Summary
An operation on the bones hardly ever offers any serious problems if the soft tissues are in good condition. Therefore paradoxically the soft tissue problem lies right at the centre of fracture surgery. X-rays often induce neglect of the soft tissue damage suffered as a result of accidents and operations. Particularly in open fractures the margin between active and insufficient surgery can be quite small, the damage to the soft tissues deciding whether the result is to be a success or a failure. Whenever an indication for the surgical treatment of fractures arises, a “list of dangers” has to be kept in mind both in the case of closed and open fractures.
Through the operation the closed fracture becomes an open one, but even in the primarily open fracture further portions of the skeleton have usually to be exposed. Therefore the risk of infection is closely linked with osteosynthesis.
In well organized hospitals it is about 1%, in a hospital group that carried out about 9.000 osteosynthesis it was 3%. Other large scale statistics showed infection risks as high as 8% and make the “occasional osteosynthesis” appear a very risky undertaking.
In the light of these facts osteosynthesis is a valuable but difficult and responsible method of treatment which should only be used where the necessary technical equipment and corresponding training and experience are available.
Zusammenfassung
Die Operation am Knochen bietet kaum je ernstere Probleme, sofern die Weichteile in gutem Zustand sind. Das Weichteilproblem steht deshalb paradoxerweise im Zentrum der Frakturenchirurgie. Rontgenbilder verleiten oft zur Vernachlassigung der durch Unfall und Operation verursachten Weichteilschäden. Insbesondere bei offenen Frakturen ist die Marge zwischen zu aktivem und ungenügendem chirurgischem Vorgehen nur sehr schmal, wobei wiederum die Schädigung der Weichteile über Erfolg oder Mißerfolg entscheidet. Wird die Indikation zur operativen Frakturversorgung gestellt, so ist bei geschlossenen wie bei offenen Frakturen eine eigentliche „Gefahrenlister” zu beachten.
Durch die Operation wird die geschlossene Fraktur zu einer offenen, und selbst bei der primär offenen Fraktur müssen zumeist weitere Skeletanteile freigelegt werden. Damit ist das Infektionsrisiko eng mit der Osteosynthese verknüpft. Es liegt in gut organisierten Kliniken um 1% und in einem Spitalkollektiv mit rund 9000 Osteosynthesen um 3%. Andere Sammelstatistiken ergeben Infektionsquoten bis zu 8% und lassen damit die „Gelegenheitsosteosynthese” als ein recht gefahrliches Unterfangen erscheinen. Im Lichte dieser Tatsache ist Osteosynthese eine wertvolle, aber schwierige und verantwortungsvolle Behandlungsmethode, die nur mit der nötigen technischen Ausrüstung und nach entsprechender Ausbildung angewendet werden soll.
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Allgöwer, M. 312. Weichteilprobleme und Infektionsrisiko der Osteosynthese. Langenbecks Arch Chiv 329, 1127–1136 (1971). https://doi.org/10.1007/BF01770746
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01770746