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Mitoxantron-induzierte akute Linksherzinsuffizienz nach intrapleuraler Applikation

Mitoxantrone-induced acute left heart failure after intrapleural instillation

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Zusammenfassung

Bei einer 79jährigen Patientin mit malignem rechtsseitigem Pleuraerguß und Zustand nach Ablatio mammae sowie langjährigem arteriellem Hypertonus und früherem Hinterwandinfarkt wurden im Abstand von vier Wochen jeweils 20 mg Mitoxantron intrapleural instiliiert. Sechs Stunden nach der zweiten Mitoxantron-Gabe klagte die Patientin über zunehmende Dyspnoe und entwickelte innerhalb mehrerr Studen eine ausgeprägte Linksherzinsuffizienz mit Lungenstauung und Blutdruckabfall. Laborchemische zeigte sich eine Leukozytose von 14 800/ml. Die Enzymkonzentration von CPK, LDH und GOT blieben im Normbereich. Echokardiographisch war der linke Ventrikel nicht dilatiert, zeigte jedoch bei konzentrischer Linkshypertrophie eine hochgradig eingeschränkte Verkürzungsfraktion. Im EKG imponierten neu aufgetretene ST-Strecken-Senkungen und T-Negativierungen. Unter Gabe von Sauerstoff, Dobutamin und Furosemid, später ACE-Hemmer und Digitalisierung kam es nach sechs Tagen zu einer allmählichen Befundbesserung. Bei der Kontrolluntersuchung nach 14 Tagen hatte sich echokardiographisch die linksventrikuläre Funktion wieder normalisiert. Die EKG-Veränderungen bildeten sich nach weiteren vier Wochen weitgehend zurück.

Summary

A 79-year-old female was admitted to our hospital because of a malignant pleural effusion following mastectomy 4 years ago. In the patient’s history arterial hypertension and previous inferior myocardial infarction have been known. Two doses of 20 mg mitoxantrone were instillated intrapleurally at an interval of 4 weeks. Six hours after the second mitoxantrone application the patient had increasing dyspnea with consecutive left heart failure, pulmonary congestion, and a drop of blood pressure. The white-cell count was 14 800/mm3. The levels of creatinine phosphokinase (CPK), lactate dehydrogenase (LDH) and serum aspartate aminotransferase (SGOT) were in the normal range. Transthoracic echocardiography showed concentric left ventricular hypertrophy and a markedly decreased fractional shortening, but no left ventricular dilatataon. The electrocardiogram showed newly appeared down-sloping ST-segments and inverted T-waves. Clinical recovery was achieved after 6 days by application of oxygen, dobutamine and furosemide followed by angiotensin converting enzyme inhibition and digitalis. In the echocardiographic control examination 14 days later left ventricular function had normalized. The changes of electrocardiogram normalized 4 weeks later.

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Literatur

  1. Benjamin RS, Chawla SP, Ewer MS, Carrasco CH, Mackay B. Evaluation of mitoxantrone cardiac toxicity by nuclear angiography and endomyocardial biopsy: an update. Invest New Drugs 1985;3:117–21.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Blöchl-Daum B, Eichler HG, Rainer H, Jakesz R, Salzer H. Phase-I study of intraperitoneal mitoxantron-clinical and pharmacokinetic evaluation. Onkologie 1987;10:54–6.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Cassidy J, Merrick MV, Smyth JF, Leonard RCF. Cardiotoxicity of mitoxantrone assessed by stress and resting nuclear ventriculography. Europ J Cancer clin Oncol 1988;24:935–8

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Clark GM, Tokaz LK, von Hoff DD, Thoi CL, Coltmann CA Jr. Cardiotoxicity in patients treated with mitoxantrone on Southwest Oncology Groups phase II protocols. Cancer Treatm Symp 1984;3:25–30.

    Google Scholar 

  5. Crossley RJ. Clinical safety and tolerance of mitoxantrone. Semin Oncol 1984;11:Suppl 1:54–8.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Dukart G, Iatropoulos MJ, Jacohi A. Comment on mitoxantrone. Drug Intell Clin Pharm 1985;19:216–8.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Faulds D, Balfour JA, Chrisp P, Langtry HD. Mitoxantrone. Drugs 1991;41:400–49.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Feuilhade F, Brun B, Calitchi E, Haddad Y. Efficacite et toxicile de la mitoxantrone par voie intrapleurale: a propos de 18 cas de metastases pleurales de cancer du sein. Bull Cancer 1989;76:361–5.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Henderson BM, Dougherty WJ, James VC, Tilley LP, Noble JF. Safety assessment of a new anti-cancer compound, mitoxantrone. in beagle dogs compared with doxorubicin: clinical observations. Cancer Treatm Rep 1982;66:1145–58.

    Google Scholar 

  10. Musch E, Paar WD, Hoffmann B, Seitzer D, Chemaissani A, Bode U, Werner A, Preiss J, Mackes KG, Hartlapp HJ, Eberhard K. Intrapleurale Instillation von Mitoxantron zur Palliativ-Therapic maligner Pleuraergüsse. Tumor Diagn & Ther 1989;10:64–71.

    Google Scholar 

  11. Poirier TL. Mitoxantrone. Drug Intell Clin Pharm 1986;20: 97–105.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Schell SC, Yap HY, Blumenschein G, Valdivieso M, Bodey G. Potential cardiotoxicity with mitoxantrone. Cancer Treatm Rep 1982;66:1641–3.

    CAS  Google Scholar 

  13. Shenkenberg TD, von Hoff DD. Mitoxantrone: a new anticancer drug with significant clinical activity. Ann Intern Med 1986;105:67–81.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Stuart-Harris RC, Bozek T, Pavlidis NA, Smith IE. Mitoxantrone: an active new agent in the treatment of advanced cancer. Cancer Chemother Pharmacol 1984;12:1–4.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Unverferth DV, Unverferth BJ, Balcerzak SP, Basbore TA, Neidhart JA. Cardiac evaluation of mitoxantrone. Cancer Treatm Rep 1983;67:343–50.

    CAS  Google Scholar 

  16. Vorbiof DA, Itturalde M, Falkson G. Assessment of ventricular function by radionuclide angiography in patients receiving 4′-epidoxorubicin and mitoxantrone. Cancer Chemother Pharmacol 1985;15:253–7.

    Google Scholar 

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Kahles, H., Bastian, H.J., Schiffmann, O. et al. Mitoxantron-induzierte akute Linksherzinsuffizienz nach intrapleuraler Applikation. Herz 22, 217–220 (1997). https://doi.org/10.1007/BF03044581

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