Summary
Drawing the conclusions from the results we can say on the basis of the material presented that in the treatment of the solitary bone cyst the total resection of the cyst is more advisable than the excochleation. If the cysts are closely located to the epiphyseal cartilage it will, however, not always be possible to avoid relapses, even if a total resection has been carried out, since the simultaneous resection of the epiphyseal cartilage would result in defective growth. Here the final correction is, however, possible by a second operation, when the cyst has grown further away from the epiphyseal cartilage. The shortening of extremities observed by us are to be attributed to partial damages of the epiphyseal cartilage on account of the operation and may be avoided by a more careful operation procedure.
On the whole, the total resection with analogous bone grafting and osteosynthesis can be recommended as a well-tested method of operation with the purpose of obtaining a complete and lasting recovery.
Zusammenfassung
Faßt man die Ergebnisse zusammen, so kann man aufgrund des vorgelegten Materials sagen, daß bei Behandlung der juveniles Knochenzyste die Segmentresektion der Exkochleation überlegen und als Methode der Wahl zu empfohlen ist. Bei sehrfugennaher Lage der Knochenzysten werden sich jedoch auch bei Segmentresektion Rezidive nicht nicht vermeiden lassen, da eine gleichzeitige Resektion der Fuge zu einem nicht zu verantwortenden Wachstumsfehler führen würde. Hier ist die endgültige Sanierung jedoch im Rahmen einer Zweitoperation möglich, wens die Zyste von der Fuge weggewachsen ist. Die von uns beobachteten Extremitdtenverkürzungen sind auf operativ bedingte Fugenschäden zurückzuführen und können gegebenenfalls durch eine schonendere Operationstechnik vermieden werden.
Insgesamt kann die Segmentresektion mit autologer Spanüberbrückung und Osteosynthese aufgrund unserer Erfahrungen als bewährte Operationsmethode zur Erzielung einer vollständigen und dauerhaften Ausheilung empfohlen werden.
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Harms, J., Groh, P. Ergebnisse der resektion, autologen spanplastik und überbrückungsosteosynthese juveniler knochenzysten. Arch. Orth. Traum. Surg. 92, 285–290 (1978). https://doi.org/10.1007/BF02341811
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