Summary
Twenty-three patients with cystic or alveolar echinococcosis were treated with mebendazole in a prospective manner (50 mg per kg bodyweight per day per os). In cases of cystic echinococcosis, mebendazole was given for one month. Repeated consolidation courses were performed at regular intervals during the follow-up. In cases of alveolar echinococcosis, the intermittent scheme was also applied, but later on the drug was administered continuously. The follow-up period ranged from 4–40 months after the initiation of mebendazole treatment. Regular follow-up examinations during and following treatment were performed, and the effect of the chemotherapy was assessed by sensitive methods, i. e. conventional radiology, ultrasonics, computerized tomography. A reduction in cyst size after treatment with mebendazole was clearly visible only in patients with pulmonary lesions. Of the six patients with lung cysts, five were found to have improved considerably, as judged by conventional chest X-ray. Only two of the 11 patients with liver involvement showed a considerable reduction in cyst size. Regression in patients with alyeolar echinococcosis was moderate in two of seven cases. However, improvement of indirect parameters (e. g. liver enlargement, tenderness, cholestasis, hepatocellular damage or weight loss) was considerable in those patients presenting these clinical symptoms. Allergic and cardiopulmonary side-effects were only observed in patients presenting lung cysts, and were most probably due to the rupture of cysts after the administration of mebendazole; they always occurred during the first treatment cycle. Haematotoxic effects were observed in one patient after the fifth treatment cycle with mebendazole.
Zusammenfassung
In einer prospektiven Studie wurden 23 Patienten mit zystischer oder alveolärer inoperabler Echinokokkose mit Mebendazol behandelt (50 mg pro kg Körpergewicht pro Tag per os). Die Behandlung von Patienten mit zystischer Echinokokkose erfolgte jeweils über einen Monat. Danach wurde in möglichst regelmäßigen Intervallen weitere Behandlungszyklen durchgeführt. Die Behandlung der Patienten mit alveolärer Echinokokkose erfolgte zunächst nach dem gleichen Schema, es wurde jedoch in der Folgezeit eine Dauertherapie angestrebt. Die Nachbeobachtung reicht von 4–40 Monaten nach Beginn der Mebendazol-Behandlung. Regelmäßige Untersuchungen während der Therapie und nach der Therapie wurden durchgeführt unter Einschluß sensitiver Methoden, wie Röntgen, Ultraschall, Computer-Tomographie. Veränderungen der Zystengröße nach Therapie mit Mebendazol wurde nur bei Patienten mit zystischer Lungenechinokokkose beobachtet. Hierbei kam es bei fünf von sechs Fällen zu einer deutlichen Befundbesserung. Nur zwei von 11 Patienten mit zystischer Leberechinokokkose und zwei von sieben Patienten mit Alveolarechinokokkose zeigten eine mäßiggradige Verkleinerung der Zysten- bzw. Tumorgröße. Eine Besserung war anhand indirekter Parameter, wie Lebergröße, Spannungsgefühl, Gewichtsverlust, hepatozellulärer Schädigungen und Cholostase, in den Fällen mit klinischer Symptomatik zu beobachten. Allergische und cardio-pulmonale Nebenwirkungen wurden nur bei Patienten mit Lungenzysten beobachtet und sehr wahrscheinlich durch eine Zystenruptur nach der Mebendazol-Applikation ausgelöst. Diese traten immer während des ersten Behandlungszyklus auf. Bei einer Patientin wurde eine schwere Störung der Granulopoese nach dem fünften Behandlungszyklus mit Mebendazol beobachtet.
Similar content being viewed by others
Literature
Schantz, P. M. Summary and outlook. Workshop on mebendazole chemotherapy of larval echinococcosis. Janssen Pharmaceutica, Beerse, Belgium. November 24–25, 1980.
Hinz, E. Zum heutigen Stand der Chemotherapie der Echinokokkose. Ther. Ggw. 119 (1980) 867–883.
Osborne, D. R. Mebendazole and hydatid disease. Br. Med. J. 280 (1980) 183.
