Summary
The rate of pseudarthrosis in 726 conservatively treated fractures of the clavicula was 0.69%. The danger of hyperporoses lies in neurovascular compression. Errors in treatment pertain to wrong operative indications and inadaequate osteosyntheses. Surgery should be performed only in 2nd and 3rd degree open fractures and/or concomitant neurovascular lesions (2.06%), in distal fracture dislocations with instability of the AC joint (1.6%) and in cases of painful pseudarthrosis (n=46). The implant of choice is the 3.5 DCP. Six cortical contacts must be achieved in each fragment.
Zusammenfassung
Bei 726 konservativ behandelten Claviculafrakturen (1971–1983) beträgt die Pseudarthrosenrate 0,69%. Gefahren bestehen in sekundärer Kompression der Gefäße und Nerven bei überschießender Callusbildung (n= 8). Fehler sind falsche Indikation zur Operation und inadäquate Osteosynthesen. Die Indikation zur Operation wurde nur gestellt bei II.- und III.° offenen Frakturen und/oder begleitender Gefäß-Nerven-Läsion (2,06%), bei peripherer Luxationsfraktur mit Instabilitat des AC-Gelenkes (1,6%) und schmerzhafter Pseudarthrose (n=46). Das Implantat der Wahl ist die 3,5er DCP, wobei in jedem Hauptfragment 6 Cortices gefaßt werden müssen.
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Echtermeyer, V., Zwipp, H. & Oestern, H.J. 64. Fehler und Gefahren in der Behandlung der Frakturen und Pseudarthrosen des Schlüsselbeins. Langenbecks Arch Chiv 364, 351–354 (1984). https://doi.org/10.1007/BF01823233
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01823233