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Radiotherapy for Hepatocellular Carcinoma

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Purpose:

To retrospectively evaluate the effectiveness of radiotherapy with or without transarterial embolization (TAE) and/or percutaneous ethanol injection (PEI) in patients with hepatocellular carcinoma who were ineligible for surgery.

Patients and Methods: From October 1984 to November 1997, 62 patients underwent radiotherapy receiving 50 to 70 Gy in 25 to 35 treatments with or without transarterial embolization and/or percutaneous ethanol injection and were followed for a median period of 8.6 months (1.5 to 92 months).

Results: Overall median survival rates were 9.5 months. Significant prognostic factors were the extent of pretreatment liver function impairment, radiation field size and the existence of tumor thrombosis. Six-month and 1-year local control rates were 67 and 54%, respectively. Seven of the 8 patients who suffered from hepatic failure had poor pretreatment liver functions. Conclusion: Radiotherapy with or without transarterial embolization and/or percutaneous ethanol injection appears effective in controlling hepatocellular carcinoma and prolonged survival. Individualized treatment strategies are presented depending on the tumor presentation and the degree of liver function impairment.

Hintergrund:

Retrospektive Evaluierung der Wirksamkeit einer Bestrahlung mit oder ohne transarterielle Embolisation oder perkutaner Alkoholinjektion bei Patienten mit inoperablem hepatozellulärem Karzinom.

Patienten und Methodik: Von Oktober 1984 bis November 1997 wurden 62 Patienten mit einer Gesamtdosis von 50 bis 70 Gy in 25 bis 35 Fraktionen mit oder ohne transarterielle Embolisation oder perkutane Alkoholinjektion behandelt. Der mediane Follow-up betrug 8,6 Monate (1,5 bis 92 Monate).

Ergebnisse: Das mediane Gesamtüberleben betrug 9,5 Monate. Signifikante prognostische Einflussfaktoren waren das Ausmaß der prätherapeutischen Leberfunktionseinschränkung, die Bestrahlungsfeldgröße und das Vorhandensein von Tumorthrombosen. Nach sechs Monaten betrug die lokale Kontrolle 67%, nach einem Jahr 54%. Sieben der acht Patienten, die ein Leberversagen erlitten, hatten eine schlechte prätherapeutische Leberfunktion.

Schlussfolgerung: Die Bestrahlung mit oder ohne transarterielle Embolisation und/oder perkutane Alkoholinjektion scheint bei der Behandlung des hepatozellulären Karzinoms wirksam zu sein und verlängert das Überleben. Individualisierte Behandlungsstrategien, abhängig von der Tumorpräsentation und dem Ausmaß der Leberfunktionseinschränkung, werden vorgestellt.

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Submitted: 21 Jan 2000; accepted: 25 May 2000.

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Tokuuye, K., Sumi, M., Kagami, Y. et al. Radiotherapy for Hepatocellular Carcinoma. Strahlenther Onkol 176, 406–410 (2000). https://doi.org/10.1007/PL00002348

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/PL00002348

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