Skip to main content

Advertisement

Log in

Spätergebnisse von 103 operativ behandelten Hüftpfannenbrüchen

Long-term results of 103 operatively treated acetabular fractures

  • Originalarbeiten
  • Published:
Unfallchirurgie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

103 Patienten mit operativ behandeltem Hüftpfannenbruch wurden nachuntersucht. Das Intervall zwischen Unfall und Nachuntersuchung betrug 1,5 bis 12 Jahre, im Mittel 4 Jahre. Über die Häufigkeit der posttraumatischen Hüftkopfnekrose, Koxarthrose und paraartikulären Verkalkungen wird berichtet. Die Ermittlung des Gesamtergebnisses für jeden einzelnen Patienten erfolgte nach einem speziellen Auswertungsschema. Die erzielten Spätresultate lassen die Überlegenheit der operativen Therapie bei stark verschobenen Acetabulum-Frakturen gegenüber konservativen Verfahren erkennen. Aufgrund der Studie müssen drei klare therapeutische Forderungen erhoben werden: 1. Die sofortige Reposition des Hüftkopfes. Dies gilt kompromißlos für den nach hinten luxierten Hüftkopf. 2. Die gute, standardisierte Operationstechnik und 3. die Verkürzung des Intervalls zwischen Unfall und Operation auf unter zwei Wochen bei den transazetabulären Frakturen.

Abstract

This paper describes a long-term follow-up study of 103 operatively treated acetabular fractures. The interval between accident and follow-up examination ranged from 18 months to 12 years, with a mean interval of 4.0 years. The frequency of post-traumatic complications caused by avascular necrosis of the femoral head, coxarthrosis and periarticular calcification is reported. The evaluation of the overall results for each patient was determined using a specially designed evaluation scheme. The long-term results seen in this study demonstrate that operative methods are superior to conservative treatment in severely displaced acetabular fractures. This study emphasizes clearly three demands for the treatment of acetabular fractures: 1. the immediate reduction of the femoral head; this is mandatory in posterior dislocations, 2. a skilled, standardized operative technic and 3. the reduction of the interval between accident and operation to a period of less than two weeks for all transacetabular fractures.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Austin, R. T.: Hip Function After Central Fracture-Dislocation: A Long-term Review. Injury 3 (1971), 114.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Böhler, J.: Experimentelle Untersuchungen über die Ursache der sog. Kopfnekrose nach Verrenkungen und Verrenkungsbrüchen des Hüftgelenkes. Chirurg 24 (1953), 344.

    PubMed  Google Scholar 

  3. Dunn, A. W., C. L. Russo: Central Acetabular Fractures. J. Trauma 13 (1973), 695.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Eichenholtz, S. N., R. M. Stark: Central Acetabular Fractures. A Review of Thirty-five Cases. J. Bone Jt Surg A 46 (1964), 695.

    CAS  Google Scholar 

  5. Epstein, H. C.: Traumatic Dislocations of the Hip. Clin. orthop. 92 (1973), 116.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Judet, R., J. Judet, E. Letournel: Fractures of the Acetabulum: Classification and Surgical Approaches for Open Reduction. J. Bone Jt Surg. A 46 (1964), 1615.

    CAS  Google Scholar 

  7. Jungbluth, K. H., H.-D. Sauer: Ergebnisse operativ versorgter schwerer Hüftverrenkungsbrüche. Chirurg. 48 (1977), 786.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Letournel, E.: Die operative Versorgung der Hüftgelenkpfannenbrüche. Langenbecks Arch. Chir. 316 (1966), 422.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Mazas, F.: Treatment of Fractural-Dislocations of the Acetabulum. Reconstr. Surg. Trauma 11 (1969), 165.

    CAS  Google Scholar 

  10. Merle d’Aubigné, R.: Management of Acetabular Fractures in Multiple Trauma. J. Trauma 8 (1968), 333.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Merle d’Aubigné, R., M. Postel: Functional Results of Hip Arthroplasty with Acrylic Prosthesis. J. Bone Jt Surg. A 36 (1954), 451.

    Google Scholar 

  12. Müller, M. E., M. Allgöwer, H. Willenegger: Manual of Internal Fixation. Springer, Berlin-Heidelberg-New York 1970.

    Google Scholar 

  13. Pearson, J. R., E. J. Hargadon: Fractures of the Pelvis Involving the Floor of the Acetabulum. J. Bone Jt Surg. B 44 (1962), 550.

    Google Scholar 

  14. Rowe, C. R., J. D. Lowell: Prognosis of Fractures of the Acetabulum. J. Bone Jt Surg. A 43 (1961), 30.

    Google Scholar 

  15. Stewart, M. J., H. R. McCaroll, J. S. Mulhollan: Fracture-Dislocation of the Hip. Acta orthop. scand. 46 (1975), 507.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Stewart, M. J., L. W. Milford: Fracture-Dislocation of the Hip. An End-result Study. J. Bone Jt Surg. A 36 (1954), 315.

    CAS  Google Scholar 

  17. Tipton, W. W., R. D. d’Ambrosia, G. P. Ryle: Non-Operative Management of Central Fracture-Dislocation of the Hip. J. Bone Jt Surg. A 57 (1975), 888.

    CAS  Google Scholar 

  18. Weigand, H., D. Sarfert, W. Kurock: Diagnostik und Einteilung der Hüftpfannenbrüche. Unfallchirurgie 3 (1977), 121.

    Google Scholar 

  19. Weigand, H., G. Ritter, C.-H. Schweikert: Die operative Versorgung von Hüftpfannenbrüchen mit standardisiertem Verfahren nach anatomischen und biomechanischen Gesichtspunkten. Unfallchirurgie 4 (1978), 231.

    Google Scholar 

  20. Welch, R. B., J. Charnley: Low-Friction Arthroplasty of the Hip in Rheumatoid Arthritis and Ankylosing Spondylitis. Clin. orthop. 72 (1970), 22.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Herrn Prof. Dr. A. N. Witt zum 65. Geburtstag gewidmet.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Weigand, H., Schweikert, C.H. Spätergebnisse von 103 operativ behandelten Hüftpfannenbrüchen. Unfallchirurgie 5, 150–155 (1979). https://doi.org/10.1007/BF02589371

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02589371

Navigation