Abstract
The rising number of implantable devices has led to an increase in device-related workload, e.g., regular interrogation follow-up visits. Telemonitoring systems for implantable cardioverter-defibrillators (ICDs) seem to be a promising tool for reducing workload and costs, and they have the potential of optimizing patient care. However, issues such as practical functionality of ICD telemonitoring in daily routine may affect its broad implementation. The objective of this study was to evaluate potential problems during the implementation of a telemonitoring system, Medtronic CareLink™ (CL™) with respect to the installation and data transmission process. A total of 159 patients with ICDs who were equipped with the CL™ system were evaluated and followed up for 16 months regarding the success rate of the first data transmission via the telemonitoring system. In this cohort, a high rate of nontransmission of 23.9 % was observed after the 16-month follow-up. A detailed interview of these patients (no transmission) revealed that the main reasons for failed transmissions were due to the patients’ loss of interest in the concept (approximately 50 %) as well as technical problems (approximately 25 %) with setting up the system. These results indicate that telemonitoring systems bear potential problems and that the evaluation of patient motivation and technical support options seems to play an important role in establishing the functionality of these systems.
Zusammenfassung
Die steigende Zahl kardialer implantierbarer Systeme führt zu einem Anstieg der gerätebedingten Arbeitsbelastung, wie z. B. regelmäßige Nachuntersuchungen. Heimnachsorgesysteme für implantierbare Cardioverter-Defibrillatoren (ICD) erscheinen vielversprechend zur Verminderung von Arbeitsbelastung und Kosten und bieten die Aussicht auf eine Optimierung der Patientenversorgung. Jedoch könnten Probleme wie die Praktikabilität im täglichen Gebrauch des ICD-Heimnachsorgesystems deren breite Etablierung beeinflussen. Ziel dieser Arbeit war es, mögliche Probleme bei der Einführung eines ICD-Heimnachsorgesystems, des Medtronic CareLink™ (CL™) Systems, im Hinblick auf seine Praktikabilität für den Patienten im täglichen Gebrauch, v.a. im Hinblick auf den Installationsprozess und erfolgreiche Datenübertragung zu untersuchen. Insgesamt wurden 159 Patienten mit ICD in diese Untersuchung eingeschlossen und für 16 Monate in Bezug auf die Erfolgsrate der ersten Datenübertragung sowie hinsichtlich der Gründe gescheiterter Übertragungen via Heimnachsorgesystem nachverfolgt. Unsere Analyse ergab eine initial (6 Monate nach Studieneinschluss) erfolgreiche Erstübertragung bei 61,6% der Patienten (98/159), nach 16 Monaten zeigte sich eine Übertragungsrate von 76,1% (121/159 Patienten). Bei insgesamt 38 Patienten erfolgte keine erfolgreiche Übertragung (Abb. 2). Als Hauptgrund für fehlenden Übertragungserfolg konnte in der Hälfte dieser Fälle (19/38 Patienten) ein mangelndes Interesse an dem Heimnachsorge-Konzept eruiert werden. Das mangelnde Interesse wurde überwiegend durch eine mentale Überforderung im Umgang mit dem System begründet. 10/38 Patienten (26.3%) gaben technische Probleme mit dem System als Ursache für die nicht erfolgte Erstübertragung an (Abb. 3b). In weiteren Subanalysen konnte zudem eine kurze Anreisedistanz (<43 km) des Patienten zur betreuenden Klinik als signifikanter Prädiktor für einen Übertragungsmisserfolg identifiziert werden (Abb. 4a). Zusammenfassend identifizierte unsere „real-life“ Untersuchung relativ niedrige Übertragungsraten mit einem telemedizinischen ICD-Heimnachsorgesystem. Interessensverlust (aufgrund mentaler Überforderung) sowie technische Probleme scheinen hierbei eine wesentliche kausale Rolle zu spielen. Basierend auf diesen Ergebnissen sollten potentielle Kandidaten für eine ICD-Heimnachsorge daher auch nach der individuellen Motivation ausgewählt bzw. ausführlich über den potentiellen Nutzen eines solchen Systems informiert werden. Zudem sollte eine Unterstützung (technischer Support) für die schnelle Lösung von Problemen gewährleistet sein.
