Skip to main content
Log in

Simultaneous Radiochemotherapy in Cervical Cancer: Recommendations for Chemotherapy

  • Review Article
  • Published:
Strahlentherapie und Onkologie Aims and scope Submit manuscript

Background:

Simultaneous radiochemotherapy has recently been demonstrated to be superior to radiation alone in the treatment of cervical cancer. The objective of this article is to summarize the data of major randomized trials and to derive recommendations for daily clinical practice.

Materials and Methods: We have analyzed the data from seven randomized trials in the recent literature in which radiotherapy alone as standard treatment has been compared to simultaneous radiochemotherapy. Four trials used cisplatin-based chemotherapy regimens, 5-FU, mitomycin C and epirubicin were used each in one trial.

Results: All trials demonstrated some improvement in survival which was significant in the studies with cisplatin-based chemotherapy regimens. The survival benefit resulted mainly from an improvement in local control whereas chemotherapy had only a small and insignificant effect on distant metastases. Thus, the main action of chemotherapy is “radiosensitization”. Cisplatin as single drug yielded comparable results as compared to combined regimens although the cisplatin dose was lower in the studies with combination chemotherapy. For the definitive treatment of locally advanced cancers, monotherapy with cisplatin can be recommended. Mitomycin C offers an attractive alternative to cisplatin in patients with contraindications for cisplatin. For postoperative radiochemotherapy, a combination of cisplatin/5-FU should be used because data with cisplatin alone are lacking so far. Simultaneous radiochemotherapy should also be considered for the curative treatment of local recurrences.

Conclusions: The addition of simultaneous chemotherapy to radiotherapy is indicated in the vast majority of patients with cervical cancers who are treated with curative intent.

Hintergrund:

Die simultane Radiochemotherapie gilt seit kurzem als Behandlungsmethode der Wahl beim lokal fortgeschrittenen Zervixkarzinom. In dieser Arbeit wird versucht, Empfehlungen für die tägliche Praxis auf der Basis der Literaturdaten nach den Kriterien der evidenzbasierten Medizin abzuleiten.

Material und Methodik: Analysiert wurden sieben randomisierte Studien der letzten Jahre, in denen eine Radiochemotherapie gegenüber einer alleinigen Radiotherapie geprüft wurde. In den Studien wurden unterschiedliche Zytostatikaregime eingesetzt (viermal Cisplatin oder Cisplatin/5-FU, jeweils einmal 5-FU, Mitomycin C oder Epirubicin als Monotherapie).

Ergebnisse: Alle Studien zeigten einen einheitlichen Effekt, nämlich eine Verbesserung des Überlebens durch die Radiochemotherapie. In den Studien mit Cisplatin war dieser Effekt größer und signifikant. Die verbesserten Überlebensraten beruhten auf einer signifikanten Senkung der Lokalrezidivrate, während die Fernmetastasierung in den meisten Studien nicht signifikant beeinflusst wurde. Die Wirkung der Chemotherapie beruht also im Wesentlichen auf einer “Radiosensibilisierung”. Cisplatin allein war ebenso wirksam wie eine Kombination von Cisplatin/5-FU, wobei allerdings in den Kombinationsregimen niedrigere Platindosen gegeben wurden. Eine Monotherapie mit Cisplatin kann deshalb als Regime der ersten Wahl für die definitive Radiochemotherapie empfohlen werden. Bei Cisplatinunverträglichkeit kommt als Ersatz Mitomycin C in Frage. Bei der postoperativen Radiochemotherapie liegen bisher nur Daten für die Kombination von Cisplatin/5-FU vor. Bei Lokalrezidiven nach Operation existieren keine Studien zur Wertigkeit der Radiochemotherapie im Vergleich zur alleinigen Radiotherapie; dennoch sollte man die Radiochemotherapie in Erwägung ziehen.

Schlussfolgerungen: Die Radiochemotherapie ist bei der großen Mehrheit von Patientinnen mit Zervixkarzinomen bei Bestrahlung in kurativer Intention indiziert.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Received: May 29, 2001; accepted: September 19, 2001

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Dunst, J., Haensgen, G. Simultaneous Radiochemotherapy in Cervical Cancer: Recommendations for Chemotherapy. Strahlenther Onkol 177, 635–640 (2001). https://doi.org/10.1007/PL00002376

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/PL00002376

Navigation