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Interstitial brachytherapy in carcinoma of the penis

Interstitielle Brachytherapie bei Peniskarzinom

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Abstract

Aim

Keeping in line with the increasing emphasis on organ preservation, we at the Tata Memorial Hospital have evaluated the role of Ir-192 interstitial implant as regards local control, functional and cosmetic outcome in early as well as locally recurrent carcinoma of the distal penis.

Patients and Methods

From October 1988 to December 1996, 23 patients with histopathologically proven cancer of the penis were treated with radical radiation therapy using Ir-192 temporary interstitial implant. Our patients were in the age group of 20 to 60 years. The primary lesions were T1 in 7, T2 in 7 and recurrent in 9 patients. Only 7 patients had palpable groin nodes at presentation, all of which were pathologically negative. The median dose of implant was 50 Gy (range 40 to 60 Gy), using the LDR afterloading system and the Paris system of implant rules for dosimetry. Follow-up ranged from 4 to 117 months (median 24 months).

Results

At last follow-up 18 of the 23 patients remained locally controlled with implant alone. Three patients failed only locally, 2 locoregionally and 1 only at the groin. Of the 5 patients who failed locally, 4 were successfully salvaged with partial penectomy and remained controlled when last seen. Local control with implant alone at 8 years was 70% by life table analysis. The patients had excellent functional and cosmetic outcome. We did not record any case of skin or softtissue necrosis. Only 2 patients developed meatal stenosis, both of which were treated endoscopically.

Conclusion

Our results lead us to interpret that interstitial brachytherapy with Ir-192 offers excellent local control rates with preservation of organ and function. Penectomy can be reserved as a means for effective salvage.

Zusammenfassung

Ziel

Das Prinzip des Organerhalts gewinnt in der Onkologie zunehmend an Bedeutung. Ziel dieser Untersuchung war es, die Rolle der interstitiellen Brachytherapie mit Ir-192 zur Behandlung des frühen und rezidivierten Peniskarzinoms zu evaluieren. Endpunkte waren die lokale Tumorkontrolle sowie funktioneile und kosmetische Resultate.

Patienten und Methoden

Insgesamt 23 Patienten mit einem histologisch gesicherten Peniskarzinom wurden zwischen 1988 und 1996 durch ein interstitielles Ir-192-Implantat behandelt. Die T-Kategorien (UICC 1979) waren wie folgt verteilt: Tl sieben Patienten, T2 sieben Patienten; einen Rezidivtumor hatten neun Patienten. Nur sieben Paienten wiesen vor Therapiebeginn tastbar vergrö\erte Leistenlymphknoten auf, die ausnahmslos zytologisch nicht befallen waren. Die Brachytherapie wurde mit einer medianen Dosis von 50 Gy (Spanne 40 bis 60 Gy) unter Verwendung eines Low-dose-rate-Afterloading-Systems ausgeführt. Die Dosiskalkulation und Implantation erfolgten analog zum Paris-System. Die Nachbeobachtungszeit lag zwischen vier und 117 Monaten (Median 24 Monate).

Ergebnisse

18 der 23 Patienten blieben in lokaler Tumorkontrolle. Drei Patienten erlitten ein lokales, zwei ein lokoregionÄres und ein Patient ein Leistenrezidiv. Vier der fünf Patienten mit Lokalrezidiv konnten durch eine Teilamputation saniert werden. Die lokale Tumorkontrolle (Kaplan-Meier) betrug 70% nach acht Jahren. Nur zwei Patienten erlitten eine Meatusstenose, die endoskopisch therapiert wurde. Die übrigen Patienten hatten ein exzellentes funktionelles Resultat.

Schlu\folgerung

Die interstitielle Brachytherapie im Low-dose-rate-Verfahren erbringt für das Peniskarzinom gute lokale Tumorkontrollraten bei Erhalt des Organs. Eine Amputation ist als Salvage-Prozedur immer noch effektiv.

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Chaudhary, A.J., Ghosh, S., Bhalavat, R.L. et al. Interstitial brachytherapy in carcinoma of the penis. Strahlentherapie und Onkologie 175, 17–20 (1999). https://doi.org/10.1007/BF02743456

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