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The effects of lidocaine on the ventricular fibrillation threshold and primary ventricular fibrillation following acute experimental coronary occlusion

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Summary

Experiments were performed on 39 anaesthetized open-chest dogs (BW 16–33 kg) to examine the effect of lidocaine on the frequency of primary ventricular fibrillation (VF) and the time course of the ventricular fibrillation threshold (VFT) (train of stimuli-method) following acute coronary artery occlusion, and also to study the effects of lidocaine on the VFT of non-ischaemic heart at different therapeutic and high non-therapeutic doses. At effective plasma levels of lidocaine usually reached in clinical therapy (130–480 μg/l) there was no measurable increase in VFT compared to control values. The drop in VFT following acute ligation of the left anterior descending coronary artery (LAD) was neither eliminated nor even merely diminished. After occlusion of the left circumflex coronary artery (CIR), the incidence of spontaneous VF was not reduced in comparison to a control group. With regard to the doses administered and the plasma levels of lidocaine achieved, only the application of clinically extremely high or toxic doses resulted in increases in VFT in the non-ischaemic heart.

Therefore it cannot be expected that there exists a protective effect of clinically recommended doses of lidocaine in preventing primary VF during the early phase of arrhythmia following acute coronary occlusion.

Zusammenfassung

Die Untersuchungen wurden an 39 narkotisierten Hunden mit offenem Thorax durchgeführt. Ziel der Experimente war es, die Wirkung von Lidocain auf die Häufigkeit primären Kammerflimmerns (KF) und den zeitlichen Verlauf der ventrikulären Flimmerschwelle (FS) (Methode der Impulsserienreizung) nach akutem Koronarverschluß zu prüfen und die Wirkung therapeutischer und hoher nichttherapeutischer Lidocaindosen auf die FS des nichtischämischen Herzens festzustellen. Lidocain bewirkte bei klinisch üblichen Plasmaspiegeln von 130–480 μg/l keinen meßbaren Anstieg der FS; der Abfall der FS nach akutem Verschluß des Ramus descendens der linken Herzkranzarterie (LAD) wurde weder verhindert noch abgeschwächt. Die Häufigkeit des primären KF nach akuter Okklusion des Ramus circumflexus der linken Herzkranzarterie (CIR) wurde durch Lidocain-Vorbehandlung der Tiere gleichfalls nicht vermindert. Ein Anstieg der FS des nichtischämischen Herzens ließ sich nur durch Applikation klinisch extrem hoher bzw. klinisch toxischer Dosierungen erreichen.

Eine wirksame Verhütung des frühen KF während der 1. Arrhythmiephase nach akutem Koronarverschluß ist daher von der prophylaktischen Applikation von Lidocain in klinisch empfohlener Dosierung nicht zu erwarten.

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Dedicated to Prof. Dr. O. H. Arnold, Essen, to his 70th birthday

With 2 figures and 2 tables

Supported by the Landesamt für Wissenschaft und Forschung, Düsseldorf (FRG)

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Krämer, B., Gülker, H. & Meesmann, W. The effects of lidocaine on the ventricular fibrillation threshold and primary ventricular fibrillation following acute experimental coronary occlusion. Basic Res Cardiol 76, 29–43 (1981). https://doi.org/10.1007/BF01908161

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