Skip to main content
Log in

Time-interval between a brain lesion and the onset of brain death. A contribution to the inherent dynamics of malignant brain swelling

  • Originals
  • Published:
Neurosurgical Review Aims and scope Submit manuscript

Summary

The dynamics of brain swelling which does not respond to any form of treatment was analysed in 96 autopsy cases. These were selected from many cases of brain death, according to the following criteria: the time of occurrence of the initial lesion, as well as the onset of brain death, could be precisely determined; the patients had no inflammation, tumour of the brain or previous brain operation; there were no children under one year of age and there were no secondary infarctions or recurrences of bleeding after rupture of an aneurysm.

The findings show a wide variation in the period of time between the primary lesion and the onset of brain death. This ranges from zero hours to eleven days, with a median of 24 hours. These intervals are independent of the nature and severity of the lesion (Table I) and of the age (Table II) with the exception of children under ten years, who died after a shorter interval. This process of brain swelling appears to show inherent dynamics, which because of the great variation cannot be explained by a steady progression. The analysis of the time intervals on Weibull-probability graph-paper (Figure 2) shows a bimodal frequency distribution, which can be explained by the superimposition of two factors, namely (i) brain oedema and (ii) a final loss of autoregulation of the cerebral vessels with irreversible swelling of the brain and severe intracranial hypertension. On average, this malignant and fatal brain swelling advances more rapidly than the “ordinary” brain oedema, but it can be observed up to eleven days without any signs of secondary damage to the brain.

Zusammenfassung

Die Dynamik der therapeutisch nicht beeinflußbaren Hirnschwellung wurde an 96 autopsierten Fällen analysiert. Sie waren aus einem großen Material von Hirntod-Fällen nach folgenden Gesichtspunkten ausgewählt worden: die Initialläsion wie auch der Eintritt des Hirntodes waren zeitlich genügend scharf bestimmbar, sie hatten weder Entzündungen noch Tumoren oder Hirnoperationen, sie waren nicht Kinder unter 1 Jahr und sie hatten keine sekundären Infarkte oder Rezidivblutungen nach einer Aneurysma-Ruptur.

Die Daten zeigen eine ausgeprägte Variation des Zeitintervalles von der Primärläsion bis zum Eintritt des Hirntodes. Sie reicht von 0 Stunden bis zu 11 Tagen mit einem Medianwert von 24 Stunden. Diese Intervalle sind unabhängig von Art und Schwere der Initialläsion (Tab. I) und vom Alter (Tab. II) mit Ausnahme von Kindern unter 10 Jahren, die nach Kürzerer Zeitdauer gestorben waren. Der Schwellungsprozeß zeigt also eine Eigendynamik, die aber wegen der großen Variation nicht durch stetige Progression erklärt werden kann. Die Analyse der Zeitspannen mit Hilfe des Weibull-Wahrscheinlichkeitsnetzes (Abb. 2) zeigt eine bimodale Häufigkeitsverteilung, die aus der Überlagerung von 2 Faktoren zu erklären ist, nämlich: 1. dem Hirnödem und 2. dem finalen Verlust der Autoregulation der Hirngefäße mit irreversibler Schwellung des Gehirns und hochgradiger intrakranieller Druckerhöhung. Im Durchschnitt verläuft die maligne, letal endende Hirnschwellung rascher als das übliche Hirnödem. Sie wird aber bis zu 11 Tagen beobachtet, ohne daß Hinweise auf sekundär entstandene Hirnschäden vorliegen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

References

  1. Frowein, R. A., F. Pohl: Klinische Beobachtungen bei zerebralen Zirkulationsstillständen und Hirntod-Syndrom. Fortschr. a. d. Gebiet d. Neurochir., Tagg.bericht d. Dtsch. Ges. f. Neurochir., S. 24–29. Hippokrates-Verlag, Stuttgart 1970

    Google Scholar 

  2. Garcia, J. H., Y. Kamijyo: Cerebral infarction. Evolution of histopathological changes after occlusion of a middle cerebral artery in primates. J. Neuropath. exp. Neurol. 33 (1974) 408–421

    Google Scholar 

  3. Gennarelli, T. A., Z. Czernicki, H. Segawa, R. Weiser: ICP in experimental head injury. Neurosurgery 4 (1979) 457

    Google Scholar 

  4. Gobiet, W.: Ergebnisse intrakranieller Druckmessungen im akuten posttraumatischen Stadium. Anaesthesist 26 (1977) 187–195

