Summary
The primary endpoint of the German Cardiovascular Prevention Study (GCP), cardiovascular mortality, has to be based on the official mortality statistics. In the scope of a geographic mortality study trends and regional variations of ischemic heart disease (ICD-9, 410–414) and cerebrovascular disease (ICD-9, 430–438) mortality were investigated. During the study period from 1970 to 1979 a relevant decline of cerebrovascular diseases in men and women was observed, whereas ischemic heart disease mortality figures remained relatively stable. Over time the importance of ischemic heart disease mortality has increased. The geographic analysis points to relevant problems concerning the validity of mortality data due to the particularities of the German mortality statistics (separately signed in the 11 statistical offices of the 11 federal states). The mortality rates of the four intervention regions of the “Kooperative Prävention” (corresponding data of “Kommunale Prävention” not available) indicate that the intervention regions are at a considerably lower level than the FRG, the mortality patterns, however, paralleling those of the FRG. As far as mortality structures are concerned, ischemic heart diseases are more important in the intervention regions than in the FRG as a whole.
Résumé
Les résultats obtenus pour l'étude allemande de prévention des maladies cardio-vasculaires sont mesurés à l'aide de la statistique fédérale des décès. Les causes de mortalité investiguées sont les maladies ischémiques du cœur (CIM-9 410–414) et les maladies cérébro-vasculaires (CIM-9 430–438). Pour l'Allemagne Fédérale, dans son ensemble, de 1970 à 1979, une baisse significative de la mortalité cérébro-vasculaire a été observée, alors que la mortalité cardio-vasculaire est restée plus ou moins stable. Par comparaison, dans les quatre régions d'intervention de l'étude pour lesquelles les données sont disponibles, les taux de mortalité, pour les deux groupes de décès, sont inférieurs à ceux du pays, avec des tendances temporelles comparables. Cependant, le poids relatif de la mortalité ischémique y est plus élevé. La discussion porte sur la comparabilité inter-régionale des données de mortalité en Allemagne Fédérale, où le codage des causes de décès se fait séparément dans chacun des Etats.
Zusammenfassung
In der Deutschen Herz-Kreislauf-Präventionsstudie soll die Evaluation des primären Endpunktes, der kardiovaskulären Mortalität, auf der Basis amtlicher Mortalitätsstatistiken erfolgen. Im Rahmen einer geographischen Mortalitätsstudie wurden Trends und regionale Variation der Mortalität an ischämischen Herzkrankheiten (ICD-9, 410–414) und der zerebrovaskulären Krankheiten (ICD-9, 430–438) untersucht. Im Studienzeitraum 1970 bis 1979 konnte für Männer und Frauen ein relevanter Rückgang an zerebrovaskulären Krankheiten festgestellt werden, während für ischämische Herzkrankheiten kein eindeutiger Trend festzustellen war. Es lässt sich weiterhin zeigen, dass ein Wandel der Struktur der Mortalität in der Gesamtgruppe dieser Krankheiten zugunsten der ischämischen Krankheiten stattfindet, die geographische Analyse deutet auf relevante Validitätsprobleme im Zusammenhang mit den Besonderheiten der deutschen amtlichen Statistik (Signierung jeweils in den 11 statistischen Landesämtern der 11 Länder) hin. Die Mortalitätsraten der vier Interventionsregionen der «Kooperativen Prävention» (für die «Kommunale Prävention» standen keine entsprechenden Daten zur Verfügung) zeigen, dass die Interventionsregionen im Vergleich zur Bundesrepublik auf deutlich niedrigerem Niveau liegen, die Entwicklung in den Jahren 1974 bis 1979 jedoch den Bewegungen der Raten der BRD folgt. Hinsichtlich der Struktur der Mortalität besteht in den Interventionsgebieten eine höhere Bedeutung der ischämischen Herzkrankheiten gegenüber den zerebrovaskulären Krankheiten im Vergleich zur BRD.
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Jöckel, KH. Cardiovascular mortality in the Federal Republic of Germany, 1970–79, and the evaluation of the German Cardiovascular Prevention Study: Results from a geographic mortality study. Soz Präventivmed 34, 4–9 (1989). https://doi.org/10.1007/BF02084744
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF02084744