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Ursachen schichtspezifischer Mortalität in der Bundesrepublik Deutschland: Tabakkonsum dominiert alle anderen Risikofaktoren

  • Originalartikel
  • Published:
International Journal of Public Health

Abstract

Causes of socioeconomic group-related mortality in the Federal Republic of Germany — obacco consumption is the predominant risk factor

Objective:

To establish whether socioeconomic differences in mortality exist in the Federal Republic of Germany and whether any such differences are attributable to material, structural, and lifestyle factors

Methods:

The database was the WHO-MONICA cohort study with two cross-sectional surveys performed in the Augsburg area in 1984/85 and 1989/90, and a mortality follow-up performed in 1997/98. The dataset comprised a total of 7,268 persons of German nationality aged 25 to 72

Results:

Both men and women with lower educational qualifications have less economic resources (materialist thesis), are exposed to higher levels of physical stress at work (structuralist thesis) and lead a significantly less healthy lifestyle (culturalbehavioral thesis). Both males and females with the highest secondary school qualifications are more likely to engage in leisure-time physical activity, have a lower BMI and are less likely to be smokers, passive smokers or heavy drinkers. While these differences are reflected in a socioeconomic group-related mortality risk in males, our data disclose no significant correlation between socioeconomic group (operationalized on the basis of years of education) and mortality in females.

Conclusions:

This paper investigates the four most common hypotheses for the internationally well-documented phenomenon of socioeconomic group-related mortality on the basis of nationwide German longitudinal data. Regular nicotine consumption is by far the most significant controllable risk factor for mortality in both genders.

Zusammenfassung:

Ursachen schichtspezifischer Mortalität in der Bundesrepublik Deutschland:

Tabakkonsum dominiert alle anderen Risikofaktoren

Fragestellung:

Existieren auch in der Bundesrepublik Deutschland Schichtunterschiede in der Mortalität und inwieweit sind diese auf materielle, strukturelle und lebensstilspezifische Ursachen zurückzuführen?

Methoden:

Als Datenbasis dient die WHO-MONICA-Kohortenstudie mit zwei 1984/85 und 1989/90 im Raum Augsburg durchgeführten Querschnitterhebungen sowie einem Mortalitäts-follow-up aus den Jahren 1997/98. Der Datensatz umfasst insgesamt 7.268 Personen im Alter von 25 bis 74 Jahren mit deutscher Staatsangehörigkeit.

Ergebnisse:

Männer wie Frauen unterer Bildungskategorien verfügen über geringere ökonomische Ressourcen (materialistische These), sind höheren körperlichen Berufsbelastungen ausgesetzt (strukturalistische These) und praktizieren einen deutlich ungesünderen Lebensstil (kulturell-behaviorale These). Abiturienten wie Abiturientinnen treiben häufiger Sport, weisen einen geringeren BMI auf und sind außerdem seltener Raucher, Passivraucher bzw. starke Trinker. Während sich diese Unterschiede bei Männern in einem schichtspezifischen Mortalitätsrisiko widerspiegeln, hat die (über Bildungsjahre operationalisierte) soziale Schichtzugehörigkeit bei Frauen keinen signifikanten Einfluss auf die Sterblichkeit.

Schlussfolgerungen:

Die vorliegende Arbeit untersucht anhand bundesdeutscher Longitudinaldaten die vier meist genannten Thesen für das international wohlbekannte Phänomen einer schichtspezifischen Mortalität. für beide Geschlechter stellt regelmäßiger Nikotinkonsum den mit Abstand bedeutendsten, beeinflussbaren Risikofaktor der Mortalität dar.

Résumé.

Causes de mortalité différentielle suivant les catégories socioprofessionnelles en RFA : la consommation de tabac domine tous les autres facteurs de risque.

Objectif:

Existe-t-il en RFA des différences de catégorie socioprofessionnelle dans les taux de mortalité, et en quelle mesure celles-ci sont-elles liées à des causes matérielles, structurelles ou liées au style de vie ?

Méthodes:

La base de données utilisée est l’étude de cohorte MONICA de l’OMS avec deux enquêtes transversales menées en 1984/85 et 1989/90 dans la région d’Augsburg ainsi qu’un suivi de la mortalité pour les années 1997/98. Cette base de données comprend 7.268 personnes âgées de 25 à 74 ans et de nationalité allemande.

Résultats:

Les hommes comme les femmes de bas niveau d’instruction disposent de ressources économiques inférieures (thèse matérialiste), sont exposés à plus de travaux corporels dans leur métier (thèse structuraliste) et pratiquent un style de vie clairement moins sain (thèse culturelle behavioraliste). Les titulaires d’un baccalauréat pratiquent plus fréquemment du sport, ont un BMI plus bas et sont plus rarement fumeurs, fumeurs passifs et buveurs. Alors que chez les hommes ces différences se reflètent dans une dépendance du risque de mortalité vis-à-vis de la catégorie socio-professionnelle, celle-ci n’a pas d’influence significative sur la mortalité des femmes.

Conclusions:

Se basant sur des données longitudinales de RFA, cette étude analyse les quatre thèses les plus nommées comme explication au phénomène internationalement connu d’une mortalité différentielle suivant les catégories socio-professionnelles. Pour les deux sexes, la consommation régulière de nicotine représente le facteur de risque de mortalité influençable de loin le plus important.

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Schneider, S. Ursachen schichtspezifischer Mortalität in der Bundesrepublik Deutschland: Tabakkonsum dominiert alle anderen Risikofaktoren. Int J Public Health 52, 39 (2007). https://doi.org/10.1007/s00038-006-5073-y

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00038-006-5073-y

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