ≥ 23 galt definitionsgemäß als schwere KHK; demzufolge wurden die Patienten in 2 Gruppen aufgeteilt: jene mit niedrigem SX-Score (< 23) und jene mit hohem SX-Score (≥ 23).
Ergebnisse
MHR und C-reaktives Protein (CRP) waren bei Patienten mit hohem SX-Score signifikant höher (p < 0,001 bzw. p < 0,001) als bei den anderen. Die linksventrikuläre Ejektionsfraktion (LVEF) war in der Gruppe mit hohem MHR und hohem SX-Score niedriger. Der Grenzwert des MHR, der einen hohen SX-Score prognostizierte, lag bei 24, dabei bestand eine Sensitivität von 66 % und eine Spezifität von 65,1 %.
Schlussfolgerung
Soweit den Autoren bekannt ist, handelt es sich hier um die erste Studie in der Literatur, die zeigt, dass der MHR in signifikanter Weise mit dem SX-Score zusammenhängt. Die vorliegenden Ergebnisse weisen darauf hin, dass der MHR als prognostischer Marker bei Patienten mit stabiler KHK eingesetzt werden kann, da er ein leicht verfügbarer und preisgünstiger Test ist.
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H. Kundi, E. Kiziltunc, M. Cetin, H. Cicekcioglu, Z. G. Cetin, G. Cicek, and E. Ornek state that there are no conflicts of interest.
All studies on humans described in the present manuscript were carried out with the approval of the responsible ethics committee and in accordance with national law and the Helsinki Declaration of 1975 (in its current, revised form). Informed consent was obtained from all patients included in studies.
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Kundi, H., Kiziltunc, E., Cetin, M. et al. Association of monocyte/HDL-C ratio with SYNTAX scores in patients with stable coronary artery disease. Herz 41, 523–529 (2016). https://doi.org/10.1007/s00059-015-4393-1
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-015-4393-1