Summary
A delayed rupture of the liver after resuscitation is reported. In the case of a 27-year-old woman, pulmonary embolism was followed by asystolia, which was remedied by external cardiac massage. This procedure caused ruptures of the liver, which first led to the formation of a subcapsular hematoma and 5 1/2 hours later, due to a secondary rupture of the capsule, led to internal bleeding and death. Degenerative changes of the parenchyma cells in the vicinity of the rupture were recognized, as well as fibrin separations on the detached Glisson's capsule, as signs of a survival period of several hours. Histological investigation of the lungs revealed a hepatocellular embolism and—in the absence of rib or sternum fractures—fat and bone-marrow embolisms. The morphological findings are discussed with reference to pertinent reports in the literature.
Zusammenfassung
Es wird über eine Spätruptur der Leber nach vorausgegangener Reanimation berichtet. Bei einer 27jä hrigen Frau kam es im Gefolge einer Lungenembolie zu einer Asystolie, die durch extrathorakale Herzmassage behoben wurde. Die dabei entstandenen Leberrupturen führten primär zur Ausbildung eines subkapsulären Haematoms, und nach 5 1/2 Stunden infolge sekundärer Kapselzerreißung zur inneren Verblutung. Als Zeichen der mehrstündigen Überlebenszeit fanden sich degenerative Veränderungen der rupturnahen Parenchymzellen und Fibrinabscheidungen auf der abgehobenen Leberkapsel. Die histologische Untersuchung der Lungen ergab eine Leberzellembolie und — trotz des Fehlens von Rippenoder Sternumfrakturen — eine Fett- und Knochenmarkembolie. Die erhobenen Befunde werden unter Bezugnahme auf einschlägige Literaturberichte diskutiert.
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Pollak, S., Reiter, C. & Stellwag-Carion, C. Zweizeitige Leberruptur als Komplikation der äußeren Herzmassage. Z Rechtsmed 92, 67–75 (1984). https://doi.org/10.1007/BF02116377
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF02116377
Key words
- Liver, delayed rupture
- Liver, subcapsular hematoma
- Cardiac massage, external
- Resuscitation injury
- Liver-cell embolism