Skip to main content
Log in

Behandlung der schweren Herzinsuffizienz mit dem Beta-Stimulator Fenoterol

Treatment of severe congestive heart failure with the beta-agonist fenoterol

  • Originalien
  • Published:
Klinische Wochenschrift Aims and scope Submit manuscript

Summary

The acute hemodynamic effects of the semiselective β2-stimulating compound Fenoterol were studied in 7 patients with severe congestive heart failure (IV NYHA) as a result of a low-output-syndrome of varying aetiology (coronary heart disease/cardiomyopathy). The continuous infusion of Fenoterol (2.5 µg/min for 60 min) induced the following changes in parameters of pump function: a slight but not yet significant fall of PCPm which we considered as a reference value of LVEDP from 24±9 to 20±6 mm Hg (13%); a highly significant increase in CI from 1.96±0.4 to 2.71±0.53 l/min·m2 (39%;p<0.001) and in SVI from 18.7±4.9 to 24.8±8.1 ml/m2 (32%;p<0.01); a clear reduction of TPR from 1374±427 to 977±282 dyn··cm−5 (28%;p<0.001). PVR was reduced from 245±158 to 192±85 dyn·s·cm−5 (n.s.). There were no significant changes in right ventricular filling pressure (15±8 to 15±9 mm Hg), mean arterial pressure (76±17 to 75±16 mm Hg) and heart rate (107±13 to 117±23 beats/min). The study indicates that the “selective” β2-agonist Fenoterol in severe congestive heart failure produces a significant improvement in pump function. We assume the increase in SV to be due to a positive inotropic effect — caused by β1-stimulation — and a reduction of impedance to left ventricular ejection by decrease in TPR — caused by β2-stimulation. Thus Fenoterol seems to be useful in treatment of severe congestive heart failure with elevated TPR.

Zusammenfassung

Während der Behandlung auf der Intensivstation wurden bei sieben Patienten mit hochgradiger Herzinsuffizienz im Sinne eines low-output-Syndroms (Stadium IV, NYHA) unterschiedlicher Ätiologie (koronare Herzerkrankung) kongestive Kardiomyopathie, die akuten hämodynamischen Auswirkungen des Beta-Stimulators Fenoterol (2,5 µg/min über 60 min) untersucht. Fenoterol führte zu einem leichten, nicht signifikanten Anstieg der Herzfrequenz von 107±13 auf 117±23 Schläge/min (9,6%). Der arterielle Mitteldruck zeigte keine signifikanten Änderungen (76±17 v. 75±16 mm Hg). Der Mitteldruck im rechten Vorhof blieb unverändert (15±8 v. 15±9 mm Hg). Der PCPm als Referenzwert des LVEDP nahm leicht, nicht signifikant, von 24±9 auf 20±6 mm Hg (13%) ab; systolischer, diastolischer und mittlerer Pulmonalarteriendruck zeigten ein gleichgerichtetes Verhalten. Der Cardiac-Index nahm hochsignifikant (p<0.001) zu von 1,96±0,40 auf 2,71±0,53 l/min·m2 (39%); der Schlagvolumenindex stieg signifikant (p<0,01) von 18,7±4,9 auf 24,8±8,2 ml/m2 (32%). Der pulmonalarterioläre Gefäßwiderstand nahm von 245±158 auf 192±85 dyn·s·cm−5 (18%) leicht ab. Der systemarterielle Widerstand fiel von 1374±427 auf 977±282 dyn·s·cm−5 (28%) hochsignifikant (p<0,001) ab. Die Befunde zeigen, daß der semiselektive Beta-2-Stimulator Fenoterol beim low-output-Syndrom akut zu einer erheblichen Verbesserung der Hämodynamik führt durch Zunahme der kardialen Auswurfleistung als Resultat einer positiv-inotropen Wirkung im Sinne einer Beta-1-Stimulation und durch Abnahme des peripheren Widerstandes als Ausdruck der Beta-2-Stimulation. Fenoterol scheint daher besonders bei der hochgradigen Herzinsuffizienz mit Erhöhung des peripheren arteriellen Widerstandes von therapeutischem Nutzen zu sein.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  1. Bourdillon PDV, Dawson JR, Foale RA, Timmis AD, Poole-Wilson PA, Sutton GC (1980) Salbutamol in treatment of heart failure. Br Heart J 43:206–210

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Brittain RT, Farmer JB, Jack D, Martin LE, Simson WT (1968) Alpha-(t-Butylamino)methyl-4-hydroxy-m-xylene-α12 diol (AH3365): A selective β-adrenergic stimulant. Nature 219:862–863

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Chatterjee K, Parmley WW (1977) Vasodilator treatment for acute and chronic heart failure. Br Heart J 39:706–720

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Cohn JN, Franciosa JA (1977) Vasodilator therapy of cardiac failure. N Engl J Med 297:254–258

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Cullum VA, Farmer JB, Jack D, Levy GP (1969) Salbutamol: a new selective β-adrenoceptive receptor stimulant. Br J Pharmacol 35:141–151

