Zusammenfassung
In den USA werden seit Jahrzehnten genaueste Dokumentationen und Analysen über American-Football-Verletzungen geführt. In Deutschland besteht ein Informationsdefizit bezüglich Verletzungsprofil und Verletzungsrisiko beim American Football. Anhand dieser prospektiven Studie werden Inzidenz und Verteilung von Verletzungen im deutschen Bundesliga-Football in der Saison und Vorsaison 1995 bis 1997 untersucht. Die Mannschaftsärzte und Physiotherapeuten führten die initiale Datenerfassung und Behandlung aller Verletzungen durch. Die Diagnosen wurden nach der Verletzungspause der Spieler im Erfassungsbogen ergänzt. Eine Verletzung wurde als gering (Typ I) klassifiziert, wenn sic einen Trainings- oder Spielzeitausfall bis zu einer Woche verursachte, als ernste Verletzung (Typ II) bei einem Trainings- oder Spielzeitausfall von mehr als einer Woche und/oder einem Krankenhausaufenthalt und als fatale Verletzung (Typ III), wenn die Verletzung zu einer Behandlung auf einer Intensivstation, zu bleibenden neurologischen oder orthopädischen Funktionsstörungen oder zum Tode führte. Die Berechnung des Verletzungsrisikos erfolgte zum einen mittels der in USA üblichen Parameter, zum anderen nach in Europa bei Ballsportarten angewandten Verfahren. Insgesamt wurden 713 Verletzungen registriert. Ernste Verletzungen mit einem Trainings-/Spielausfall von mehr als einer Woche wurden 183mal registriert. Fatale Verletzungen sahen wir in unserem Kollektiv in der Saison 1995 bis 1997 nicht. Das Kniegelenk war vor dem oberen Sprunggelenk das am häufigsten verletzte Gelenk. Die Verletzungsrate betrug 15,7 Verletzungen pro 1000 Stunden Football-Aktivität. Das Verletzungsrisiko pro 1000 Stunden Football-Exposition war vergleichbar mit anderen in Europa etablierten Ballsportarten wie Handball (11 bis 14/1000 Stunden) oder Fußball (12 bis 15/1000 Stunden). Die Berechnung des Verletzungsrisikos nach US-amerikanischen Maßstäben betrug 78,3 Verletzungen pro 100 Spieler pro Saison und lag im Vergleich zu Highschool-Mannschaften um 36,2% höher.
Abstract
This prospective study investigated the incidence of injuries in German Bundesliga football based on an evaluation of 2 American football teams in the season and pre-season 1995 to 1997. Certified team physicians and team physiotherapists were the initial medical professionals providing on-site diagnosis, injury documentation and first treatment of all injuries. An injury was defined as minor injury (group I) causing a missing of practice or game up to 1 week, as severe injury (group 11) causing a missing of practice or game for more than 1 week or hospitalisation and as fatal injury (group III) if the incident lead to treatment in an intensive care unit or remaining neurological or orthopaedical disability or death. Data were collected so that it was possible to calculate the risk of injury per time of exposition per athlete. The function of the athlete, influences of the weather and the mechanisms of the injuries were registred. Overall 713 injuries were documented. The rate of injury was calculated as 15.7 per 1000 hours of practice and game per athlete. Severe injuries with a loss of practice participation of more than 1 week were found in 94 cases. Fatal injuries were not seen in the period of the study. The knee was found to be the most common site of injury, the ankle ranked second. Our study showed that the risk of injury in American football in German Bundesliga is comparable with soccer or handball.
Literatur
Bauer A, Vorländer C, Börner M, Colt T. American Football in Deutschland — unfallchirurgische Aspekte. Unfallchirurgie 1993;19:27–32.
Blyth CS, Mueller FO. When and where players get hurt. Part 1. Physician Sportsmed 1974;2:45–51.
Blyth CS, Mueller FO. Football injury survey. Part 2. Identifying the causes. Physician Sportsmed 1974;271–78.
Blyth CS, Mueller FO. Football injury survey. Part 3. Injury rates vary with coaching. Physician Sportsmed 1974;2:45–50.
Cahill BR, Griffith EH. Exposure to injury in major college football. A preliminary report of data collection to determine injury exposure rates and activity risk factors. Am J Sports Med 1979;7:183–5.
Chambers RB. Orthopaedic injuries in athletes. Comparison of injuries occuring in six sports. Am J Sports Med 1979;7:195–7.
Colliander F, Eriksson E. Injuries in Swedish elite basketball. Orthopedics 1986;9:225–7.
Dagiau RF, Dillman CJ, Milner EK. Relationship between exposure time and injury in football. Am J Sports Med 1980;8:257–60.
DeLee JC, Farney WC. Incidence of injury in Texas high school football. Am J Sports Med 1992;20:575–80.
Garrick JG, Requa RK. Prophylactic knee bracing. Am J Sports Med 1987;15:471–6.
Hewson GF, Mendini RA, Wang JB. Prophylactic knee bracing in college football. Am J Sports Med 1986;14:262–6.
Johnson JC, Ritter MA. A computer's analysis of football injuries. Am J Sports Med 1975;3:168–70.
Jorgensen U. Epidemiology in typical scandinavian team sports. Br J Sports Med 1984;18:59–63.
Karpakka J. American football injuries in Finland. Br J Sports Med 1993;27:135–7.
Lohrer H. Olympia 1992. Sportverletzung — Sportschaden 1992;6:196–7.
Posch E, Haglund Y, Eriksson E. Prospective study of concentric and eccentric leg muscule torques, flexibility, physical conditioning and variation of injury rates during one season of amateur ice hockey. Int J Sports Med 1989;10:113–7.
Powell J. Pattern of knee injuries associated with college football. Athlet. Training 1987;5:104–9.
Prager BI, Fitton WL, Cahill BR, Olson GH. High school football injuries: A prospective study and pitfalls of data collection. Am J Sports Med 1989;15:681–4.
Teitz C, Hermanson B, Kronmal R, Diehr P. Evaluation of the use of braces to prevent injury to the knee in colligiate football players. J Bone J Surg 1987;69A:2–9.
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Baltzer, A.W.A., Ghadamgahi, P.D. American-Football-Verletzungen in der deutschen Bundesliga: Verletzungsrisiko und Verletzungsmuster. Unfallchirurgie 24, 60–65 (1998). https://doi.org/10.1007/BF02044355
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF02044355