Summary
Ten patients (mean age 63 years) undergoing alloarthroplastic hip joint replacement received 400 mg ofloxacin orally before anaesthesia. Venous blood samples were obtained before administration of the drug and then at intervals of up to 24 h. Bone samples were taken from femoral head and femoral shaft. Antibiotic concentrations were assessed by means of HPLC. The maximum serum concentration was 3.45 mg/l on average, after 90 min, and the maximum average bone concentration was 1.22 mg/l after 270 min. The half-life of ofloxacin in bone was shorter than that in serum. The concentrations measured in bone were superior to the minimal inhibitory concentrations reported for most pathogens of bone and joint infections. Therefore ofloxacin appears to be a valuable contribution to the therapeutic options of oral treatment for bone and joint infections.
Zusammenfassung
Bei zehn Patienten im mittleren Alter von 63 Jahren wurde im Rahmen eines alloarthroplastischen Hüftgelenkersatzes eine orale Dosis von 400 mg Ofloxacin vor Einleitung der Narkose appliziert. Vor Gabe des Medikamentes und danach in Zeitabständen von bis zu 24 h wurde Venenblut entnommen. Knochenproben wurden aus dem Femurkopf und Femurschaft gewonnen. Die Antibiotikakonzentrationen wurden mittels HPLC bestimmt. 90 min nach Ofloxacinapplikation betrugen die maximalen Serumspiegel im Mittel 3,45 mg/l; nach 270 min war eine mittlere maximale Knochenkonzentration von 1,22 mg/l erreicht. Ofloxacin wies im Knochen eine kürzere Halbwertszeit auf als im Serum. Die ermittelten Ofloxacinkonzentrationen im Knochen lagen über den publizierten minimalen Hemmkonzentrationen für die meisten Erreger von Knochen- und Gelenkinfektionen. Ofloxacin scheint folglich die Möglichkeiten einer oralen Therapie bei Knochen- und Gelenkinfektionen um eine wertvolle Alternative zu erweitern.
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Wittmann, D.H., Kotthaus, E. Further methdological improvement in antibiotic bone concentration measurements: Penetration of ofloxacin into bone and cartilage. Infection 14 (Suppl 4), S270–S273 (1986). https://doi.org/10.1007/BF01661291
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01661291