Skip to main content
Log in

Reimplantation von Milzgewebe nach geburtstraumatischer Milzruptur

Reimplantation of splenic tissue after neonatal abdominal trauma

  • Originalarbeiten
  • Published:
Langenbecks Archiv für Chirurgie Aims and scope Submit manuscript

Summary

Loss of the spleen in children frequently results in overwhelming infection caused by pneumococci. In order to preserve splenic function the reimplantation of splenic tissue into the abdominal wall and the greater omentum was performed in a newborn child and six other children up to the age of thirteen. Postoperatively the complete absence of Jolly's bodies could be observed, while a continuous increase of IgM was noted. The otherwise mandatory antibiotic prophylaxis over 2 years could be reduced to 5 months in the newborn.

Zusammenfassung

Kleinkinder sind nach Splenektomie bei Pneumokokkeninfektionen vital gefährdet. Zur Erhaltung der Milzfunktion wurde bei einem Neugeborenen nach geburtstraumatischer Milzruptur homogenisiertes Milzgewebe in Peritonealtaschen und in die Bauchdecke reimplantiert. Das Fehlen von Jolly-Körperchen und der Wiederanstieg von IgM beweisen funtionstüchtiges Milzgewebe. Die sonst obligatorische Penicillinprophylaxe über mindestens 2 Jahre konnte nach 5 Monaten ohne Folgen abgesetzt werden.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  1. Aigner, K., Dobroschke, J., Hild, P., Henneking, K.: Das stumpfe Bauchtrauma beim Kind. Diagnostik u. Intensivtherapie5, 33–36 (1980)

    Google Scholar 

  2. Blaszcyk, N., König, A., Meier zu Eissen, P.: Beurteilung des Körperschadens nach Splenektomie wegen Milzruptur unter besonderer Berücksichtigung des Verhaltens der Immunglobuline. Zentralbl. Chir.101, 556–560 (1976)

    Google Scholar 

  3. Desser, R. K., Ultmann, J. E.: Risk of severe infection in patients with Hodgkin's disease or lymphoma after diagnostic laparotomy and splenectomy. Ann. Int. Med.77, 143–146 (1972)

    Google Scholar 

  4. Ellis, E. F., Smith, R. T.: The role of the spleen in immunity. Pediatrics37, 11–119 (1966)

    Google Scholar 

  5. Herfarth, Ch.: Pathophysiologische Grundlagen der Chirurgie. In: Th. O. Lindenschmidt. Stuttgart: Georg Thieme 1975

    Google Scholar 

  6. Krivit, W., Giebuk, S. G., Leonard, A.: Overwhelming Postsplenectomy Infection. Surg. Clin. N. Am.59, 223–232 (1979)

    Google Scholar 

  7. Lennert, K. A., Kollmar, M., Schmidt, G.: Verhalten der Immunglobuline IgG, IgA und IgM, des1Antitrypsins und2Makrobolins nach Splenektomie im Kindesalter. MMW44, 1979 (1973)

    Google Scholar 

  8. Mondorf, W., Lennert, K. A., Kollmar, M.: Zur Immunglobinbildung in der menschlichen Milz. In: Lennert, K. und Harms, J.: Die Milz, Spleen. Berlin, Heidelberg, New York: Springer 1978

    Google Scholar 

  9. Passl, R., Eibl, M., Egkher, E.: Immunologische Untersuchungen nach Splenektomie im Kindesalter aus traumatischer Ursache. Zentralbl. Chir.103, 560–566 (1978)

    Google Scholar 

  10. Pearson, H. A., Johnston, D., Smith, K. A., Touloukian, R. J.: The born-again spleen. New Engl. J. Med.298, No. 25, 1389–1392 (1978)

    Google Scholar 

  11. Roy, M., Geller, J. S.: Increased morbidity of iatrogenic splenectomy. Surg. Gynecol. Obstet.139, 392–394 (1974)

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Aigner, K., Schwemmle, K., Dobroschke, J. et al. Reimplantation von Milzgewebe nach geburtstraumatischer Milzruptur. Langenbecks Arch Chiv 354, 39–43 (1981). https://doi.org/10.1007/BF01834015

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01834015

Key words

Navigation