Abstract
Introduction
Bisphosphonates (BP) are an established medication, e.g., for the prevention/therapy of osteoporosis. The effects of the changed bone metabolism for orthodontic treatments are unknown.
Case report
A 66-year-old woman underwent a total oral rehabilitation. The therapy included (1) tooth extractions, (2) periodontal treatment, (3) insertion of dental implants, (4) provisional implant restorations, (5) orthodontic treatment, and (6) definite implant restorations. The orthodontic tooth movements were in- and retrusion of the upper frontal teeth, intrusion of the lower front teeth, using the dental implants as skeletal anchorage. After implant insertion and one month before beginning the orthodontic treatment, osteoporosis was diagnosed in this patient and, without notification to our facility, BP treatment was initiated by her general practitioner (alendronate oral, 70 mg/week), with an overall duration of intake of 7 months. After 13 months, the orthodontic treatment was successfully accomplished; however enlarged periodontal gaps, sclerotic bone areas, and mild apical root resorptions of the upper frontal teeth were found in this patient.
Conclusion
Currently, there are no recommendations for orthodontic patients undergoing BP therapy. Orthodontic tooth movement in this low-risk patient with a short duration of intake and a low-dose BP medication was possible. Because of the reduced bone metabolism and the higher amount of side effects, the treatment should be performed with extremely light forces and frequent monitoring.
Zusammenfassung
Einleitung
Bisphosphonate (BP) haben sich in vielen medizinischen Bereichen etabliert und stellen heute eine wichtige Medikamentengruppe zur Prophylaxe und Therapie von Osteoporose dar. Die Auswirkungen des veränderten Knochenstoffwechsels auf kieferorthopädische Behandlungen sind nicht geklärt.
Fallbericht
Bei einer 66-jährigen Patientin wurde eine interdisziplinäre Gesamtrehabilitation durchgeführt. Die Therapie umfasste 1) Zahnextraktionen, 2) Parodontalbehandlung, 3) Insertion enossaler Implantate, 4) prothetische Interimsversorgungen, 5) kieferorthopädische Behandlung und 6) prothetische Endversorgungen der Implantate. Die kieferorthopädischen Behandlungsziele waren: In-/Retrusion der Oberkiefer- und Intrusion der Unterkiefer-Incisivi, skeletal verankert durch Einbeziehung der dentalen Implantate. Allgemeinmedizinisch wurde nach Implantatinsertion einen Monat vor Beginn der kieferorthopädischen Behandlung bei der Patientin Osteoporose diagnostiziert und ohne Unterrichtung unserer Einrichtung durch den Hausarzt eine BP-Therapie eingeleitet (Alendronat oral, 70 mg/Woche, Gesamteinnahmedauer sieben Monate). Die kieferorthopädischen Zahnbewegungen konnten erfolgreich durchgeführt werden (Behandlungsdauer 13 Monate). Jedoch wies die Patientin posttherapeutisch erweiterte Parodontalspalten, Sklerosierungen im Alveolarknochen und leichte apikale Wurzelresorptionen der Oberkieferfrontzähne auf.
Schlussfolgerung
Zum Thema kieferorthopädische Behandlung bei Patienten unter BP-Einnahme liegen derzeit keine Empfehlungen vor. Orthodontische Zahnbewegungen waren bei der hier beschriebenen Niedrigrisikopatientin mit möglichst kurzer Einnahmedauer und niedrigdosierter Bisphosphonattherapie möglich. Die Durchführung sollte aufgrund des reduzierten Knochenstoffwechsels und der beschriebenen Nebeneffekte mit sehr geringen Kräften unter engmaschigem Monitoring erfolgen.
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On behalf of all authors, the corresponding author states that there are no conflicts of interest.
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Krieger, E., d‘Hoedt, B., Scheller, H. et al. Orthodontic treatment of patients medicated with bisphosphonates—a clinical case report. J Orofac Orthop 74, 28–39 (2013). https://doi.org/10.1007/s00056-012-0120-1
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00056-012-0120-1