Abstract
Objective
Esthetics is an important part of quality of life and a frequent reason for orthodontic treatment demand. It was the aim of this study to investigate whether esthetic impairments, related to overjet and overbite, can be assessed with an established oral health-related quality of life instrument.
Materials and methods
Data from 1968 participants (age: 16–90 years; 69.8 % female) from three German surveys were analyzed. Esthetic impairments of oral health-related quality of life were measured with four questions of the Oral Health Impact profile (OHIP), which comprise esthetic aspects of oral health-related quality of life. Higher values represent greater esthetic impairment (sum score: 0–16). Overbite and overjet values were categorized (≤ − 1 mm, 0–1 mm, 2–3 mm, 4–5 mm, ≥ 6 mm). The specific impact of each category on esthetic impairment, in relation to the reference category (2–3 mm), was calculated in linear regression analyses. The type of relationship and the specific impact of overbite and overjet were evaluated in regression analyses with fractional polynomials.
Results
Overbite ranged from − 5 to 15 mm (mean: 3.2 mm) and overjet from − 7 to 19 mm (mean: 3.1 mm). Both an increase and a decrease in overjet, in relation to the reference category, resulted in more esthetic-related oral health-related quality of life impairments. However, in this model, only the effect for increased overjet was statistically significant (4–5 mm: + 0.4 OHIP points; ≥ 6 mm: + 0.9 OHIP points). In the regression analysis with fractional polynomials, both an increase and a decrease in overjet resulted in more esthetic impairments, characterized by a U-shaped relationship. No association could be verified for overbite.
Conclusion
A substantial increase or decrease of overjet from the reference values is associated with esthetic impairments of oral health-related quality of life, whereas the extent of overbite seems to have no impact on esthetics.
Zusammenfassung
Zielstellung
Ästhetik ist ein wichtiger Bestandteil der Lebensqualität und ein häufiger Grund für einen kieferorthopädischen Behandlungswunsch. Es sollte untersucht werden, ob mittels eines etablierten Instruments für mundgesundheitsbezogene Lebensqualität eine Beeinträchtigung der Ästhetik in Abhängigkeit vom Overbite und Overjet bei Erwachsenen nachgewiesen werden kann.
Material und Methoden
Ausgewertet werden konnten die Daten von 1968 Personen (Alter: 16–90 Jahre; 69,8 % Frauen) aus 3 Untersuchungen aus Deutschland. Die ästhetische Beeinträchtigung der mundgesundheitsbezogenen Lebensqualität wurde mit den 4 OHIP(Oral Health Impact Profile)-Fragen ermittelt, die ästhetische Aspekte der Lebensqualität erfassen; höhere OHIP-Werte stehen für eine stärker beeinträchtigte Ästhetik (Summenwert: 0–16). Overbite- und Overjet-Werte wurden kategorisiert (≤ − 1, 0–1, 2–3, 4–5, ≥ 6 mm). Der spezifische Einfluss der Kategorien in Bezug zum Referenzbereich (2–3 mm) auf die Ästhetik wurde in linearen Regressionsanalysen berechnet. Die Form des Zusammenhangs und der spezifische Einfluss von Overbite und Overjet wurden in Regressionsanalysen mit fraktionalen Polynomen ermittelt.
Ergebnisse
Der Overbite reichte von − 5 bis 15 mm (MW: 3,2 mm) und der Overjet von − 7 bis 19 mm (MW: 3,1 mm). Sowohl eine Vergrößerung als auch eine Verringerung des Overjets gegenüber dem Referenzbereich war mit einer Zunahme der ästhetischen Beeinträchtigungen verbunden, wobei nur der Effekt der Vergrößerung des Overjets in diesem Modell statistisch signifikant war (4–5 mm: + 0,4 OHIP-Punkte; ≥ 6 mm: + 0,9 OHIP-Punkte). In den Regressionsanalysen mit fraktionalen Polynomen war sowohl eine Vergrößerung als auch eine Verringerung des Overjets gegenüber dem Durchschnittswert im Sinne eines U-förmigen Zusammenhangs mit einer Zunahme der ästhetischen Beeinträchtigungen verbunden. Für den Overbite konnte kein Zusammenhang nachgewiesen werden.
Schlussfolgerung
Eine wesentliche Abweichung des Overjets vom Referenzbereich, sowohl in positiver als auch in negativer Richtung, steht im Zusammenhang mit einer ästhetischen Beeinträchtigung der mundgesundheitsbezogenen Lebensqualität; das Ausmaß des Overbites hingegen scheint keinen Einfluss zu haben.
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Acknowledgments
We wish to thank the principal investigators for making available their study data, all dentists who performed the clinical examinations on the individuals covered here, and Ms. Annett Schrock (University of Leipzig) for her assistance in data management. Part of this research project was supported by the German Federal Ministry of Education and Research (BMBF; 01 EZ 1022), and Dr. Reissmann received funds from a research grant awarded by the German Research Foundation (DFG; RE 3289/2-1).
Danksagung
Wir danken den Studienleitern für die Bereitstellung der Daten, allen Zahnärztinnen und Zahnärzten, die die klinischen Untersuchungen der Studienteilnehmer durchgeführt haben und Frau Annett Schrock (Universität Leipzig) für ihre Hilfe beim Datenmanagement. Teile des dargestellten Forschungsprojekts wurden vom deutschen Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF; 01 EZ 1022) gefördert. Dr. Reissmann wurde durch ein Stipendium der Deutschen Forschungsgemeinschaft (DFG; RE 3289/2-1) unterstützt.
Compliance with ethical guidelines
Conflict of interest. Ira Sierwald, Mike T. John, Oliver Schierz, Paul-Georg Jost-Brinkmann, and Daniel R. Reissmann state that there are no conflicts of interest.
All studies on humans described in the present manuscript were carried out with the approval of the responsible ethics committee and in accordance with national law and the Helsinki Declaration of 1975 (in its current, revised form). Informed consent was obtained from all patients included in studies.
Einhaltung ethischer Richtlinien
Interessenkonflikt. Ira Sierwald, Mike T. John, Oliver Schierz, Paul-Georg Jost-Brinkmann und Daniel R. Reissmann geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Alle im vorliegenden Manuskript beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.
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Part of this study was presented at the 86th scientific meeting of the Deutsche Gesellschaft für Kieferorthopädie in 2013 in Saarbrücken, Germany, within the framework of a short contribution.
Teile dieser Untersuchung wurden auf der 86. Wissenschaftlichen Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Kieferorthopädie 2013 in Saarbrücken im Rahmen eines Kurzvortrags präsentiert.
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Sierwald, I., John, M., Schierz, O. et al. Association of overjet and overbite with esthetic impairments of oral health-related quality of life. J Orofac Orthop 76, 405–420 (2015). https://doi.org/10.1007/s00056-015-0300-x
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00056-015-0300-x