Skip to main content
Log in

Ergebnisse der Strahlentherapie bei Meningeomen mit hohem Rezidivrisiko

Results of radiotherapy for meningeomas with high risk for local recurrence: a retrospective analysis

Eine retrospektive Analyse

  • Originalarbeit
  • Published:
Strahlentherapie und Onkologie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Retrospektive Auswertung der Behandlungsergebnisse der Bestrahlung von Meningeomen mit hohem Rezidivrisiko.

Patienten und Methode

Im Zeitraum zwischen 1974 und 1995 wurden an zwei Zentren insgesamt 67 Patienten mit Meningeomen bestrahlt. Der Nachbeobachtungszeitraum betrug im Median 61 Monate (Spanne: 0,8 bis 213 Monate). Die Vorstellung zur Strahlentherapie erfolgte entweder beim Tumorrezidiv oder nach Probeexzision, R1- oder R2-Resektion. Das Verhältnis maligne (n=20): benigne (n=47) Histologien betrug 1⩺2,4. Das mcdiane Alter lag bei 55 Jahren (Spannbreite: sieben bis 77 Jahre). Die Radiatio wurde mit ciner Einzeldosis von 1,5 bis 2 Gy pro Fraktion bis zu ciner Gesamtdosis von 36 bis 79,5 Gy durchgeführt. Die Überlebenskurven wurden nach Kaplan-Meier berechnet. Univariate Vergleiche erfolgten mittels Log-rank-Test, multivariate Analysen mittels Cox-Proportional-Hazards-Model. Um die Häufigkeit signifikanter Einflußfaktoren nicht zu überschätzen, wurde eine Bonferroni-Korrektur durchgeführt.

Ergebnisse

Das krankheitsspezifische Überleben nach fünf und zehn Jahren betrug 82%±5% (Standardfehler) bzw. 70%±9% mit einer lokalen Kontrolle von 78%±5% bzw. 68%±9%. Bezüglich Histologie, Geschlecht. Gesamtdosis und Behandlungszentrum wurden keine signifikanten Unterschiede in den uni- und multivariaten Vergleichen gefunden. Signifikant war sowohl für die lokale Kontrolle als auch für das krankheitsspezifische Überleben das Alter (univariat p=0,02/0,04; multivariat p=0,03/0,04). Die postoperative R-Situation hatte einen signifikanten Einfluß auf das krankheitsspezifische Überleben (p=0,04) Nach Bonferroni-Korrektur sind diese Signifikanzen nicht mehr nachweisbar. Spätnebenwirkungen, insbesondere Hirnnekrosen, wurden in unserem Patientengut nicht beobachtet.

Schlußfolgerungen

Trotz des negativ selektierten Patientengutes konnten gute Ergebnisse bezüglich lokaler Kontrolle und Überleben erreicht werden. Dies unterstützt den Stellenwert der Strahlenbehandlung beim Meningeom mit hohem Lokalrezidivrisiko

Abstract

Aim

Retrospective assessment of the efficacy of radiatiotherapy for meningeomas with high risk for local recurrence.

Patients and Methods

Records of 67 patients with meningeomas treated from 1974 to 1995 at 2 centres were analyzed. Follow-up time ranged from 0.8 to 213 months (median: 61 months). Radiation therapy was given either after local failure or after biopsy or subtotal resection. The ratio between malignant (n=20) and benign (n=47) meningeoma was 1∶2.4. Median age of the patients was 55 years (7 to 77 years). Radiation treatment was given at 1.5 to 2 Gy per fraction to 36 to 79.5 Gy. Survival rates were calculated by the Kaplan-Meier method. Statistical comparisons were performed with the log-rank test and the Cox proportional hazards model. The Bonferroni method was used to correct for multiple comparisons.

