Zusammenfassung
Hintergrund
Trotz verbesserter Operationstechniken und des Einsatzes multimodaler Behandlungsschemata ist es bis heute nicht gelungen, die relativ hohe Lokalrezidivrate kolorektaler Tumoren zu verringern. Neben der operativen Therapie der Lokalrezidive ist in einigen Fällen auch die Strahlentherapie angezeigt.
Patienten und Methode
Von Ende 1985 bis September 1992 wurden an der Klinik und Poliklinik für Strahlentherapie der Universität Münster insgesamt 37 Patienten mit Rektumkarzinomrezidiv entweder kombiniert mit Photonen und Neutronen oder ausschließlich mit Neutronen bestrahlt. 18 Patienten erhielten eine alleinige Neutronentherapie (d,T 14 MeV) mit 10 bis 15 Gy. 19 Patienten wurden kombiniert behandelt mit 30 bis 45 Gy Photonen (X 10 MV) sowie Dosen zwischen 5 und 10 Gy Neutronen.
Ergebnisse
30 Patienten gaben einen erheblichen Rückgang der Schmerzen unmittelbar nach Abschluß der Bestrahlung an. 16/37 Patienten wiesen im Nachbeobachtungszeitraum eine erneute lokale Tumoraktivität auf. Die mediane Überlebenszeit aller Patienten betrug 15,9 Monate. Es errechnete sich eine Überlebenswahrscheinlichkeit für sechs Monate von 86% und für zwölf Monate von 61% (Kaplan-Meier). Die Nebenwirkungen waren überwiegend leicht bis mäßiggradig (EORTC/RTOG I-II).
Schlußfolgerungen
Diese Therapieform zeigt gute Ergebnisse in bezug auf eine schnelle und effektive Schmerzlinderung. Die Resultate hinsichtlich der lokalen Kontrolle und der Überlebenswahrscheinlichkeiten bei diesem negativ selektionierten Patientengut scheinen ebenfalls einen guten Effekt zu bestätigen.
Abstract
Purpose
In spite of improved surgical techniques and the use of multiple modality treatment schemes the local recurrence rate of colorectal carcinomas could not be successfully reduced up to now. Besides surgical treatment of local recurrences in some cases radiation therapy may be indicated.
Patients and Method
In the Department of Radiotherapy of the University of Münster 37 patients with recurrent rectal carcinoma were treated between the end of 1985 and September 1992 either with fast neutrons alone or with a combined photon-neutron therapy. Eighteen patients received radiotherapy with fast neutrons (14 MeV d,T) alone; the tumor dose was between 10 and 15 Gy neutrons. Nineteen patients were irradiated with a mixed-beam schedule consisting of 30 to 45 Gy photons (X 10 MV) and neutron doses ranging from 5 to 10 Gy.
Results
In 30 patients a good or complete pain relief could be observed immediately after the last irradiation. Sixteen out of 37 patients had local tumor regrowth during the follow-up period. The median survival for all 37 patients was 15.9 months. The probability for survival was 86% after 6 months and 61% after 12 months (Kaplan-Meier). The side effects were slight to moderate (EORTC/RTOG I-II).
Conclusions
This therapy showed good results concerning a fast and effective pain relief. Additionally the results seem to show a good effect concerning local control and overall survival in this negatively selected patients.
Literatur
Athlin, L., N. O. Bengtsson, R. Stenling: Local recurrence and survival after radical resection of rectal carcinoma. Acta chir. scand. 154 (1988), 225–229.
Battermann, J. J.: Results of dT fast neutron irradiation on advanced tumors of bladder and rectum. Int. J. Radiat. Oncol. Biol. Phys. 8 (1982), 2159–2164.
Battermann, J. J., K. Breur: Fast neutron irradiation for advanced tumors in the pelvis. Int. J. Radiat. Oncol. Biol. Phys. 7 (1981), 1039–1045.
Bohndorf, W., E. Richter, H. Aydin: CI-Diagnostik und Strahlentherapie lokaler Rezidive nach Operation eines Rektumkarzinoms. Strahlentherapie 160 (1984), 318–323.
Breteau, N., B. Destembert, A. Favre, R. Sabattier, M. Schlienger: An interim assessment of the experience of fast neutron boost in inoperable rectal carcinomas in Orléans. Bull. Cancer (Paris) 73 (1986), 591–595.
Breteau, N., B. Destembert, R. Sabattier, M. Schlienger: An interim assessment of the experience of fast neutron boost in glioblastomas, rectal and bronchus carcinomas in Orléans. Strahlentherapie 161 (1985), 787–790.
