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High prevalence of chronic venous disease in hospital employees

Die Chronisch Venöse Insuffizienz und ihr häufiges Vorkommen beim Krankenhauspersonal

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Zusammenfassung

Hintergrund

Die Chronisch Venöse Insuffizienz (CVI), unter deren Begriff sowohl primäre/idiopathische Abnormitäten des Venensystems sowie sekundäre Folgen nach Tiefer Venenthrombose zusammengefasst werden, stellt in westlichen Ländern ein bedeutendes Gesundheitsproblem dar. In der aktuellen Studie wurde die Hypothese untersucht, ob die Entwicklung einer CVI durch exogene, berufsbedingte Risikofaktoren getriggert werden kann.

Methoden

Wir untersuchten die Häufigkeit der CVI und mögliche soziale Zusammenhänge bei einem Krankenhauspersonal mit unterschiedlicher beruflicher Tätigkeit (n=209; Ärzte- und Pflegepersonal, Medizinisch Technische Assistenten, Sekretärinnen, Wissenschaftliche Mitarbeiter, Personen des Reinigungsdienstes und Hausarbeiter), ohne anamnestisch dokumentierte CVI. Untersucht wurde einerseits die Häufigkeit der CVI und andererseits bekannte endogene Risikofaktoren, sowie mögliche berufs- und umweltbedingte Risikofaktoren (positive Familienanamnese bzgl CVI, st.p. tiefe Beinvenenthrombose, Adipositas, Therapie mit oralen Kontrazeptiva, regelmäßiges Sportbetreiben, regelmäßige Saunabesuche oder häufiges Sonnenbaden und stehende Berufstätigkeit) für das Entstehen einer CVI. Weiters wurde die subjektiv empfundene Einschränkung der Lebensqualität aufgrund von Beschwerden von Seiten einer CVI beurrteilt. Die Einteilung der CVI erfolgte nach der CEAP Klassifikation.

Ergebnisse

Bei 70 der untersuchten Berufstätigen (34%) fand sich das Vorliegen einer CVI. Weibliche Personen waren häufiger betroffen als männliche. Stehende Berufstätigkeit war ein entscheidender Risikofaktor. Die höchste Prävalenz einer CVI fand sich bei Hausarbeitern und Personen des Reinigungsdienstes, am seltensten waren Medizinisch Technische Assistenten. Sekretärinnen und Wissenschaftliche Mitarbeiter von einer CVI betroffen.

Zusammenfassung

Unsere Querschnittsuntersuchung an Personen des Krankenhauspersonals einer Universitätsklinik zeigt, dass die Häufigkeit der CVI am höchsten bei den weiblichen Personen ist, v.a. bei jenen, die ihre Tätigkeit hauptsächlich stehend oder unter feucht-heißen Arbeitsbedingungen ausüben.

Aufgrund dieser Ergebnisse scheint daher eine routinemäßige Erhebung des venösen risikoprofils, sowie gegebenenfalls die Verordnung einer primärprophylaktischen Therapie zur Vorbeugung von Venenerkrankungen gerechtfertigt zu sein.

Summary

Objectives

Chronic venous disease (CVD), which comprises primary/idiopathic abnormalities of the venous system, and secondary sequels after deep venous thrombosis are major health issues in Western countries. The present study was conducted to prove the hypothesis that the development of CVD might be triggered by exogenous, occupational risk factors.

Methods

We determined the prevalence and social relationship of CVD in a wide cross-section of hospital employees (n=209; medical doctors and nurses, medical technician assistants, secretaries, scientific staff, cleaners and utility workers) without predocumented CVD. Prevalence, known endogenous risk factors for CVD and occupational and environmental risk factors (family history of venous disease, history of deep venous thrombosis, current oral contraceptive therapy obesity, regular participation in sports or frequent use of saunas or sun-baths, and long periods of standing during work) were investigated. The restriction in quality of life due to symptoms of CVD was also evaluated. CVD was classified according to the CEAP criteria.

Results

CVD was present in a total of 70 employees (34%), predominantly in women. Standing at work was a predisposing factor. We found the highest prevalence of CVD in utility workers and cleaners and the lowest prevalence in medical technician assistants, secretaries and scientific staff.

Conclusion

The study demonstrated that within a representative cross-section of hospital employees in a University hospital the prevalence of CVD was highest in women, especially in those working in a standing position or under conditions of high temperature and humidity. The results warrant regular evaluation of risk factors with subsequent primary prophylaxis of CVD.

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References

  1. James KV, Lohr JM, Deshmukh RM, Cranley JJ (1996) Venous thrombotic complicatons of pregnancy. Cardiovasc Surg 4: 777–782

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Sobaszek A, Domont A, Frimat P, Dreyfus L.P., Mirabaud C, Catilina P (1996) L’insufficience veineuse chronique des membres inferieurs en entreprise: enquete realisee aupres de trois populations de salaries français. Arch Mal Prof 57: 157–167

    Google Scholar 

  3. Sobaszek A, Frimat P, Tiberguent A, Dumont A, Chevalier H, Catilina P (1998) Venous insufficiency of thee lower limbs and working conditions. Phlebologie 13: 133–141

    Article  Google Scholar 

  4. Krijnen RMA, De-Boer EM, Ader HJ, Bruynzeel DP (1997) Venous insufficiency in male workers with a standing profession. Part I: Epidemiology. Dermatology 194: 111–120

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Krijnen RMA, De-Boer EM, Ader HJ, Bruynzeel DP (1997) Venous insufficiency in male workers with a standing profession. Part 2: Diurnal volume changes of the lower legs. Dermatology 194: 121–126

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Ziegler T, Winkler C (2000) Unusual cause of leg venous thrombosis in a 20-year-old man. Wien Klin Wochenschr 112: 1039

