Zusammenfassung
Die Wahl des Materials zur Überbrückung einer verschlossenen A. femoralis superficialis wird bei supragenualem Anschluss kontrovers diskutiert. Wir vergleichen unsere Langzeitresultate mit autologem Venenmaterial mit Daten aus der Literatur.
Patienten und Methode: von 1992–1999 haben wir bei 57 Patienten 64 femoropopliteale, supragenuale Rekonstruktionen mit autologer Vene durchgeführt.
Resultate: Die primäre Offenheitsrate nach 72 Monaten betrug 82,6%, die primär assistierte 98,1%. Die perioperative Mortalität (≤30 Tage) lag bei 3,1%. Nach 72 Monaten lebten noch 80,4% der Patienten. 61% der Patienten: wurden im Stadium II operiert.
Schlussfolgerung: Mit autologem Venenmaterial sind sowohl im Stadium der kritischen Ischämie wie auch im Stadium II bei supragenualem Anschluss hervorragende Resultate zu erzielen. Vergleichsstudien mit Verwendung von Kunststoff oder Bioprothesen zeigen ansprechende Kurzzeitresultate. Kurze Beobachtungszeiten und kleine Fallgruppen führen zur Überschätzung der Resultate mit Kunststoffprothesen und lassen den trügerischen Schluss zu, diese Materialen für den supragenualen Anschluss zu bevorzugen.
Abstract
Introduction: The choice of material for above-knee popliteal artery bypass is still a matter of continuous debate. This study presents the results of femoropopliteal suprageniculate autologous vein bypass. The comparison with results from the current literature should help to clarify the question of the most suitable bypass material.
Patients and methods: From 1992 to 1999 we analysed the results of 64 autologous bypass reconstructions to the above-knee popliteal artery. All patients entered a prospectively designed follow-up program after operation.
Results: The primary cumulative patency rate was 82.6%, the primary assisted patency rate was 98.1% 72 months postoperatively. 61% of the patients suffered from claudication before treatment. The perioperative mortality (≤30 days) was 3.1% for the whole group.
Conclusions: Using autologous venous material excellent results for femoropopliteal suprageniculate artery bypass reconstructions can be achieved. The interpretation of short-term studies with small groups comparing autologous, PTFE and biological materials can be misleading. These studies simulate no significant differences in patency rates between the various groups of materials due to statistical problems (Type I or Type II errors). Larger sample sizes, careful examination of bypass occlusions and long-term follow up make autologous veins to the material of choice even for reconstructions to the suprageniculate popliteal artery.
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Stierli, P., Eugster, T., Hess, P. et al. Verschluss der A. femoralis superficialis. Der autologe Venenbypass zur supragenualen A. poplitea. Gefässchirurgie 6 (Suppl 1), S43–S46 (2001). https://doi.org/10.1007/PL00014444
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DOI: https://doi.org/10.1007/PL00014444