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Procalcitonin in patients with and without immunosuppression and sepsis

Procalcitonin bei Patienten mit Sepsis mit und ohne Immunsuppression

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Summary

High serum levels of procalcitonin (PCT) are observed in patients with sepsis or severe infection. In a prospective study of 122 hospitalised adult medical patients with sepsis, serum PCT was determined on admission and for 9 days thereafter. Patients with no alteration in their immune system showed high PCT values up to day 5, decreasing to normal levels by day 9. Patients with sepsis and immunodeficiency had high values on days 0 to 2, similar to the first group, but showed significantly lower levels on the following 3 days. PCT concentrations fell to base line levels on days 6 to 9 of the sepsis episode in both groups. The observed difference was not significantly related to the kind of causative microorganism or a culture negative sepsis. Leukopenia seemed to go together with lower PCT values after day 2 of the episode, but this could not be proven statistically.

Zusammenfassung

Bei Patienten mit Sepsis oder schweren Infektionen sind erhöhte Werte des Hormons Procalcitonin (PCT) beschrieben worden. In einer prospektiven Studie wurde PCT im Serum von 122 erwachsenen Patienten mit Sepsis, die in der Abteilung für Innere Medizin hospitalisiert waren, am Tag der Aufnahme und bis zu 9 Tage danach bestimmt. Patienten mit intaktem Immunsystem hatten bis zum 5. Tag erhöhte PCT-Werte, die sich bis zum 9. Tag normalisierten. Patienten mit Sepsis und Immundefizienz hatten am Tag 0 bis 2 ebenfalls erhöhte Werte. Sie wiesen jedoch an den folgenden 3 Tagen signifikant niedrigere Werte auf als die Patienten der ersten Gruppe. Die PCT-Konzentrationen gingen am Tag 6 bis 9 der Sepsisepisode in beiden Gruppen auf Normalwerte zurück. Der beobachtete Unterschied der PCT-Konzentrationen stand weder in signifikantem Zusammenhang mit der Art des Mikroorganismus, der die Sepsis verursachte, noch mit einer Sepsis mit negativer Blutkultur. Eine Leukopenie scheint mit niedrigeren PCT-Werten am Tag 2 der Sepsisepisode einherzugehen, dies konnte jedoch nicht statistisch bewiesen werden.

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References

  1. Adema, G. J., Baas, P. D. A novel calcitonin-encoding mRNA is produced by alternative processing of calcitonin/calcitonin gene related peptide-I pre-mRNA. J. Biol. Chem. 11 (1992) 7943–7948.

    Google Scholar 

  2. Raue, F., Blind, E., Grauer, A. PDN-21 (katacalcin) and chromogranin A: tumor markers for medullary thyroid carcinoma. Henry Ford Hosp. Med. J. 40 (1992) 296–298.

    PubMed  Google Scholar 

  3. Ghillans, P., Motte, P., Troden, F. Identification and measurement of calcitonin and precursor molecules of patients with malignant diseases. Cancer Res. 49 (1989) 6845–6851.

    PubMed  Google Scholar 

  4. Assicot, M., Gendrel, D., Carsin, H., Raymond, J., Guilbaud, J., Bohuon, C. High serum concentration in patients with sepsis and infection. Lancet 341 (1993) 515–518.

    PubMed  Google Scholar 

  5. Gramm, H. J. A new marker for the activity of the inflammatory host response in severe infections. I. Intern. Jena Symposium. Clin. Int. Care 7 (Suppl. 1) (1996) 37.

    Google Scholar 

  6. Oberhoffer, M., Bögel, D., Morgner, C., Vogelsang, H., Koenigs, D., Reinhart, K. Procalcitonin is higher in non-survivors at day one of the diagnosis of sepsis and severe sepsis/septic shock: I. Intern. Jena Symposium. Clin. Int. Care 7 (Suppl. 1) (1996) 46.

    Google Scholar 

  7. Reith, H. B., Kaman, S., Mittelkötter, U., Kozuschek, W. Monitoring of infectious and septic courses with procalcitonin — a new diagnostic parameter? I. Intern. Jena Symposium. Clin. Int. Care 7 (Suppl. 1) (1996) 37–38.

    Google Scholar 

  8. Al-Nawas, B., Krammer, I., Shah, P. M. Procalcitonin in the diagnosis of severe infections. Eur. J. Med. Res. 1 (1995/96) 331–333.

    Google Scholar 

  9. Dandona, P., Nix, W., Wilson, M. F., Aljada, A., Love, J., Assicot, M., Bohuon, C. Procalcitonin increase after endotoxin injection in normal subjects. J. Clin. Endocrinol. Metab. 79 (1994) 1605–1608.

    PubMed  Google Scholar 

  10. Rintala, E., Pulkki, K., Mertsola, J., Nevalainen, T., Nikoskelainen, J. Endotoxin, interleukin-6 and phospholipase-A2 as markers of sepsis in patients with hematological malignancies. Scand. J. Infect. Dis. 27 (1995) 39–43.

    PubMed  Google Scholar 

  11. American College of Chest Physicians — Society of Critical Care Medicine Consensus Conference Definitions for sepsis and organ failure and guidelines for the use of innovative therapies in sepsis. Crit. Care. Med. 20 (1992) 864–875.

    Google Scholar 

  12. Molz, P. Luminescence: marking with light. Diagnose & Labor 41 (1991) 41–46.

    Google Scholar 

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Al-Nawas, B., Shah, P.M. Procalcitonin in patients with and without immunosuppression and sepsis. Infection 24, 434–436 (1996). https://doi.org/10.1007/BF01713044

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