References
Zipes DP, Camm AJ, Borggrefe M et al (2006) ACC/AHA/ESC 2006 guidelines for management of patients with ventricular arrhythmias and the prevention of sudden cardiac death: a report of the American College of Cardiology/American Heart Association Task Force and the European Society of Cardiology Committee for Practice Guidelines (Writing Committee to Develop Guidelines for Management of Patients With Ventricular Arrhythmias and the Prevention of Sudden Cardiac Death). J Am Coll Cardiol 48:e247–346
Raatikainen MJ, Uusimaa P, van Ginneken MM et al (2008) Remote monitoring of implantable cardioverter defibrillator patients: a safe, time-saving, and cost-effective means for follow-up. Europace 10:1145–1151
Chaudhry SI, Phillips CO, Stewart SS et al (2007) Telemonitoring for patients with chronic heart failure: a systematic review. J Card Fail 13:56–62
Brebner JA, Brebner EM, Ruddick-Bracken H (2005) Experience-based guidelines for the implementation of telemedicine services. J Telemed Telecare 11[Suppl 1]:3–5
Tanriverdi H, Iacono CS (1999) Diffusion of telemedicine: a knowledge barrier perspective. Telemed J 5:223–244
Schoenfeld MH, Compton SJ, Mead RH et al (2004) Remote monitoring of implantable cardioverter defibrillators: a prospective analysis. PACE 27:757–763
Wilkoff BL, Auricchio A, Brugada J et al (2008) HRS/EHRA expert consensus on the monitoring of cardiovascular implantable electronic devices (CIEDs): description of techniques, indications, personnel, frequency and ethical considerations. Heart Rhythm 5:907–925
Moss AJ, Zareba W, Hall WJ et al (2002) Prophylactic implantation of a defibrillator in patients with myocardial infarction and reduced ejection fraction. New Engl J Med 346:877–883
Bardy GH, Lee KL, Mark DB et al (2005) Amiodarone or an implantable cardioverter-defibrillator for congestive heart failure. New Engl J Med 352:225–237
Marzegalli M, Lunati M, Landolina M et al (2008) Remote monitoring of CRT-ICD: the multicenter Italian CareLink evaluation—ease of use, acceptance, and organizational implications. PACE 31:1259–1264
Masella C, Zanaboni P, Di Stasi F et al (2008) Assessment of a remote monitoring system for implantable cardioverter defibrillators. J Telemed Telecare 14:290–294
Ando K, Koyama J, Abe Y et al (2011) Feasibility evaluation of a remote monitoring system for implantable cardiac devices in Japan. Int Heart J 52:39–43
Chaudhry SI, Mattera JA, Curtis JP et al (2010) Telemonitoring in patients with heart failure. New Engl J Med 363:2301–2309
Broens TH, Huis in’t Veld RM, Vollenbroek-Hutten MM et al (2007) Determinants of successful telemedicine implementations: a literature study. J Telemed Telecare 13:303–309
Santini M, Ricci RP, Lunati M et al (2009) Remote monitoring of patients with biventricular defibrillators through the CareLink system improves clinical management of arrhythmias and heart failure episodes. J Interv Card Electrophysiol 24:53–61
Mabo P, Victor F, Bazin P et al (2012) A randomized trial of long-term remote monitoring of pacemaker recipients (the COMPAS trial). Eur Heart J 33:1105–1111
Saxon LA, Hayes DL, Gilliam FR et al (2010) Long-term outcome after ICD and CRT implantation and influence of remote device follow-up: the ALTITUDE survival study. Circulation 122:2359–2367
Ricci RP, Morichelli L, Santini M (2008) Home monitoring remote control of pacemaker and implantable cardioverter defibrillator patients in clinical practice: impact on medical management and health-care resource utilization. Europace 10:164–170
Landolina M, Perego GB, Lunati M et al (2012) Remote monitoring reduces healthcare use and improves quality of care in heart failure patients with implantable defibrillators: the evolution of management strategies of heart failure patients with implantable defibrillators (EVOLVO) study. Circulation 125:2985–2992
Crossley GH, Boyle A, Vitense H et al (2011) The CONNECT (Clinical Evaluation of Remote Notification to Reduce Time to Clinical Decision) trial: the value of wireless remote monitoring with automatic clinician alerts. J Am Coll Cardiol 57:1181–1189
Acknowledgments
This study contains elements of the doctoral thesis of Johannes Siebermair.
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Conflict of interest. S. Clauss, E. Martens, F. Schuessler, N. Oversohl, N. Haserueck, H.L. Estner, S. Kääb, and R. Wakili state that there are no conflicts of interest. All studies on humans described in the present manuscript were carried out with the approval of the responsible ethics committee and in accordance with national law and the Helsinki Declaration of 1975 (in its current, revised form). Informed consent was obtained from all patients included in studies.
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Siebermair, J., Clauss, S., Martens, E. et al. Remote monitoring of implantable cardioverter-defibrillators. Herz 40 (Suppl 2), 110–118 (2015). https://doi.org/10.1007/s00059-014-4080-7
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-014-4080-7