Caderao, J. B., D. H. Hussey, G. H. Fletcher, V. A. Sampiere, D. E. Johnson, J. T. Wharton: Fast neutron radiotherapy for locally advanced pelvic cancer, Cancer 37 (1976), 2620–2629.
Catterall, M.: Treatment of advanced cancer by fast neutrons from the Medical Research Council’s cyclotron at Hammersmith Hospital. Europ. J. Cancer 10 (1974), 343–347.
Dukes, C. E.: The classification of the cancer of the rectum. Bacteriology 35 (1956), 323.
Duncan, W., S. J. Arnott, W. J. Jack, J. A. Orr, G. R. Kerr, J. R. Williams: Results of two randomised clinical trials of neutron therapy in rectal adenocarcinoma. Radiother. Oncol. 8 (1987), 191–198.
Eble, M. J., J. Wulf, M. van Kampen, U. Weischedel, M. Wannenmacher: Lokal begrenzte Dosiseskalation in der Radiotherapie des primär ausgedehnten und lokal rezidivierten Rektumkarzinoms. Strahlenther. Onkol. 171 (1995), 77–86.
Engenhart, R., B. Kimmig, K. H. Höver, L. G. Strauss, W. J. Lorenz, M. Wannenmacher: Photon-neutron-therapy for recurrent colorectal cancer — follow up and preliminary results. Strahlenther. Onkol. 166 (1990), 95–98.
Engenhart, R., B. Kimmig, M. Marin-Grez, K. H. Höver, M. Flentje, K. zum Winkel: Combined neutron-photon-therapy of locally recurrent rectosigmoidal tumors. Strahlenther. Onkol. 165 (1989), 327–329.
Engenhart, R., B. Kimmig, L. G. Strauss, K. H. Höver, J. Romahn, U. Haberkorn, G. van Kaik, M. Wannenmacher: Therapy monitoring of presacral recurrences after high-dose irradiation: value of PET, CT, CEA and pain score. Strahlenther. Onkol. 168 (1992), 199–202.
Errington, R. D., D. Ashby, S. M. Gore, K. R. Abrams, S. Myint, D. E. Bonnett, S. W. Blake, T. E. Saxton: High energy neutron treatment for pelvic cancers: study stopped because of increased mortality. Brit. med. J. 302 (1991), 1045–1051.
Field, S. B., J. F. Fowler: The biological basis for neutron therapy, J. Europ. Radiother. 3 (1984), 170–175.
Flentje, M., M. Frey, H. Kuttig, B. Kimmig: Strahlentherapie bei Lokalrezidiven kolorektaler Tumoren. Prognostische Faktoren, Verlaufsdiagnostik und Ergebnisse. Strahlenther. Onkol. 164 (1988), 402–407.
Franke, H. D., A. Heß, R. Schmidt: Clinical results after therapy with fast neutrons (DT, 14 MeV) since 1976 in Hamburg-Eppendorf. Strahlentherapie 161 (1985), 776–783.
Franke H. D., R. Schmidt: Clinical results with fast neutrons (DT, 14 MeV). Radiat. Med. 3 (1985), 151–160.
Kimmig, B., R. Engenhart, M. Flentje, M. Marin-Grez, K. H. Höver: Strahlentherapie mit Photonen und Neutronen bei Rezidiven kolorektaler Tumoren. Röntgenblätter 41 (1989), 47–50.
Lybeert, M. L., H. Martijn, W. de Neve, M. A. Crommelin, J. G. Ribot: Radiotherapy for locoregional relapses of rectal carcinoma after initial radical surgery: definite but limited influence on relapse-free survival and survival. Int. J. Radiat. Oncol. Biol. Phys. 24 (1992), 241–246.
Pacini, P., L. Cionini, L. Pirtoli, S. Ciatto, E. Tucci, L. Sebaste: Symptomatic recurrences of carcinoma of the rectum and sigmoid. The influence of radiotherapy on the quality of life. Dis. Colon Rect. 29 (1986), 865–868.
Peak, M. J., L. Wang, C. K. Hill, J. G. Peak: Comparison of repair of DNA double-strand breaks caused by neutron or gamma radiation in cultured human cells. Int. J. Radiat. Biol. 60 (1991), 891–898.
Schmidt, H., R. P. Müller, D. Hildebrand: Ergebnisse der Strahlenbehandlung bei Rezidiven kolorektaler Tumoren. Strahlentherapie 160 (1984), 288–292.
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Prott, F.J., Pötter, R., Preusser, P. et al. Ergebnisse der Behandlung von Rektumkarzinomrezidiven mit schnellen Neutronen (d, T 14 MeV). Strahlenther. Onkol. 173, 316–322 (1997). https://doi.org/10.1007/BF03038914
Received:
Accepted:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF03038914