Abstract
Objective
The aim of the present study was to determine the overall reliability and validity of arch parameters measured digitally compared to conventional measurement.
Methods
A sample of 111 plaster study models of Down syndrome (DS) patients were digitized using a blue light three-dimensional (3D) scanner. Digital and manual measurements of defined parameters were performed using Geomagic analysis software (Geomagic Studio 2014 software, 3D Systems, Rock Hill, SC, USA) on digital models and with a digital calliper (Tuten, Germany) on plaster study models. Both measurements were repeated twice to validate the intraexaminer reliability based on intraclass correlation coefficients (ICCs) using the independent t test and Pearson’s correlation, respectively. The Bland–Altman method of analysis was used to evaluate the agreement of the measurement between the digital and plaster models.
Results
No statistically significant differences (p > 0.05) were found between the manual and digital methods when measuring the arch width, arch length, and space analysis. In addition, all parameters showed a significant correlation coefficient (r ≥ 0.972; p < 0.01) between all digital and manual measurements. Furthermore, a positive agreement between digital and manual measurements of the arch width (90–96%), arch length and space analysis (95–99%) were also distinguished using the Bland–Altman method.
Conclusion
These results demonstrate that 3D blue light scanning and measurement software are able to precisely produce 3D digital model and measure arch width, arch length, and space analysis. The 3D digital model is valid to be used in various clinical applications.
Zusammenfassug
Zielsetzung
Ziel der vorgestellten Studie war es, Reliabilität und Validität digitaler Messungen von Bogenparametern im Vergleich zu konventionellen Messungen zu ermitteln.
Methoden
Insgesamt 111 Gipsmodelle von Down-Syndrom-Patienten wurden mit einem auf Blaulichttechnologie basierenden 3-D-Scanner digitalisiert. Anschließend wurden digitale (Geomagic Studio 2014 Software; 3D Systems, Rock Hill/SC, USA) und manuelle (digitale Schieblehre; Tuten, Deutschland) Messungen definierter Parameter an digitalen Modellen und Gipsmodellen vorgenommen. Alle Messungen wurden zweimal wiederholt, um auf Grundlage der Intraklassenkoeffizienten die Intrauntersucherreliabilität zu validieren. Zur statistischen Auswertung dienten der unabhängige Student-t-Test und der Pearson-Korrelationskoeffizient, der Bland–Altmann-Test zur Evaluierung der Übereinstimmung zwischen den Messungen an digitalen bzw. an Gipsmodellen.
Ergebnisse
Bei der Messung von Länge und Breite der Kieferbögen sowie bei der Platzanalyse wurden keine statistisch signifikanten Unterschiede ermittelt (p > 0,05). Zudem zeigten sich für alle Parameter signifikante Korrelationskoeffizienten (r ≥ 0,972; p < 0,01) zwischen digitalen und manuellen Messungen. Weiterhin bestand nach Einsatz der Bland–Altmann-Methode eine positive Übereinstimmung zwischen digitalen und manuellen Messungen der Breite (90–96%) und Länge der Kieferbögen sowie der Platzanalyse (95–99%).
Schlussfolgerung
Die vorgestellten Ergebnisse zeigen, dass mit 3-D-Blaulicht-Scanning und einer Mess-Software digitale 3-D-Modelle präzise erstellt werden können, sich Kieferbögen in Länge wie Breite genau vermessen und sich die Platzverhältnisse präzise analysieren lassen. Damit ist das digitale 3-D-Modell für unterschiedliche klinische Anwendungen validiert.
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Acknowledgements
This study was funded by Fundamental Research Grant Scheme Ministry of Higher Education (FRGS/1/2012/SKK11/UKM/02/3).
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The authors declare that they have no competing interests. All procedures performed in studies involving human participants were in accordance with the ethical standards of the institutional and/or national research committee and with the 1964 Helsinki declaration and its later amendments or comparable ethical standards.
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Dr. Alizae Marny Mohamed.
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Nawi, N., Mohamed, A.M., Marizan Nor, M. et al. Correlation and agreement of a digital and conventional method to measure arch parameters. J Orofac Orthop 79, 19–27 (2018). https://doi.org/10.1007/s00056-017-0111-3
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00056-017-0111-3