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Scott TE, Lamorte WW, Gorin DR, Menzoian JO (1995) Risk factors for chronic venous insufficiency: a dual case-control study. J Vasc Surg 22: 6228

    Article  Google Scholar 

  8. Stvrtinova V, Kolesar J, Wimmer G (1991) Prevalence of varicose veins of the lower limbs in women working at a department store. Int Angiol 10: 2–5

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Mekky S, Schilling RSF, Walford J (1969) Varicose veins in women cotton workers. An epidemiologic study in England and Egypt. Br Med J 2: 591–595

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Tuchsen F, Krause N, Hannerz H, Burr H, Kristensen TS (2000) Standing at work and varicose veins. Scand J Work Environ Health 26: 414–420

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Schobersberger W, Hauer B, Sumann G, Gunga HC, Partsch H (2002) Traveler’s thrombosis: incidence, etiology, prevention. Wien Klin Wochenschr 114: 14–20

    PubMed  Google Scholar 

  12. Fowkes FG, Lee AJ, Evans CJ, Allan PL, Bradbury AW, Ruckley CV (2001) Lifestyle risk factors for lower limb venous reflux in the general population: Edinburgh Vein Study. Int J Epidemiol 30: 846–852

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Evans CJ, Fowkes FG, Ruckley CV, Lee AJ (1999) Prevalence of varicose veins and chronic venous insufficiency in men and women in the general population: Edinburgh Vein Study. J Epidemiol Community Health 53: 149–153

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Porter JM, Moneta GL (1995) Reporting standards in venous disease: an update. J Vasc Surg 21: 63545

    Google Scholar 

  15. Kistner RL (1997) Classification of chronic venous disease. Vasc Surg 31: 2178

    Google Scholar 

  16. Beebe HG, Bergan JJ, Bergqvist D, Eklof B, Eriksson I, Goldman MP, et al (1995) Classification and grading of chronic venous disease in the lower limbs-A consensus statement VASA 24: 313–318

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Widmer LK, Stähelin HB, Nissen C, da Silva A (1981) Venen-Arterienkrankheiten, Koronare Herzkrankheit bei Berufstätigen. Prospektiv-epidemiologische Untersuchung, Basler Studie I–III (1959–1978) Huber, Bern Stuttgart Wien

    Google Scholar 

  18. Fowkes FG, Evans CJ, Lee AJ (2001) Prevalence and risk factors of chronic venous insufficiency. Angiology 52 [Suppl 1]: 5–15

    Article  Google Scholar 

  19. Nicolaides AN (2000) Investigation of chronic venous insufficiency: a consensus statement (France, March 5–9, 1997). Circulation 102: 126–163

    Google Scholar 

  20. Samama MM (2000) An epidemiologic study of risk factors for deep vein thrombosis in medical outpatients: the Sirius study. Arch Intern Med 160: 3415–3420

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Launois R, Reboul-Marty J, Henry B (1996) Construction and validation of a quality of life questionnaire in chronic lower limb venous insufficiency (CIVIQ). Quality Life Res 5: 539–554

    Article  CAS  Google Scholar 

  22. Fischer H (1981) Venenleiden. Eine repräsentative Untersuchung in der Bevölkerung der Bundesrepublik Deutschland (Tübinger Studie). Urban und Schwarzenberg, München Wien Baltimore

    Google Scholar 

  23. Norgren L (1997) Chronic venous insufficiency. A well-known disorder with many question marks. Angiology 48: 23–26

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Brand FN, Dannenberg AL, Abbott RD, et al (1988) The epidemiology of varicose veins. The Framingham study. Am J Prev Med 4: 96–101

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. Guberan E, Widmer LK, Glaus L, et al (1973) Causative factors of varicose veins. Myths and facts. An epidemiologic study of 610 women. Vasa 2: 115–120

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Abramson JH (1981) The epidemiology of varicose veins: a survey in Western Jerusalem. J Epidemiol Community Health 35: 213–217

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Eberth-Willerhausen W, Marshall M (1984) Prevalence, risk factors and complications of peripheral venous diseases in the Munich population Dre Hautarzt 35: 68–77

    Google Scholar 

  28. Coleridge Smith PD (1996) The microcirculation in venous hypertension. Cardiovasc Res 32: 78995

    Google Scholar 

  29. Sarin S, Scurr JH, Coleridge Smith PD (1992) Mechanisms of action of external compression on venous function. Br J Surg 79: 499–502

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  30. Weddell JM (1969) Varicose veins pilot survey. Br J Prevent Social Med 23: 179–186

    CAS  Google Scholar 

  31. Levy E, Los F, Chevalier H, Levy P (2001) The 1999 French Venous Disease Survey: epidemiology, management, and patient profiles. Angiology 52: 195–199

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  32. Uber A (1997) The socioeconomic profile of patients treated by phlebotropic drugs in Germany. Angiology 48: 595–607

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  33. Schmeiser-Riede A, Kunze U, Mitsche N, Rosenberger A, Kunze M (1998) Self-reported prevalence of venous disease in the general population of Austria-results of the SERMO (Self-Reported Morbidity) Study. Acta Med Austriaca 25: 65–68

    Google Scholar 

  34. Evans CJ, Fowkes FG, Ruckley CV, Lee AJ (1999) Prevalence of varicose veins and chronic venous insufficiency in men and women in the general population. Edinburgh Vein Study. J Epidemiol Community Health 53: 149–153

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to Sophie Ziegler.

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Ziegler, S., Eckhardt, G., Stöger, R. et al. High prevalence of chronic venous disease in hospital employees. Wien Klin Wochenschr 115, 575–579 (2003). https://doi.org/10.1007/BF03040451

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03040451

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