Results

Five- and 10-year disease-free survival rates were 82%±5% (standard error) and 70%±9%. Local control rates at 5 and 10 years were 78%±5% and 68%±9%. In uni- and multivariate analysis histology, sex, total dose and center showed no significant influence on the results. Patients age was significant for local control (univariate p=0.02; multivariate p=0.03) and disease-free survival (univariate/multivariate p=0.04). The postoperative tumor burden had a significant influence of disease-free survival (multivariate p=0.04). After Bonferroni correction no significant influence was observed. We did not observe late side effects, especially brain necrosis.

Conclusions

Despite of the negative selection of our patients we observed high survival- and local control rates after radiation therapy. This underscores the role of radiation therapy in the treatment of meningeomas with high risk of local failure.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Bamberg M, Hess CF, Kortmann RD. Zentralnervensystem-Meningeome. In: Scherer E, Sack H, Hrsg. Strahlentherapie: Radiologische Onkologie, 4. Aufl. Berlin-Heidelberg-New York: Springer, 1996:777–8.

    Google Scholar 

  2. Barbaro N, Gutin P, Wilson C, et al. Radiation therapy in the treatment of partially resected meningeomas. Neurosurg 1987;20:525–7.

    Article  CAS  Google Scholar 

  3. Beck-Bornhold HP, Dubben HH. Potential pitfalls in the use of p-values and in interpretation of significant levels. Radiother Oncol 1994;33:171–6.

    Article  Google Scholar 

  4. Carella R, Ransohoff J, Newall J. Role of radiation therapy in the management of meningeoma. Neurosurgery 1982;10:332–8.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Glaholm J, Bloom H, Crow J. The role of radiotherapy in the management of intracranial meningeomas: The Royal Marsden Hospital experience with 186 patients Int J Radiat Oncol Biol Phys 1990;18:755–61.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Goldsmith BJ, Wara WM, Wilson CB, et al. Postoperative irradiation for subtotally resected meningeomas. A retrospective analysis of 140 patients treated from 1967 to 1990. J Neurosurg 1994;80:195–201.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Hart AAM. The interpretation of multiple p-values. Radiother Oncol 1994;33:177–8.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Hoffmann W, et al. Atypical and anaplastic meningeomas — does the new WHO classification of brain tumors affect the indication for postoperative irradiation? Acta Neurochir 1995;135:171–8.

    Article  CAS  Google Scholar 

  9. Jiang GL, Tucker SL, Guttenberger R, et al. Radiation-induced injury to the visual pathway. Radiother Oncol 1994;30:17–25.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Karlsson UL, Leibel SA, Wallner K, et al. Brain-meningeomas. In: Perez CA, Brady LW, eds. Principles and practice of radiation oncology, 2nd edn. Philadelphia: Lippincott Comp., 1992;539–41.

    Google Scholar 

  11. King DL, Chang Chu H., Pool JL. Radiotherapy in the management of meningeomas. Acta Radiol Ther Phys Biol 1966;5:26–33.

    Google Scholar 

  12. Matthews DE, Farewell VT. A formal discussion of multiple comparisons. In: Matthews DE, Farewell VT, eds., Using and understanding medical statistics, 3rd edn. Basel: Karger, 1996;172–86.

    Google Scholar 

  13. Newman SA. Meningeomas: a quest for the optimum therapy. J Neurosurg 1994;80:191–4.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Simpson D. The recurrence of intracranial menigeomas after surgical treatment. J Neurol Neurosurg Psychiat 1959;20:22–39.

    Article  Google Scholar 

  15. Wilson CB. Meningeomas: genetics, malignancy, and the role of radiation in induction and treatment. The Richard C. Schneider Lecture. J Neurosurg 1994;81:666–75.

    CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Winkler, C., Dornfeld, S., Schwarz, R. et al. Ergebnisse der Strahlentherapie bei Meningeomen mit hohem Rezidivrisiko. Strahlenther Onkol 174, 624–628 (1998). https://doi.org/10.1007/BF03038510

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03038510

Schlüsselwörter

Key Words

Navigation