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Cyran J, Kühnl Ch, Zähringer J, Bolte HD, Lüderitz B (1978) Die Änderung der Hämodynamik des Herzens unter dem kombinierten Einfluß von Nitroglycerin und Dopamin bei hochgradiger Linksherzinsuffizienz. Z Kardiol 67:759–765

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Gattiker H, Rothlin M (1971) Vergleich der Wirkungen des neuen Sympathikomimetikums Th 1165a mit jenen von Isoprenalin auf den Kreislauf herzoperierter Patienten. Arzneim-Forsch (Drug Res) 21:1191–1194

    CAS  Google Scholar 

  8. Guiha NA, Cohn JN, Miculic E, Franciosa J, Limus CJ (1974) Treatment of refractory heart failure with infusion of nitroprusside. N Engl J Med 291:587–592

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Himmler FCh, Wirtzfeld A, Klein G, Vogler E, Schmidt G (1980) Hämodynamische Wirkung von Prazosin bei Patienten mit schwerer Herzinsuffizienz. Herz/Kreisl 12:317–322

    Google Scholar 

  10. Irmer M, Trolp R, Pohl C, Bernius U, Hillemanns HG, Steim H (1980) Klinische Anwendung einer kombinierten β2-Stimulation und β1-Blockade bei Tokolysetherapie. Arzneim-Forsch (Drug Res) 30:105–109

    CAS  Google Scholar 

  11. Kersting F (1980) Kombinationstherapie mit Katecholaminen und Vasodilatatoren bei kritisch Kranken. Vortrag 12. Jahrestagung d Dtsch u Österr Ges f Intern Intensivmed, Innsbruck, 16.–18. Oktober 1980

  12. Lal S, Savidge RS, Davies DM, Ali MM, Soni V (1972) Intravenous salbutamol and cardiogenic shock. Lancet 1:853–854

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Lundgren B (1980) Effects of selective and nonselective β-blockade on cardiac and uterine effects of selective β2-agonists in vitro. Naunyn Schmiedebergs Arch Pharmacol [Suppl] 313:R23 (Abstract)

  14. Mäurer W, Tillmanns H, Kübler W (1979) Therapie der schweren Herzinsuffizienz mit Katecholaminen. Z Kardiol 68:290–297

    PubMed  Google Scholar 

  15. Mason DT, Awan NA, De Maria AN, Lee G, Amsterdam EA (1980) Cardiocirculatory effects of nitrates in the treatment of clinical congestive heart failure. In: Rudolph W, Schrey A (eds) Nitrate II, Wirkung auf Herz und Kreislauf. Urban & Schwarzenberg, München Wien Baltimore, S 206

    Google Scholar 

  16. Nayler WG, Mcinnes I (1972) Salbutamol and Orciprenaline-induced changes in myocardial function. Cardiovasc Res 6:725–733

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. O'Donnell SR (1970) A selective β-adrenoreceptor stimulant (Th 1165a) related to orciprenaline. Eur J Pharmacol 12:35–43

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Schuster HP, Baum P, Schölmerich P (1969) Intensivtherapie und Prognose des akuten Kreislaufstillstandes. Klin Wochenschr 47:4–16

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Sharma B, Goodwin JF (1978) Beneficial effect of Salbutamol on cardiac function in severe congestive cardiomyopathy. Circulation 58:449–460

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Stephens J, Dymond D, Spurrell R (1978) Enhancement by isosorbide dinitrate of haemodynamic effects of dopamine in chronic congestive cardiac failure. Br Heart J 40:838–844

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Stern MA, Coheke HK, Loeb HS, Croke RP, Gunnar RM (1978) Hemodynamic effects of intravenous Phentolamine in low-output cardiac failure. Circulation 58:157–163

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Tse TF, Yu D, Wang RYC, Wong P (1978) Effect of Berotec in congestive cardiac failure. VIII World Congr Cardiol, Tokyo, 1269 (Abstract)

  23. Wagner J, Reinhardt D, Schühmann HJ (1973) Comparison of the bronchodilator and cardiovascular actions of isoprenaline, Th 1165a, terbutaline and salbutamol in cats and isolated organ preparations. Res Exp Med 162:49–62

    Article  Google Scholar 

  24. Wirtzfeld A, Klein G, Delius W, Himmler Ch, Vogler E, Davidson J (1978) Dopamin und Dobutamin in der Behandlung der schweren Herzinsuffizienz. Dtsch Med Wochenschr 103:1915–1921

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  25. Williams DO, Bommer WJ, Miller RR, Amsterdam EA, Mason DT (1977) Hemodynamic assessment of oral peripheral vasodilator therapy in chronic congestive heart failure: Prolonged effectiveness of isosorbide dinitrate. Am J Cardiol 39:84–90

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Herrn Prof. Dr. P. Schölmerich zum 65. Geburtstag gewidmet

Auszugsweise vorgetragen auf der XII. Jahrestagung der Deutschen und Österreichischen Gesellschaft für Internistische Intensivmedizin, Innsbruck, Oktober 1980

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Irmer, M., Wollschläger, H. & Just, H. Behandlung der schweren Herzinsuffizienz mit dem Beta-Stimulator Fenoterol. Klin Wochenschr 59, 639–645 (1981). https://doi.org/10.1007/BF02593855

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02593855

Key words

Schlüsselwörter

Navigation