Bekhti, A., Schaaps, J. P., Capron, M., Dessaint, J. P., Santoro, F., Capron, A. Treatment of hepatic hydatid disease with mebendazole: preliminary results in 4 cases. Br. Med. J. 2 (1977) 1047–1051.
Bekhti, A., Nizet, M., Capron, M., Dessaint, J. P., Capron, A. Chemotherapy of human hydatid disease with mebendazole: Follow-up of 16 cases. Acta Gastroenterol. Belg. 43 (1980) 48–65.
Amman, R., Akovbiantz, A., Eckert, J. Chemotherapie der Echinokokkose des Menschen mit Mebendazol (Vermox). Schweiz. Med. Wochenschr. 109 (1979) 148–151.
Wilson, J. F., Davidson, M., Rausch, R. L. A clinical trial of mebendazole in the treatment of alveolar hydatid disease. Am. Rev. Respir. Dis. 118 (1978) 747–757.
Wilson, J. F., Rausch, R. L. Alveolar hydatid disease. A review of clinical features of 33 indigenous cases ofEchinococcus multilocularis infection in Alaskan Eskimos. Am. J. Trop. Med. Hyg. 29 (1980) 1340–1355.
Kern, P., Dietrich, M., Volkmer, K. J. Chemotherapy of echinococcosis with mebendazole: Clinical observations of 7 patients. Tropenmed. Parasitol. 30 (1979) 65–72.
Mannweiler, E., Felgner, P., Lederer, I. Serum-Antikörper bei der zystischen und alveolären Echinokokkose. Dtsch. Med. Wschr. 104 (1979) 1139–1142.
Grabbe, E., Kern, P., Heller, M. Human echinococcosis: Diagnostic value of computed tomography. Tropenmed. Parasitol. 32 (1981) 35–38.
Karlaganis, G., Münst, G. J., Bircher, J. High pressure liquid chromatographic determination of the anthelmintic drug mebendazole in plasma. J. High Res. Chromatogr. Chromatogr. Commun. 2 (1979) 141–144.
Eckert, J., Pohlenz, J. Zur Wirkung von Mebendazol auf Metazestoden vonMesocestoides corti undEchinococcus multilocularis. Tropenmed. Parasitol. 27 (1976) 247–262.
Eckert, J., Burkhardt, B. Chemotherapy of experimental echinococcosis. Acta Trop. 37 (1980) 297–300.
Gemmell, M. A., Parmeter, S. N., Sutton, R. J., Khan, N. Effect of mebendazole againstEchinococcus granulosus andTaenia hydatigena cysts in naturally infected sheep and relevance to larval tapeworm infections in man. Z. Parasitenkd. 64 (1981) 135–147.
Münst, G. J., Karlaganis, G., Bircher, J. Plasma concentrations of mebendazole during treatment of echinococcosis. Preliminary results. Eur. J. Clin. Pharmacol. 17 (1980) 375–378.
Braithwaite, P. A., Roberts, M. S., Allan, R. J., Watson, T. R.: Clinical pharmacokinetics of high dose mebendazole in patients treated for cystic hydatid disease. Eur. J. Clin. Pharmacol. (in print).
Braithwaite, P. A. Long-term high dose mebendazole for cystic hydatid disease of liver: failure in 2 cases. Aust. NZ. J. Surg. 51 (1981) 23–27.
Reisin, I. L., Rabito, C. A., Rotunno, C. A., Cereijido, M. The permeability of the membranes of experimental secondary cysts ofEchinococcus granulosus to (14 C) mebendazole. Int. J. Parasitol. 7 (1977) 189–194.
Murray-Lyon, I. M., Reynolds, K. W. Complication of mebendazole treatment for hydatid disease. Br. Med. J. 2 (1979) 1111–1112.
Hoffmeister, H. E., Huth, C. H.: Chirurgische Therapie der Echinokokkose der Lunge. Symposium über Echinokokkose, Tübingen, W. Germany, March 20, 1981.
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Kern, P. Human echinococcosis: Follow-up of 23 patients treated with mebendazole. Infection 11, 17–24 (1983). https://doi.org/10.1007/BF01651352
Received:
Accepted:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01651352