    Google Scholar 

  5. Gobiet, W.: Intensivtherapie nach Schädel-Hirn-Trauma. Springer, Berlin—Heidelberg—New York 1977

    Google Scholar 

  6. Hayashi, M., S. Marukawa, H. Fujii, T. Kitano, H. Kobayashi, S. Yamamoto: Intracranial hypertension in patients with ruptured intracranial aneurysm. J. Neurosurg. 46 (1977) 584–590

    Google Scholar 

  7. Käufer, C.: Die Bestimmung des Todes bei irreversiblem Verlust der Hirnfunktionen. Theoretische und klinische Medizin in Einzeldarstellungen, Bd. 54. Dr. A. Hüthig, Heidelberg 1971

    Google Scholar 

  8. Klatzo, I.: Neuropathological aspects of brain edema. J. Neuropath. exp. Neurol. 26 (1967) 1–14

    Google Scholar 

  9. Klintworth, G. K.: Paratentorial grooving of human brains with particular reference to transtentorial herniation and the pathogenesis of secondary brain-stem hemorrhages. Amer. J. Path. 53 (1968) 391–408

    Google Scholar 

  10. Manz, H. J.: The pathology of cerebral edema. Hum. Path. 5 (1974) 291–313

    Google Scholar 

  11. Mayer, E. Th.: Zentrale Hirnschäden nach Einwirkung stumpfer Gewalt auf den Schädel. Hirnstammläsionen. Arch. Psychiat. Neurol. 210 (1967) 238–262

    Google Scholar 

  12. Ng, L.K.Y., J. Nimmannitya: Massive cerebral infarction with severe brain swelling: a clinicopathological study. Stroke 1 (1970) 158–163

    Google Scholar 

  13. Pia, H. W.: Die Schädigung des Hirnstammes bei den raumfordernden Prozessen des Gehirns. Ein Beitrag zur Pathogenese, Klinik und Behandlung der Massenverschiebungen des Gehirns. Acta neurochir. (Wien), Suppl. IV (1957) 1–182

    Google Scholar 

  14. Richard, K. E.: Langzeitmessung des Ventrikelliquordruckes bei intrakraniellen raumfordernden Prozessen und akuten Hirnschädigungen. Habil.-Schrift, Köln 1978

    Google Scholar 

  15. Sachs, L.: Statistische Auswertungsmethoden. 3rd Edition. Springer, Berlin—Heidelberg—New York 1972

    Google Scholar 

  16. Schröder, R.: Manifestationszeit morphologischer Veränderungen bei dissoziiertem Hirntod. Zbl. allg. Path. 120 (1976) 543

    Google Scholar 

  17. Schröder, R.: Der zeitliche Ablauf morphologischer Veränderungen am Zentralnervensystem nach lokalen und allgemeinen Zirkulationsstörungen. Habil.-Schrift, Köln 1978

    Google Scholar 

  18. Schröder, R.: Chronomorphology of brain death. Advanc. Neurosurg. 5 (1978) 346–348

    Google Scholar 

  19. Schröder, R., G. Bonis, W. Müller, M. Vorreith: Statistische Beiträge zum Grading der Gliome. II. Glioblastom-Katamnese und -Erkrankungsalter. Acta neurochir. (Wien) 18 (1968) 186–200

    Google Scholar 

  20. Schröder, R., W. Müller, G. Bonis, M. Vorreith: Statistische Beiträge zum Grading der Gliome. III. Astrozytome und Oligodendrogliome. Acta neurochir. (Wien) 23 (1970) 1–29

    Google Scholar 

  21. Shaw, C.-M., E. C. Alvord, R. G. Berry: Swelling of the brain following ischemic infarction with arterial occlusion. Arch. Neurol. (Chic.) 1 (1959) 161–177

    Google Scholar 

  22. Weibull, W.: A statistical distribution function of wide applicability. J. appl. Mechanics 18 (1951) 293–297

    Google Scholar 

  23. Zülch, K. J.: Hirnschwellung und Hirnödem. Dtsch. Z.Nervenheilk. 170 (1953) 179–208

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Dedicated to Professor Dr. K. J. Zülch to his 70th birthday.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Schröder, R., Richard, K.E. Time-interval between a brain lesion and the onset of brain death. A contribution to the inherent dynamics of malignant brain swelling. Neurosurg. Rev. 3, 183–188 (1980). https://doi.org/10.1007/BF01647127

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01647127

Key words

Schlüsselwörter

Navigation